Storø RC 34 Startet 18.Juli.2009 Del på Facebook Startet 18.Juli.2009 (redigert) Hei! Stockholm radio melder været på VHF, og melder om 30% etc. Kan noen forklare meg hva dette er? På forhånd takk! Redigert 18.Juli.2009 av Storø RC 34 (see edit history) Sitér dette innlegget Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat Link to post
Lars H. Svart 18.Juli.2009 Del på Facebook Svart 18.Juli.2009 Hei. Enten du hører det på VHF'n eller leser på internett (smhi.se), er formen slik: Måseskär-Nordkoster Lördag kväll Ost, 9-12 m/s. Risk för vindbyar över 10 m/s: 100% Natten till Söndag Sydväst, 6-9 m/s. Risk för vindbyar över 10 m/s: 90% Söndag förmiddag Syd, 0-4 m/s. Risk för vindbyar över 10 m/s: 10% Så når det meldes "Risk för vindbyar över 10 m/s: 90%", er det altså 90% sansynlig at det kan blåse over 10m/s i vindkastene. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lazyjack Svart 18.Juli.2009 Del på Facebook Svart 18.Juli.2009 Vil bare legge til at det er middelvind som meldes. Risk for kast over 10 m/s kan derfor være stor selv om det er meldt bare 4-6 i middelvind. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 (redigert) Delar helt Storö RC 34 förundran över SMHI:s procentsatser som tillägg till sina prognoser. Tror man inte att de lämnade prognoserna är tillräckliga? Vet inte alla som är på sjön att om det anges 8-12 m/s i prognosen så finns viss sannolikhet för vindar utanför detta intervall? Rent nonsens som jag ser det, bara komplicerar bedömningen för sjöfararen. Tilläggas kan att på mina breddgrader där vi är vana vid att kunna välja väderprognoser från danska DMI eller svenska SMHI så är det väldigt svårt att hitta någon som använder SMHI. Dansk Metrologisk Institut är ljusår bättre i alla avseenden. Andra alternativ som brukar förespråkas av t ex Roaldbj är amerikanska UGRIB-prognoser. Själv använder jag DMI med komplement från tyska leverantörer när det gällar väder på södra Östersjön. SMHI.s procentprognoser tittar jag knappast aldrig på. Möjligen bekräftas intrycket att svenska folket är procentfixerade... Redigert 19.Juli.2009 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
joshua Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 Jag tycker att det är alldelles utmärkt med %-angivelserna som anger sannolikheten för byar över 10 m/s. Vill man inte lyssna på dessa är det väl bara att låta bli. DMI är ju en utmärkt institution men ger inga lokala prognoser för de flesta svenska kuststräckor utom "sundet". Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 Seriøs og lett begripelig værmelding er bl. flere: Windfinder. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.