Jump to content

Trimme Yamaha 20hk 96 modell ?

JonasBårdsen

Recommended Posts

Hei, har en Yamaha 20hk 96 modell 2-takter uten autolube som jeg ønsker å trimme. Motoren står på en Rana 14 425 og gjør 19 knop (målt med gps), derfor ønsker jeg litt mer fart. Med to personer må jeg dra på maksfart for å plane ordentlig noe som koster meg mye bensin. :drink: Er dette en lett operasjon? Kan dere hjelpe meg?

Hilsen Jonas :wink:

høres ut til at den sliter litt da ja, kan være at du har feil propell...?

Mener de båtene normalt gjør 23-24 knop m/ 20hk.

Er det SL (selvlensende) utgaven? Den er vel noe tyngre.

20hk'en deler såvidt jeg husker blokk med 25hk, så litt er det å hente. Men først ville jeg som sagt sjekket propellen, samt passet på at bunnen er glatt og fin.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg har ikke originalpropellen, men en Solas Amita 3. Kjøpte først en som mannen på maritim anbefalte, 9,9*11. Da ville ikke båten plane engang. Hadde ikke med den gamle propellen opp så derfor fikk jeg feil. Fikk heller ikke byttet, kjøpte ny i forrige uke. En amita 3 dette også men med en stigning på 9 og ikke 11. Nå går båten bedre, selvom den originale propellen var stigniing 10 og bladene er jo litt større på solas propellene enn Yamaha original. Har heller aldri målt båten før, men mener den har vært litt raskere. Det er ikke SL, men jeg har mine tanker om at den er selvstøpt. En annen ting var at når jeg tok den opp ii fjor rant det masse vann ut av dobbeltbunnen. Tettet i år bunnplugg og diverse skruehull. Men jeg mener den har gått litt fortere før men ikke mer enn 23 knop.

Det er nødt til å være Rana 14 425 std utifra rana-plast.no. Her står det at båten har gode fartsegenskaper selv med liten motor, så noe må være galt. Kan stigningen 9 istedenfor origiinalpropellen med 10 ha noe å si? Er den eneste muligheten at dobbelbunnen er full av vann? Kanskje det er noen sprekkker under jeg må fylle igjen med silikon. Kan noen bilder hjelpe? Les alle postene mine før dere skriver et fyldig svar som hjelper meg masse.

Hvis det er en 20 hk uten autolube er det den eldre typen som har samme blokk som 30 hk. Så da skal det være mulig å få ut litt mere hk. Snakk med et Yamaha-verksted. Og legg ut et bilde av motoren slik at vi ser hvilken type det er.

Jeg har forresten hatt en slik Rana 425 selv for mange år siden. Ok båt, veldig stødig. Hadde en 20 hk Johnson på denne. Men den slo endel i bølger. Kjøpte derfor en Lami 425R som hadde mye skarpere V-bunn.

-Min båt er så liten og havet så stort.

har samme båt som du og samme motor yamaha 20 orgin.

Min gjør 24-25 knop med 1.pers

22-23 2 pers.

propell kjøp en orginal yamaha

sjekk dobbel bunn for vann.

lykke til.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Har funnet ut at jeg skal kjøpe ny original propell herfra http://www.nettbaat.no/webshop/storefront....355&c3=3337 Det er jo mange forskjellige stigninger osv. Hva er den beste for min båt? Jeg er kvalm av dette og har kastet bort masse penger, halvparten av det jeg har tjent i sommerjobben min er vekk pga dette. Og nå fant jeg ut at kvitteringen på den nye propellen fra maritim er vasket i vaskemaskinen. Jeg burde vel få byttet den uansett? De sa jo så. De har vel uansett kjøp lagret på data? Eller? Jeg blir svimmel bare av tanken på å ha kjøpt to propeller som ikke er optimale. Nå skal jeg få byttet denne jeg kjøpte hos maritim og skaffet en original propell som er det beste for båten så jeg kan nyte resten av sommeren.

og så får du legge ut den propellen som var for stor, f.eks på kjøp og salg sidene her. Så får du kanskje igjen noe av pengene.

Hvis du tar kontakt med Rana-Plast så kan sikkert de gi en pekepinn på hva slags propell som funker greit

Hvis det er en 20 hk uten autolube er det den eldre typen som har samme blokk som 30 hk. Så da skal det være mulig å få ut litt mere hk. Snakk med et Yamaha-verksted. Og legg ut et bilde av motoren slik at vi ser hvilken type det er.
Mener at 20/25hk Origin er på 430cc, 30hk på 496cc. Eller fikk 20/25hk også den 496cc blokka..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Blir jo ingen bytting på søndag når jeg tenker meg om.. :lol: Men jeg satser på å bytte propellen som står på nå, og få pengene tilbake? Dette er vel mulig selvom jeg ikke har kvittering? Regner med de husker meg, og jeg spurte om jeg kunne bytte om den ikke passet. Eller kan de bestille Yamaha original for meg?

Du kan jo spørre.

De plikter å ha motbilag så hvis du kan fortelle når du var der skal nok det gå greit.

Ellers er det ofte mye lettere hvis du har betalt med kort.

De har nok ikke Originalpropeller, men det trenger du nok ikke heller.

Hvis du kan finne ut av hvilken stigning du trenger er mye gjort.

Da kan en turteller være til god hjelp.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

I morra tar jeg bilder av motor og båt til dere, drar båten opp på en strand for å teste om det er vann i. Om det er, forter jeg meg å teste toppfart, om den er 23-24knop passer vel propellen bra. Hvis ikke drar jeg opp på maritim og får tilbake pengene forhåpentligvis og bestiller original yamaha fra internett etter jeg har tatt en prat med Rana PLast.!

Redigert av JonasBårdsen (see edit history)

Fant i dag ut at dobbeltbunnen var full av vann så tror ikke jeg trenger å bytte propell, satser på 22 knop etter tom og tettet båt! Også kanskje etter det trimming. Så det jeg trenger er forgasser fra 25hk. Har det noe å si hvilket årstall forgasseren er fra, iforhold til om den skal passe? Kan en forgasser være i dårlig stand? En på forumet tilbyr meg en forgasser fra 25hk til 500kr, nå vet jeg ikke noe om den eller motoren for har ikke fått svar.

Og er det altså bare forgasseren som må byttes ut? Det er den samme motoren som 25hk, så jeg trenger ikke kjøpe noe annet nytt. Tenker da på andre deler som ikke er samme som 25hk, foreks at luftinntaket er for lite for 25hk. Men jeg vet ikke så mye om dette. Håper på svar snart nå

• 1 år senere...

så vitt jeg vett så er de kun forgasser som er forselige på 20 og 25 hk yamaha.

har også en selv meget bra motor jeg har min på øien 16 22 knop med 2.pers.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

• 11 år senere...

Yanmaha 20-25 1995 mod har forskjellige forgassere, men 22mm innsug på begge to. Det er derfor ikke her effektøkningen ligger. Demonterte reedventiler, det er likt på 20-25 hk i service manual. Tenning er 25 grader 20 og 25 hk, så det må ligge sperrer i eksosen. Skal demontere gearhus og sjekke, mulig en sperre er satt inn her? Annen eksostube? Skal sjekke litt mer, trenger de siste 5 hk i min motor. Hvis noen vet hva forskjellen er takker jeg for tips før for mye skruing Bjørn

Tror også propellen må være for tung, har selv en 14" Terhi 6020 Nordic med midtkonsoll og 2006 Yamaha 9.9/15hk med kun 15hk reed, den er nok tyngre enn din båt (dobbelt skrog med skum) å den går 17gps kn+.

Har selv planet endel topper på påhengsmotorer da det ofte er endel, å ofte mye å hente på økt komp/moment da det er svært store sikkerhetsmarginer å att de skal tåle den dårligeste bensinen som fås rundt om i verden, men da kreves det att du vet hva du gjør/hva som tåles på 95okt, det sammen med litt andre ting utgjør god merkbar forskjell.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...