senior Startet 18.Juli.2009 Del på Facebook Startet 18.Juli.2009 Åpning til ekspansjonstank ligger ved lokket på toppen av kjølevannstanken (kammer). Det finker slik at når trykket stiger i kjølesystemet, åpner det seg en sikkerhetsventil i liokket og vann blåses opp på tanken. Men det renner inne tilbake fra ekspansjonstanken før en skrur av lokket. Er dette slik det skal være? Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 18.Juli.2009 Del på Facebook Svart 18.Juli.2009 Er det ventil der? hvordan det egentlig fungerer vet heller ikke jeg, bare at når motoren blir varm presses vannet opp i tanken, og suges tilbake når den er kald. Men har egentlig aldri skjønt hvorfor det da skal bli trykk i systemet at det er farlig å åpne påfyllingslokket før motoren har blitt kald igjenn. Sitér dette innlegget Link to post
senior Svart 18.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2009 Har stort sett bare erfaring med ekspansjonstanker for hydraulikk. Den virker som etterfyllingstank og avlufting, samt har nødvendig kapasitet til å lagre den utvidelsen hydraulikkoljen får ved oppvarming. Men vannet i et kjølevannssystem kan ikke utvide seg vesentlig ved en temperaturstigning fra 15 til 85 grader. Og dersom vann presses opp på tanken, så burde det renne tilbake nå kjølevannstemperaturen viser 50 grader? Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 18.Juli.2009 Del på Facebook Svart 18.Juli.2009 Det skal være trykk i systemet. Da må temp. over 100 grader C for at vannet skal koke. Og pumpen som sirkulerer kjølevannet tar bedre tak og blir mer effektiv. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Dette var en fin illustrasjon, den viser "1. generasjon" ekspansjonstank. På nyere motorer vil en se at tanken er integrert i selve kjølesystemet, uten at det går via lokket med trykkventilen. Dette trykk-lokket sitter da som regel på selve trykk-tanken (eksp.tanken). Da er sef. trykket i eksp.tanken det samme som i resten av motoren. Sitér dette innlegget Link to post
senior Svart 19.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Tusen takk for innspill. Jeg har kontaktet ham jeg kjøpte motoren fra. Han forklarte at ekspansjonstanken opprinnelig var konstruert slik bildet viser, men fordi det ikke funket, flyttet han ekspansjonstanken høyere. tydeligvis har ikke det løst problemet- Jeg har kjøpt en båt med kjøleproblem. Når det er trykk på systemet, er det selvsagt lettere å miste kjølevann på sugesiden av kjølevannspumpa. Kan det være en mulighet? Det er mankoen etter at jeg skrur av toppa og slipper innholdet på ekspansjonstanken tilbake som er gåten. Takk for info Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Som vist på videoen, skal det være to ventiler i lokket: En for å slippe ut kjølevæske ved overtrykk, og en for å sslippe den tilbake ved undertrykk når motoren kjølner. Fungerer ikke dette, er lokket defekt. Prøv med et nytt lokk... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.