Brumm Startet 18.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 18.Juli.2009 Skal på "langtur" i begynnelsen av august med båten. Svenskekysten et stykke nedover, Læsø. Skagen etc. Et problem har nå dukket opp. Motoren i båten, en Yanmar 4 LH DTE 165 hk fra 1993 med 1700 timer prikkfri gange har begynt å vise litt negative sider: - Eksosen er hvit muligens lys grå når driftsvarm og på alle turtall over ca 2000 så vidt jeg ser. - Ikke røyk ved kald start. . Eksosen lukter litt surt synes jeg. - Ladeluftkjøleren var kald når jeg kjente på den etter siste tur og hadde fortøyd og motoren hadde gått en stund på tomgang. Ikke det at jeg sjekker dette ofte, men de gangene jeg har lagt hånda på den etter kjøring har den vært varm. Det er også en klistrelapp på den som sier: Hot. Don´t touch osv. Kan lite om motorer, men er det normalt at den er kald når motoren er driftsvarm? Her er noen observasjoner vedr motoren: - Ved kald oppstart: ikke oljefilm på vannet. - Bruker ekstremt lite olje. - Oljen lukte olje og ikke diesel. - Olje ikke grå. - Bruker ikke kjølevæske. Motoren går forøvrig som et skudd og har faktisk 3400 rpm på topp mens LH serien skal normalt ha 3200. Toppfarten på båten er like høy som den var når den var ny for 16 år siden. Det som bekymrer meg er altså 2 ting: - Hvorfor ryker det hvitt / grått av eksosen? - Hvorfor er ladeluftkjøleren kald når den har vært varm de gangene jeg tidligere har kjent på den. (Eller er dette normalt?) Kan det være dysene? Toppakning? Men motoren er jo så utrolig pigg! Noen idéer? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 18.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2009 Å gi folk råd utifra det som fortelles er oftest et skudd i luften.......man må nesten ned i motorrommet og se og høre motoren gå pluss få mer av motorens historie, men skal prøve å gi noen generelle råd: Høres ut som om alt er ok siden trykk, temperatur, vannnivået i ekspansjonstanken er normalt og stabilt og farge på olje er normal og toppturtall oppnåes.... Hvis du likevel vil sjekke litt videre for å være 100% sikker: At det er noe røyk av eksosen når du paserer 2000 omdr. kan (men behøver ikke)skyldes at irr og ting og tang har begynt å tette igjen noe av rørene i kjølerne.... Mindre vann i eksosslangen som gjør til at det blir mer damp men ikke så mye at temperaturen stiger.... Kan og være en eller flere løse zinkanoder som stenger for sjøvannet........Hvis du sjekker i fuktig vær kan og det være nok til at det ser ut for å komme røyk.... Hva med impellerens tilstand? Sjøvannsfilter? Slange mellom sjøvannsinntak og sjøvannspumpe, er den like sprek som tidligere? At ladeluftkjøleren er kald like etter kjøring er naturlig, da den har full gjennomstrømning av sjøvann med temperatur lik sjøvannet rundt båten.... venter du 10 minutter til kan du kjenne at temperaturen stiger... Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 18.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2009 Takk Gudrun, det beste svaret for meg i ditt innlegg var at ladeluftkjøleren oppfører seg slik du sier den gjør og at min høres normal ut etter hva du sier. Betryggende. Ellers kan jeg nevne at tempen ligger konstant på litt under 80 grader, det er ikke zinkanoder på denne modellen i det hele tatt (varmeveksler er visst laget av en blanding av messing og alu), impeller var ny i fjor, sjøvannsfilter renset i år. Jeg foretok en Systemrens for et par år siden og skiftet til longlife kjølevæske. Men dette er jo på ferskvannsiden. Hva med saltvannssiden? Kan denne renses med Systemrens også? Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 18.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2009 hvor hvit eksosen blir avhenger også av været, lufttemperatur og fuktighet. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 18.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2009 Ja når jeg tenker meg om har jeg merket at spesielt på sen høst / vinter så ryker det mye hvitt bak båten min. Men røyken har i det siste også vært der på tørre dager. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 18.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2009 Jada sjøvannssiden kan renses med systemrens den og.... Er ofte det man får mest igjen for... Jeg hadde 222hk versjonen og der var det 2 anoder...men husker ikke lengre hvor de stod... var på siden en plass.... Styrbord side? Ellers kan du godt sjekke sjøvannsfilteret ditt igjen, skader ikke.... Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 18.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2009 Er litt usikker på dette, men hva med eksosblandebendet? Kan det være noe lekkasje her? I tilfelle er det litt mer alvorlig om den ikke stoppes. Skifting av bendet er forsåvidt kurrant. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Voff Svart 18.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2009 (redigert) Hvit røyk skyldes vanndamp i eksosen eller uforbrent, men atomisert diesel. Hvis eksosen lukter surt er det nok uforbrent diesel. Antakelig da er det en eller flere av sylindrene som ikke fyrer slik de skal. Redigert 18.Juli.2009 av Voff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 18.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2009 (redigert) Eksosblandebendet ble skiftet i fjor. Sitter igjen med en følelse av at motoren er nokså ok etter å ha hørt kommentarene, ikke farlig å kjøres med, men trenger en rens på saltvannsiden. Er dere enige??? Men: skal det lukte litt surt selv i turtall hvor turboen er i drift for fullt, f eks ved 2900 rpm? Redigert 18.Juli.2009 av Brumm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 18.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2009 Hvit røyk skyldes vanndamp i eksosen eller uforbrent, men atomisert diesel.Hvis eksosen lukter surt er det nok uforbrent diesel. Antakelig da er det en eller flere av sylindrene som ikke fyrer slik de skal. Med andre ord kankje en dyse som sikler litt? Det ville vel gi seg utslag i økt gråvhit røyk ved opptstart? Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Brumm Svart 18.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2009 Ok, men det er nesten ikke røyk ved kald oppstart. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 19.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2009 Om dysene ikke fungerer som de skal - vil ikke da motoren gå dårligere? Motoren vi snakker om her er som sagt superpigg og kan sammenlignes med sånn den var da den var ny for 16 år siden. Sitér dette innlegget Link to post
RanaPlast15 Svart 19.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2009 Hvit røyk skyldes vanndamp i eksosen eller uforbrent, men atomisert diesel.Hvis eksosen lukter surt er det nok uforbrent diesel. Antakelig da er det en eller flere av sylindrene som ikke fyrer slik de skal. Uforbrent diesel blir det en blåfarge av.. Sitér dette innlegget Link to post
Voff Svart 19.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2009 Uforbrent diesel blir det en blåfarge av.. Nei. Blåfarget røyk er forbrent motorolje.... Sitér dette innlegget Link to post
RanaPlast15 Svart 19.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2009 Nei. Blåfarget røyk er forbrent motorolje.... Ja,men uforbrent diesel er også blåfarge på. Hvitfarge tyder på vanndamp eller lav forbrenningstemp,som regel forårsaket av dårlig kompresjon. Sitér dette innlegget Link to post
Explorer Svart 19.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2009 Hvis ladeluftkjøleren på yanmaren er bygd opp likt som på volvo så sitter det ett register inni kjøleren, i dette registeret sirkulerer det sjøvann som skal kjøle ned ladeluften til motoren. Hvis du har en lekkasje i registeret vil di få vann inn sammen med luften og det vil ryke hvitt fra eksosen, dette kan også gjøre at kjøleren kjennes kaldere ut enn normalt. På noen kjølere finnes det ett lite hull under hvor eventuell oljedamp, kondens ol kan komme ut. Jeg ville kanskje hatt trykktestet registeret. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 19.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2009 Hei Explore, takk for tipset. Meget bra. Skal få trykktestet kjøleren så fort som mulig. Men hvis det er en lekkasje der, burde jeg latt båten stå eller kan jeg evt risikofritt kjøre en time til et verksted? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 19.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2009 Har du tenkt tanken på at alt egentlig er som det skal og at eksosen blir litt mer gråhvit fordi varm eksos i kombinasjon med litt fuktig og kjølig vær nødvendigvis vil gi denne effekten? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 19.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2009 (redigert) Hvis mengde av røyk har endret seg merkbart har det vel en årsak.Synes likevel lotus har et poeng.Jeg har også alltid hatt litt gråhvit eksos.Men en gang jeg gikk ut fra havna var motoren praktisk talt røykfri.Jeg undret meg hvorfor,og da gikk det opp for meg at jeg hadde glemt å åpne kjølevannsinntaket.Fikk åpna i en fart og den gode gamle røyken var på plass.Mao,så snart det kom vann i eksosrør kom røyken. Redigert 19.Juli.2009 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 19.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2009 (redigert) Siden jeg har en tendens til å tenke det værste, og lest noen tråder i det siste om motorer som avgir farget eller rett og slett synlig eksos, ja så gikk tankene i gang med å tenke at noe er galt her. For det ryker jo litt bak der i båten min, også i tørt og varmt vær, og lukten er, ja litt mer sur enn vanlig synes jeg. Stemmer det at du hadde en tilsvarende motor Lotus? Hadde du problemer med kjølingen? Vet at Yanmar på ´90 tallet ikke bestemte seg for å be kundene om å skifte til rød kjølevæske før etter veldig lang tid. Var ikke du rasende på dette? Jeg skiftet etter ca 9-10 års bruk med systemrensing først. Men motoren har som sagt gått knirkefritt i de 16 årene siden den var ny, og nå er den pigg som aldri før og alt virker greit bortsett da fra denne røyken/lukten. Bra foresten å få vite at i litt fuktig og kjølig vær vil ekosen bil mer synlig og gråhvit også fra motorer som er i prima stand. Redigert 19.Juli.2009 av Brumm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 19.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2009 Hadde en lik motor. Ingen problemer med kjøling. Denne hadde ikke rød kjølevæske. Du har ingen problemer med kjøling, ingen problemer med turtall, ingen problemer med effekt, ingen problemer med olje, ingen problemer...... Jo varmere eksos, jo mer eksosvann blir til vanndamp. Jo mer vanndamp, jo mer hvit røyk. Jo fuktigere og kaldere vær, jo mer synes den hvite vanndampen. - Eksosen er hvit muligens lys grå når driftsvarm og på alle turtall over ca 2000 så vidt jeg ser. Er ikke ting akkurat som de skal være? På alle områder? Inkludert eksos? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 19.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2009 Explorer er vel inne på det verste utfallet.Lekkasje av sjøvann som blander seg med luft i intercooler som går til innsug.Resultatet er vann inn i sylindere som komprimeres til et hinsides trykk.Da er vi inne på det samme som Bob på båtplassen hos båtmagasinet har vært inne på angående volvos D-motorer.Nå har ikke jeg rede på hverken Yanmar eller volvo,men kan det være en mulighet?Uff,nå ødala jeg nattesøvnen for både deg og lotus Sitér dette innlegget Link to post
Voff Svart 19.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2009 Jo varmere eksos, jo mer eksosvann blir til vanndamp. Jo mer vanndamp, jo mer hvit røyk.Jo fuktigere og kaldere vær, jo mer synes den hvite vanndampen. Etter min mening er det lett å se forskjell på damp og røyk. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 19.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2009 Explorer er vel inne på det verste utfallet.Lekkasje av sjøvann som blander seg med luft i intercooler som går til innsug.Resultatet er vann inn i sylindere som komprimeres til et hinsides trykk. pV=NkT Det skulle jo bety at det hinsides trykket gir hinsides varme. Men alt ser jo normalt ut? Ikke noe varme og ikke noe annet tull. Du ødelegger i alle fall ikke min nattesøvn Voff, hvordan ser man forskjell på hvit eksosrøyk og hvit vanndamp som er blandet sammen? Sitér dette innlegget Link to post
Explorer Svart 20.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2009 Man kan jo synse om hva årsaken til dette er i det vide og brede, men uansett hvis motoren har begynt å ryke mer hvitt nå en det har gjort før så er det en årsak til det, og da må man jo begynne å feilsøke. Jeg er enig at det kan bli mer hvit eksos på fuktige dager enn på tørre dager, men hvis det er kun da det skjer så er jo egentlig saken grei. Det trenger ikke å bli noe hinsidig med trykk hvis lekkasjen er veldig liten, men du kan jo risikere at den blir større og da kan du få ett stort problem med for stort trykk i brennkammeret pga mengden som skal komprimeres blir større enn kammeret er dimmensjonert for. Dette kan igjen føre til statisk låsing som igjen fører til havari. Siden det er en ganske grei jobb å pelle ut registeret ville jeg gjort det og fått testet det hos ett radiatorverksted. Ville nok ikke kjørt båten hvis jeg hadde hatt en mistanke om at dette er problemet. Uansett så er det fint å få utelukket det, og det koster ikke noe særlig heller. På en så gammel motor så er det jo ikke usannsynlig at det kan ha tæret litt på registeret. Lykke til....... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.