Jump to content

Fargekoder på ledninger samt trimindikator på gammel Yamaha 80?


Helge

Recommended Posts

Mulig litt sent men jeg fant noen skjemaer her nå :smiley:

 

Sender deg IM jeg...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Mulig litt sent men jeg fant noen skjemaer her nå. Sender deg IM jeg...

Takk for IM - det er ikke for sent. Jeg får trimindikatorinstrument til Yamaha fram til 1996-modell med posten i morgen så da blir det kobling :yesnod: Sjekk gjerne mitt svar til deg på IM. Skulle gjerne hatt bildene i litt høyere oppløsning.

 

Ellers har jeg tatt noen fine bilder av denne (for meg) nye båten. Er litt for sent til å få dem over fra kameraet inn på PC'en ut ut på baatplassen nå i natt da jeg skal til tannlegen med ei vond tann tidlig i morgen så nå må jeg i køya. Men jeg skal legge ut et par fine bilder i morgen og samtidig spørre om andre sin mening om denne båten ser best ut med eller uten dekorstriper :rolleyes:

Link to post

Har nå fått tilsendt korrekt trimindikator-instrument for Yamaha eldre enn 1997. Dette har kun tilkoblinger for jord (0 V), +12V ved tenning på, trimsignalet S og +12 til instrumentlys med lanterner på. Har ikke funnet ut hvilken ledning fra kotrollboksen (rosa, orange eller grå) som er trimsignalet enda....

 

Legger ellers ut tre nye bilder av båten etter at jeg har blitt nesten ferdig med å pusse den opp:

- Lagt inn gelcoat i gelcoatskader og slipt ned

- Skrapet gammelt bunnstoff og lagt på nytt

- Fjernet all gammel, solbleket og delvis avslitt dekor

- Tatt av vindskjerm og rengjort kontaktflaten mot båten (masse grønske)

- Rubbet hele båten

- Polert hele båten

- Reparert innfesting for badestige

- Montert nye hvite sidelanterner med dioder (rød/grønn)+ pluggbar 1m lang stang med rundtlysene hvit

- Montert 70L fast tank med bensinmåler

- Montert bensintankinstrument i dashbord

- Montert kartplotter/ekkolodd Northstar Explorer 657 (HD) med ekstern GPS-antenne og hekksvinger

- Ryddet opp i kabelforlegningen i båten

- Skiftet til ny kalesje

 

Gjenstår - powertriminstrument

 

Jeg har så lang bare satt på dekor med fabrikat og modell og ikke dekorstripene (parallelle vinrød og sølv) både over og under fenderlist. Jeg har stripene, men resten av familien (kone og ungdommer) synes båten ser finere ut uten stripene. Andre som har synspunkter på det? (legger også inn bilde fra i februar før oppussing og dermed med dekorstriper)

 

Bilder fra juli 2009

 

dsc00147s.jpg

 

dsc00227s.jpg

 

dsc00345s.jpg

 

Bilde fra februar 2009

 

450vs04s.jpg

Link to post

Finest med :cheers:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Finest med
Jeg syns også den er finest med dekorstripene.

...og jeg er sånn ca midt i mellom :lol: Rent utseendemessig har jeg også sansen for dekorstripen UNDER fenderlisten, men er veldig usikker på den over fenderlisten. Mht den over heller jeg mot å vente med å sette dem på... Men så var det også dette med "kvalitet" og holdbarhet (16 år med den gamle dekoren) som har gjort at jeg nøler med begge stripene.

 

Jeg tok av ALL dekor og kjøpte komplett ny dekor fra fabrikken, men nøler altså med å sette på stripene og særlig den over fenderlisten. All dekoren var egentlig veldig sliten på denne båten. Masse riper og avrevne partier og særlig stripene var veldig stygge og i tillegg betydelig solbleket, mens bokstavene og tallene hadde klart seg MYE bedre. Det virket nesten på meg som om stripene var av mye dårligere kvalitet mht slitasje og bleking fra sol, vind og vær. Skal forhøre meg litt med Skibsplast om dette.

 

Men takk for innspill - interessant :seeya:

Link to post

Har nå tilbakelagt ca 90 nautiske mil med båten siden kartplotteren ble montert og er imponert over ved hvor lave turtall på påhengsmotoren denne båten planer. Men nå er jo båten noe overmotorisert da. Båten holder seg faktisk oppe i plan helt ned til under 2500 rpm og ved bare 3000 rpm har båten over 25 knop :yesnod: Ved 5400 rpm som jeg bare oppnår alene i båten og med motoren temmelig mye trimmet ut får jeg nesten 42 knop. Det er forsåvidt moro med bra toppfart, men jeg liker enda bedre å kunne cruise avgårde i brukbar fart med bare mellom 2500 og 3000 rpm.

Link to post

Høres ut til å være en morsom kombinasjon ja

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Det er jo en stilig båt i utgangspunktet, så jeg syns den er fin både med og uten. Men finest med.

 

Fartsmessig, så har jo skibsplast alltid lagd litt brede skrog med god bæring. Og som kanskje ikke gir like høy toppfart som andre båter med samme motor - det blir for mye våt flate. Men lyden fra en Yamaha trippel som lunter uanstrengt avgårde på moderat turtall er jo ikke å forakte :)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Det er jo en stilig båt i utgangspunktet, så jeg syns den er fin både med og uten. Men finest med.

Enda en notert :yesnod:

 

artsmessig, så har jo skibsplast alltid lagd litt brede skrog med god bæring. Og som kanskje ikke gir like høy toppfart som andre båter med samme motor - det blir for mye våt flate.

Dette merkes ganske godt på powertrim'en, da vi henter ut ganske mange ekstra knop og flere hundre rpm på å få mer av skroget ut av vannet med å trimme ut motoren.

 

Men lyden fra en Yamaha trippel som lunter uanstrengt avgårde på moderat turtall er jo ikke å forakte :)

Faktisk er det en ganske lavfrekvent brumming med behagelig lavt nivå på lyden :yesnod:

Link to post

Prøver å bli ferdig med tilkobling av powertriminstrumentet.... men jeg stusser skikkelig da det nye instrumentet som i følge katalogen skal være for Yamahamotorer fram til 1996 bare har tilkobling for hhv. +12V (med tenning på), jord/0V, Trimsignalet S samt +12V til instrumentlyset med lanterner på.

 

Fra trimsensoren kommer det jo som tidligere nevnt hele 4 ledninger (Orange, Rosa, Grå og Svart) - se det første bildet som er et utsnitt av el-skjemaet for 75, 80 og 90 Hk Yamaha. Trimsensoren er komponent nr 11. Jeg vil tippe at svart skal kobles til jord, men da må det være ROSA som skal kobles til Signal på instrumentet. Oransje er jo bare motsatt enda av motstanden og vil være et alternativ til å koble svart til jord dersom trimindikatorfunksjonen er invertert. Den grå ledninger skjønner jeg dessverre lite av da den ser ut til å bli jordet via an termobryter...??? Se figur nummer 2

 

Funksjonen på trimsensoren ser dermed ut til å være akkurat som for bensintankmåleren - en variabel motstand i serie med instrumentet i dashbordet. Forskjellen ser ut til å ligge i at på trimsensoren kan man velge retningen på den varierende motstanden (økende motstand eller synkende motstand med uttrimming av motoren). Men jeg må vel nesten bare ta sjansen på at svart til jord og Rosa til signal er riktig i dette tilfellet?

 

Yamaha75-80-90_Trimind.jpg

 

Yamaha75-80-90_Termo.jpg

 

Komplett El-skjema i høy oppløsning

Link to post

S K U F F A . . . . . . . . :nonod::cryin::headbang:

 

Får ikke powertrimindikator til å virke og det synes rimelig klart å være selve trinsensoren bak på motoren. Målte mellom svart og rosa, rosa og orange samt svart og orange og får ikke bare alt for høye motstandsverdier (titalls kilo-ohm) men verdien ser også ut til å øke som om det var en stor kondensator jeg målte på. På en trimsensor forventet jeg å måle ohm "uten kilo først" :wink: og titalls kilo-ohm må da være feil. Jeg får vel ringe Yamaha i morgen. :wflag:

Link to post

Er visst ikke helt uvanlig at disse trimsensorene ikke virker som de skal...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Er visst ikke helt uvanlig at disse trimsensorene ikke virker som de skal...

Ohhhh... mulig det, men FOR en pris Yamaha skal ha for disse: 2800 kr pluss frakt (nesten 3000) :cryin::discuss::puke::headbang:

Dette er jo halve prisen av en komplett CMC powertrim/tilt (med trimsensor og instrument) for opp til 140 Hk påhengsmotorer.

 

Byttet dessuten sensoren en gang på min 2001 Suzuki DF115 (som det var litt problemer med) før jeg byttet til min nåværende 2004 Suzuki DF140 som har vært feilfri.

Når var ikke trimsensoren til Suzuki gratis den heller, men jeg hadde fått 2 slike for mindre enn prisen av EN Yamaha trimsensor :puke:

 

Noen som har forslag til andre løsninger enn de to med 3000 kr for ny Yamaha trimsensor eller å gi F... i å ha trimsensor/trimindikator?

Kan det være mulig å benytte en tredje parts sensor?

Det er vel neppe sannsynlig å finne en slik fungerende sensor brukt?

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Ifølge min manual (fra Seloc) stemmer ikke dette. Denne manualen dekker alle tresylindrede Yamaha i perioden 1984-1988 og har kun 30, 40, 50, 70 og 90 hk (jeg har sistnevnte). Dette sammen med neste avsnitt kan tyde på at motoren er eldre enn 1984.

Har fått lest av merket på motorbraketten og der står:

 

Yamaha motor

80AET

6H0 L 350639

 

Det skulle vel bety 80 Hk, A-modell, Elektrisk start, PowerTrim/tilt og videre H for en en 1987 modell (som selger oppga) og Lang stamme ... eller?[/b]

 

 

Yamaha kom med automatisk oljeblanding (Precision Blend) tidligere enn den årsmodellen du tipper på: The Precision Blend system became standard equipment --factory installed -- on all models covered in this manual, with the exception of the 40hp unit, manual start, through 1986. In 1987 the system was available on all models including the 30hp 3-cylinder model and the 40hp manual start.

"Available" - javel, men i følge Yamaha Motor Scandinavia kunne man få uten autolube helt fram til rundt overgangen mellom 80-tallet til 90-tallet.

Link to post

Stemmer nok det :yesnod:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Antar Seloc manualen er skrevet i USA..? Er litt forskjell på hva som ble/blir solgt i de forskjellige markedene, og 80hk har vært tilgjengelig i i norge selv om Seloc manualen til Nautilusen tyder på noe annet.

 

Og bokstaven som angir prod. år er ikke i modell nummeret, men preget inn i plata (ofte temmelig utydelig (har mistanke om at Yamaha helst ikke ønsker å oppgi årsmod/prod.år om de ikke må..?))

H'en i motornr (6Hx) er det mange motorer som har, uavhengig av årsmodell...

 

Modellene i "hi tech" serien hadde alle autolube (som kaltes Presicion blend i USA) over 30hk fra 87/88 - så kom Origin serien rundt 1990 uten.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Og bokstaven som angir prod. år er ikke i modell nummeret, men preget inn i plata (ofte temmelig utydelig (har mistanke om at Yamaha helst ikke ønsker å oppgi årsmod/prod.år om de ikke må..?))

H'en i motornr (6Hx) er det mange motorer som har, uavhengig av årsmodell...

Med andre ord trenger det ikke være en 1987-modell...?

Jeg klarte ikke å se noen innpreget bokstav i det blanke motornummermerket på babord side av motorbraketten. Ikke så jeg noen frittstående bokstav som var "trykt" (farget tekst som resten av teksten) heller...?

 

 

EDIT: Har nå fått svar fra Yamaha Scandinavia som klarer å finne årsmodell ut fra serienummer og ikke trenger årsmodellbokstaven. Dette er en 1985 modell (og dermed skal jeg ha den billigste av de to trimsensorene jeg har sett på).

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post

Jeg har til gode å ikke finne den bokstaven på noen Yamaha motor jeg har sett.

Trodde det var det du mente som var en H.

Det hadde nemlig stemt. Men dekselet ditt stemmer jo ikke med 87 da.

 

Kan du ikke for moro eller min skyld se i ett av hjørnene på den platen hvor serienummeret står.

Der skal det være stanset inn en Bokstav.

Den bokstaven er K

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Det viser seg, det er ikke bare, bare å fastslå årsmodell på eldre påhengere

Så vi tok jammen feil begge to - svaret var midt i mellom :lol: Men når selger "trodde" det var 86 eller 87 modell så får vi vel si han var akseptabelt nær på en så gammel motor :wink:

 

Jeg har til gode å ikke finne den bokstaven på noen Yamaha motor jeg har sett. Trodde det var det du mente som var en H. Det hadde nemlig stemt. Men dekselet ditt stemmer jo ikke med 87 da. Kan du ikke for moro eller min skyld se i ett av hjørnene på den platen hvor serienummeret står. Der skal det være stanset inn en Bokstav. Den bokstaven er K

Som vel tidligere nevnt i denne tråden er vel dekslet av typen fram til og med 86?

 

Joda, jeg kan sjekke serienummerplaten på motoren igjen jeg, men det blir nok ikke før i høstferien nå. Båten står ved feriehuset på Sunnmøre og i år skal jeg ikke dit igjen før til høstferien. Prioriterer hytta på fjellet i vanlige helger da det dit er bare 1 time kjøring mot 6 - 7 til feriehuset på Sunnmøre.

 

Ellers må jeg tilstå at jeg ikke så noe årsmodellbolstav til tross for at jeg trodde jeg visste sånn ca hvor den skulle befinne seg - litt ned til høyre for serienummeret. Men det kan jo hende det letter søket etter en svakt synlig innpreget bokstav nå som jeg vet at det skal være en K :lol:

Link to post

den kan også være til venstre

I alle tilfeller jeg har vært borti er den i et hjørne.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
den kan også være til venstre. I alle tilfeller jeg har vært borti er den i et hjørne.

OK Daffy - skal sjekke neste gang jeg kommer ned til denne båten. Med hensyn til årsmodell-bokstav sjekket jeg vel grundig bare i nedre høyre kvadrant av serienummermerket. Det var der jeg trodde denne bokstaven skulle være etter å ha sett dette på et par andre websider. Når jeg ikke fant denne bokstaven var det at jeg begynte å tenke på H-en først i serienummeret. Men det var altså feil. Har nå bestilt ny trim-sensor med 2 tilhørende rustfrie festeskruer til kun $ 90,- før tollbehandling inn til Norge. Dette skal vel ikke bli mer enn ca 700 kr inkludert norsk moms. Gebyret til tollbehandler kommer imidlertid også til på totalprisen. Men for en ekstrem prisforskjell mot skandinaviske priser (omtrent samme pris omregnet i NOK i Sverige som i Norge). Godt under 1000 kr mot nesten 3000 kr :crazy::eek:

Link to post

Samme som havnetrekket til min motor det.

Det kjøpte jeg i en amerikansk nettbutikk og mener jeg betalte ca 150 kr.

 

Her koster det ca 1600 hvis jeg ikke husker mye feil.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...