Jump to content

Master 740, sitter kuleventilen for drenering nede i dieseltanken?


Bjørni

Recommended Posts

Hei.

Jeg har fått et kinkig problem. Forrige helg var jeg ute med båten (Master 740 med Yanmar 55Hk) på Hjørundfjorden på Sunnmøre, og ble overrasket av at sjøen plutselig gikk hvit. Det var vanskelig å finne ly eller endre kurs og fart optimalt. Jeg kom meg fram til båtplassen min i god behold, med litt veske i motorrommet, og ganske kraftig diesellukt.

Jeg så ikke noe bekymringsverdig da, men når jeg kom tilbake neste dag, var det diesel+vann til toppen av labbene på motoren, altså rett under toppen av flensen på akslingen. Jeg har lenset tomt flere ganger nå, over 100ltr tilsammen (som selvfølgelig er levert til dedikert anlegg på land) og jeg har ikke skjønt hvor vannet og dieselen kom fra før dag.

 

Nede i motorrommet er det et lite hull der det kommet en tynn film med diesel hele tiden, og det kan vel bli en 10-20 ltr på et døgn tenker jeg. Jeg har stukket fingeren inn i hullet, og der kjennes det ut som jeg treffer en sil. Dette hullet er ikke gjengt, og dette leder meg fram til mitt egentlige spørsmål:

 

Jeg forstår at det må finnes en mulighet for å drenere bort bunnfall fra tanken, men burde det ikke være en kuleventil på utsiden av tanken (nede i motorrommet)?

Det er det ikke i min båt, og da tenker jeg at det kanskje kan finnes en ventil inne i tanken???

 

Jeg har fremdeles for mye diesel på tanken til at jeg kan se ned til bunnen, og nå er jeg litt i villrede.

Kan noen hjelpe?

 

Takk

Bjørn Inge

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Kan det tenkes at kuleventilen for drenering er nede i dieseltanke . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'

 

Se også ny meningsmåling om moderasjon av titler.

Link to post

Hei

 

Det er ikke alle tanker som har ventil for drenering. Men de to hullene som du viser, er dette en del av tanken?, i så fall må det jo være en slags dobbel bunn i den, eller er det i glassfiberen under tanken? Hva slag materiale er tanken laget av?

 

Tror uansett at du må belage deg på å få løs tanken for inspeksjon og trolig også reprasjon av lekkasje.

Link to post

Tror at hullet som du beskriver ikke er tanken, men dreneringshullet mellom skottet under på styrbord side. På min Master er dieseltanken på babord side og vanntank på styrbord side. Dieseltanken er en 90-100L plastank som er tilpasset bunnen på båten og støpt fast i skottet. Tanken min har mannehull, påfyllingsstuss og luftestuss(ikke drenering). For å komme til denne må du fjerne kjøkkeninnredning og komme deg ned i dørkplaten under på babord side.

Hadde samme symptom som deg at det rant litt diesel ved høy sjøgang. Dette viste seg at påfyllingsrøret var knekt mellom tankstuss og dieselpåfyllingsslange. Diesel rant først ut i skottet og så videre ut i motorrommet gjennom dreneringen som sitter ved bakre babord motorlabb.

For å få tømt tanken måtte jeg tømme gjennom mannehullet, åpningen til denne lå under rommet på babord side langt frem(under bena på passasjersiden).

Tømte tank med drillpumpe fra biltema. Er båten din en selvbygger kan det hende at du har et annet tanksystem på din, men du må helt klart komme til tanken og få sjekket hvor lekkasjen kommer fra. Hvor vannet ditt kommer fra har jeg ikke forklaring, men det kan jo hende at det kommer gjennom påfyllingsstussen eller at du har vanntank i samme skottet. Gi beskjed, så kan jeg legge inn noen bilder av skottet.

Link to post

Hei. Takk for svar.

Båten er en selvbygger fra 1985, med to dieseltanker, der den største ligger i styrbord side, og inspeksjonsluka ligger rett under føttene på førerplassen.

Jeg har ikke kommet så langt at jeg har fått sett på babord side ennå, men har kjent under isolasjonen at det ligger en tank også der, og jeg regner med det er en inspeksjonsluke også på den.

 

Begge tankene er av plast. Jeg har ikke fått avdekket tankene såpass at jeg ser hvilke andre tilkoplingsstusser som finnes der, det er et prosjekt jeg må ta i neste uke isåfall.

Hvorvidt dreneringen kommer fra tanken eller under tanken har jeg foreløpig ikke noe godt svar på, men synes det er rart at det er en sil der i alle tilfelle. Skulle det ikke være en fordel at all møkka kom rennende ut i motorrommet, sånn at man kunne bli kvitt det? Jeg visste i alle tilfelle ikke at det var et skott under tanken, trodde den var formstøpt, men det skal jeg få sjekket opp.

 

Noe av vannet i motorrommet kommer nok fra et vindu som lekker litt i dårlig vær, og det ser ut til at en del av det vannet har runnet ned fra styreposisjonen og ned på tanktoppen, og muligens derfra ned i bunnen. Men det bekymrer meg litt at det er slike mengder som kommer ut i motorrommet. Jeg kan ikke skjønne at jeg skulle ha over 100 ltr diesel på tanken, og da spør jeg meg selv om det er mer vann der enn jeg trodde.

 

Skikkelig irriterende, da jeg hentet båten i slutten av Mai, spurte jeg om det området på bildet, fordi jeg syntes det var vått der - men fikk til svar at det nok var fukt etter at de skiftet gjennomføringen på sjøvannsinntaket (som også vises på bildet). Jeg slo meg til ro med dette, men angrer nå på at jeg tok svaret for god fisk...

 

Jeg tar gjerne imot bilder fra deg Seasu.

 

Jeg takker igjen alle sammen for verdifulle svar.

Ha en fin dag

Bjørn Inge

Link to post
  • 2 uker senere...

Hei igjen.

Jeg har akkurat hatt en drittjobb med å prøve å komme til dieseltanken på styrbord side, men han som bygde båten i 1985, var tydeligvis en sikaflex og byggeskum fetisjist...

For å få opp siste dørkplata for å kunne se hele påfyllingssystemet for dieseltanken, må jeg rett og slett ødelegge deler av innredningen. Dvs teak. Alt er skrudd og limt, så selv om skruene kommer ut, kan ingenting komme fra hverandre likevel :-(

 

Tanken er støpt fast med byggeskum, og dette byggeskummet er fullt av diesel, så jeg ser for meg at jeg må bruke høsten på dette...

Jeg tror jeg har funnet kilden til lekasjen, og det viser seg at når jeg vasket tanken, så ramlet det av lange "marker" med silikon eller sikaflex fra en gjenomføring av en slange som går mellom stb og bb dieseltank.

 

Jeg skjønner jo såpass at manglende fuger vil medføre utettheter, så jeg vil prøve å fuge dette med noe som er dieselbestandig. Men hva kan jeg bruke da? Noe som holder i et dieselmiljø?

 

image_137.jpg

Bildet viser den nevnte gjennomføringen. Størrelsen er 1 1/4''.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...