fiskebat Svart 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 Til senior og bjørni : Regel : 44 slik dere hårdnakket fremhever denne regelen som dere tydelig hvis ønsker å bruke foran regel 15 så betyr det att: Att lystbåter med størrelser som kongeskipet har vikeplikt for min lille fiskebåt på ca 30 fot, vas !!!!! Hvor dumt går det an å tolke disse reglene egentlig. Hvordan vil dere lage synlige skiller mellom nyttetrafikk som det skal vikes for og nyttetrafikk det ikke skal vikes for. Regel 44 bør ikke ha noen interesse for større nyttefartøy da den ikke er ment som en veiledning for disse men det er ett ordtak som sier når fanden leser bibelen så ............... Er nok enig at regel 15 er litt håpløs men den kan ikke forandres uten att det blir plass til for mye vurderinger slik som i regel 44 og når enkelte akademikere til og med ikke tvinner og vrir på ordet "skal" så har de som laget øverste del av sjøveisreglene skjønt de. Link to post
senior Svart 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 (redigert) Att lystbåter med størrelser som kongeskipet har vikeplikt for min lille fiskebåt på ca 30 fot, vas !!!!! Helt enig. Før at R44 skal skal gjelde, må det være en rimelig forskjell på størrelsen i yrkesfartøyets favør. Det har jeg skrevet før. Jeg er også av den formening at regelen kunne hav vært mere utfyllende, men også i dag gjør den stort sett nytten. Redigert 21.Juli.2009 av senior (see edit history) Link to post
fiskebat Svart 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 Jeg tror at det her blir fokusert litt for mye på reglene og for lite på kunnskaper. Jeg ferdes mye på sjøen og ser mye rart , spesielt når små båter krysser foran større fartøyer. Tror at i alle tilfeller jeg har sett at det ikke var noe forsøk på å holde på en misforstått rett , men rent klovneri av folk som kanskje er på sjøen bare en eller 2 dager i året, eller er full og som dermed ikke klarer å forestille seg att ei ferge , stor som ett hus kan komme med opptil 20 knops fart og dermed feilvurderer situasjonen totalt. Dette er noe båtføreren gjør bare en gang selv om båtføreren er heldig og får nye slike sjanser. Det er da viktig att den proffesjonelle har hode og vett nok til å oppfatte dette og styre unna og glemmer regel 44 og husker regel 15. Link to post
Gunga Din Svart 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 (redigert) Jeg er også av den formening at regelen kunne hav vært mere utfyllende, men også i dag gjør den stort sett nytten. 44an er en norsk särregel, jeg våger påstå att 99% av alle utlandske båter ikke kan denne norske särregeln, uten de fölger de Internationella Sjöv.reglerne og da regel 9 som i stort sett säger samme sak !! Redigert 21.Juli.2009 av Gunga Din (see edit history) S/Y Gunga Din Link to post
ahamm Svart 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 Akkurat som jeg undrer meg over AIS-transponder-diskusjonene, hvor det later til at noen er opptatt av å "Bli sett" av større fartøy. Jeg mener, poenget med å bli sett av et større fartøy må vel henge sammmen med en forestilling om at det større fartøyet skal (forhåpentligvis) endre kurs/fart? Ellers forstår jeg ikke helt poenget ved å bli sett. Små fartøy har en lei tendens til å komme bort på radaren når de begynner å komme nærme, blir lett blandet inn i feks sjøekko. ARPA har ofte problemer med å holde på små ekko. I tillegg har du mange fritidsbåter som rett og slett er uforutsigbare. Vil den fortsette så man må vikè? Vil den stoppe et par kabler fra for å se skipet på nært hold? Viker den? Det er utrolig viktig å kunne bli sett og se på sjøen. AIS er et kjempefint hjelpemiddel i denne sammenheng. Når jeg er på jobb går jeg etter et i mine øyne nødvendig motto; STOL ALDRI PÅ NOEN (spesielt ikke fiskebåter eller seilbåter). Man ser utrolig mye rart rundt omkring. Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Gunga Din Svart 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 Akkurat som jeg undrer meg over AIS-transponder-diskusjonene, hvor det later til at noen er opptatt av å "Bli sett" av større fartøy. Jeg mener, poenget med å bli sett av et større fartøy må vel henge sammmen med en forestilling om at det større fartøyet skal (forhåpentligvis) endre kurs/fart? Ellers forstår jeg ikke helt poenget ved å bli sett. Men medgir også her at det kan være mine begrensninger som hindrer forståelsen. jeg seiler med transponder för förste säsong.......ser ut som de store båterne viker(/håller undan) på större avstand enn innen transpondertiden(snakker om åpent hav her!) transpondern medför ju oxo att man blir sedd av VTS'n så man bör ju oxo vare litt mer nogrann i separasjonszoner.... S/Y Gunga Din Link to post
SF Svart 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 Ja, det gjorde jeg helt bevisst for å få frem det ene ordet som var viktig å få frem. Tenkte nesten det Tilbake til pollen, om vi bytter ut ordet vikeplikt med å holde av, er du da enig i at svaret er nei at fritidssbåter ikke alltid skal holde av. Mao at dersom farvannet ikke er et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde så er det regel 15 som gjelder. 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
fiskebat Svart 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 Når jeg er på jobb går jeg etter et i mine øyne nødvendig motto; STOL ALDRI PÅ NOEN (spesielt ikke fiskebåter eller seilbåter). Man ser utrolig mye rart rundt omkring. Ja folk er rare, på land kjører jeg Mersedes , mindre biler spesielt Fiat og Skoda er er utrolig dårlig til å holde unna , vise hensyn , omtrent som de har mindreverdighetsproblemer, ja på trange veier så ser de på meg som om de tror att det er jeg som skal rygge . Det er trolig di samme folka som har dratt med seg slike nedrige hoildninger til sjøss Link to post
Poseidon Svart 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 Mao at dersom farvannet ikke er et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde så er det regel 15 som gjelder. Ja, men det kan ofte være vanskelig for den lille båten å vurdere hva som oppfattes som trangt farvann av et skip som har mange andre hensyn å ta enn bare den ene fritidsbåten..... Som enkelte andre yrkesnavigatører har vært innom så må det meste - eller iallefall store deler - av hovedleden langs norskekysten regnes som "trangt farvann" i denne sammenheng. Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
fiskebat Svart 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 .. Som enkelte andre yrkesnavigatører har vært innom så må det meste - eller iallefall store deler - av hovedleden langs norskekysten regnes som "trangt farvann" i denne sammenheng. Ja dessverre lever en del fraktebåt skippere med sine små fraktbåter i den vantro , de har vell hatt sin undervisning av deg . Link to post
ahamm Svart 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 Ja folk er rare, på land kjører jeg Mersedes , mindre biler spesielt Fiat og Skoda er er utrolig dårlig til å holde unna , vise hensyn , omtrent som de har mindreverdighetsproblemer, ja på trange veier så ser de på meg som om de tror att det er jeg som skal rygge . Det er trolig di samme folka som har dratt med seg slike nedrige hoildninger til sjøss Nå ser jeg ikke helt om dette er ironisk, men det jeg skrev var seriøst. Etter å ha møtt x antall fiskebåter i mange forskjellige land, som kommer i 6-7 knop, som plutselig tar en 180 grader for å sette ut nota eller hva f de måtte drive med, lærer men at man ikke kan stole på hva de i utgangspunktet så ut til å ha til hensikt. Derfor stoler jeg aldri på hva de kommer til og gjøre, sjøveisregler eller ei. Og lanterneføringen er i hvertfall sjelden ifølge boka. Av seilbåter er det mange som ikke ser seg om og har oversikt før de slår eller hva det heter. Hjelper ikke å ha lovverket på sin side hvis man ikke tar hensyn til fartøy som bruker en mil på å svinge eller flere på å stoppe. I værste fall sitter styrmann på dass i tillegg. Det mange kanskje ikke er klar over er at styrmenn på nyttefartøy har flere oppgaver de må ta seg av, selv om tiden egentlig skulle vært brukt til utkikk. Men her kommer kostnadene ved å ha nok folk på brua inn... Poenget mitt er at alle må ta hensyn, om man er 20 fot eller flere 100 tusen tonn, vikeplikt eller ei. Og du vet aldri hva det andre fartøyet kommer til å gjøre. Det viktigste er å vise sin hensikt i god tid, da unngår man oftest farlige situasjoner. Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
SF Svart 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 Ja, men det kan ofte være vanskelig for den lille båten å vurdere hva som oppfattes som trangt farvann av et skip som har mange andre hensyn å ta enn bare den ene fritidsbåten..... Ser helt klart den og selv så holder jeg av uansett. Men vi er enige i at rent prisippielt så er svaret nei, fritidsbåter har ikke alltid plikt til å holde av for nyttetrafikk. 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Sydvesten Svart 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 Nå er det vel ikke mange ekte sjøfolk som lar seg skremme av sydvesten, selv om den kan være både lunefull og ta godt på utsatte steder.. At man tiltider bør har respekt som sydvesten er annen sak.... i allefall om en ikke er godt forberedt og sjøklar.. Er man vel forberedt og har orden ombord i skuta så er sydvesten sjelden noe å bekymre seg over... Hvorfor i svarte hel...te ble dette innlegget flyttet fra stengt tråd i Om baatplassen forumet og hit? Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
senior Svart 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 44an er en norsk särregel, jeg våger påstå att 99% av alle utlandske båter ikke kan denne norske särregeln,uten de fölger de Internationella Sjöv.reglerne og da regel 9 som i stort sett säger samme sak !! Vel, nordmenn i svenske farvann eller på svenske veier har plikt på seg til å kjenne svenske regler. Svensker i Norge har på samme vis plikt på seg til å sette seg inn i norske lover. Saftige bøter har vi på begge sider av grensen, men når det gjelder å bøtlegge fritidsbåter, ligger svenskene noen hakk foran, Dette er ikke ment som kritikk av svensk bøtlegging av fritidsbåter. Tvert i mot! Link to post
senior Svart 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 Har du en båt som er mer enn sju meter og går over 10 knop ? I så fall er du tvunget til å ha båtførerkort, hvis du ferdes i svenske farvann neste år, melder båtnytt.nu. Det svenske Næringsdepartementet utreder saken nå, og i høst ventes det å foreligge et svar fra departementet. Koster 5 000 kroner Hvis det svenske Næringsdepartementet bestemmer seg for å innføre båtførerkort kan det komme til å koste opp mot 5 000 svenske kroner pr. bevis. I følge saksbehandler Lars Högdahl kan de som har dokumentert erfaring få et båtførerkort uten å behøve å gå opp til en prøve, men andre må gjennomføre en prøve som viser at de forstår reglene til sjøs, melder TT. Link to post
Gudrun Svart 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 (redigert) Vil dele en episode med medlemmene her: var på 70tallet Skulle seile fra Askøylandet og over på Laksevågsiden med en fortøyningsbåt etter vi hadde hatt en jobb på tankanlegget på Florvåg... Seilasen er med andre ord på tvers av seilingsleden til og fra Bergen Havn. Båten er en trebåt med en 16hk. Sabb og et lite hus forut for å unngå for mye regn. Eksosen går rett ut uten noen form for demping eller sjøvann.... Det var blitt mørkt før vi var ferdig med å få tanbåten trygt fortøyd, men sikten var såpass at jeg så alle fartøyene rundt meg..... Registrerer det kommer en skute ut fra Bergen. Jeg har forestilt meg det kan ha vært natttuten som var på vei sørover til Stavanger, men er ikke 100% sikker. Var og en annen skute som seilte sørover seint på kvelden men hadde rute kun til sunnhordland hvis jeg ikke husker feil... Vel uansett hvem den nå var så var den rimelig stor i forhold til båten jeg førte... Står ute og styrer i levenet fra Sabben.. Mens jeg er midt i leden, så helt plutselig forsvinner den smellende lyden fra sabben. Resultatet er nesten alt av fart og forsvinner. Tok et raskt overblikk rundt meg og jeg så da rett i en grønn, hvit og rød lanterne...som bare kom bare nærmere og nærmere......ingen kursendring på det fartøyet, ikke noen grader engang....Sabben putrer nå på langt under halvt turtall, så helt stoppet var den ikke.... Båten hadde bare noen små 12volts lanterner uten noen form for linse på det lille overbygget......ikke noen lyskaster på taket, da vi måtte ha overbygget reint for slikt pga. de store fortøyningstrossene vi dro til lands fra tankbåtene....... Helsike heller!!! Triangelet med lanterner kom nå rett imot der jeg lå... Så skjer det at turtallet på sabben øker på på litt et par runder og sakket ned igjen.....så et par runder til og forsyne meg et par til....slik at jeg sakte men sikkert klarer å karre meg klar kursen til det andre fartøyet... uten at vi var så nært hverandre at jeg kunne lese fotmerkene, men likevel meeeeer enn nært nok, da jeg så i baugsjøen....... Den dag idag aner jeg ikke om de så meg.... En slik nervepirrende opplevelse sitter i ryggraden så lenge du ferdes på sjøen....Hadde ikke hatt en sjanse hvis den hadde truffet.....der midt i skipsleden i mørke...... Ikke alle tenker over at det kan skje slike helt uforutsette ting underveis og da er det å ta høyde for dette i sin planlegging av seilas......... Redigert 21.Juli.2009 av Gudrun (see edit history) Link to post
Poseidon Svart 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 .......Få tenker ikke så mye over at det kan skje slike helt uforutsette ting underveis og da er det å ta høyde for dette i sin planlegging av seilas......... Etter en slik opplevelse har man en gang for alle gjort seg ferdig med å kverulere om det er regel 44 som gjelder Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Jens_P Svart 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 Men endrer ikke det faktum at regelen 15 har forrang for regel 44, rent prinsippielt. Regel 39 (kapittel II) er ikke helt enig i dette. (a)De internasjonale regler til forebygging av sammenstøt på sjøen gjelder også i norsk innenlands farvann, herunder på Svalbard og Jan Mayen, når intet annet går frem av reglene i dette kapittelet. Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
senior Svart 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 (redigert) Gudrun: Den dag idag aner jeg ikke om de så meg.... På en slik båt, og det i trangt sterkt beferdet farvann, som ikke er i stand til å vise riktige signaler bør: Ha en kraftig lommelykt for hånden! Jeg har opp gjennom årene støtt på noen båter som har viftet med en lommelykt, og da har jeg tatt mine forbehold brennkvikkt. Å vifte med en lommelykt i nattemørket, er etter min erfaring særdeles effektivt men omsyn til å varsle om en ekstraordinær situasjon. Redigert 21.Juli.2009 av senior (see edit history) Link to post
Skipper Worse Svart 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 regelen 15 har forrang for regel 44, rent prinsippielt. Regel 39 (kapittel II) er ikke helt enig i dette. Just precis --- Regel 15 (og de andre "vikepliktsreglene" i Del B Avsnitt II) gjelder bare der Regel 44 ikke gjelder. Og Regel 15 kommer neppe til subsidiær anvendelse der det ene fartøyet allerede har brutt Regel 44. At det i et slikt tilfelle (der Regel 2 og 17 antakelig blir bestemmende) likevel vikes for et fritidsfartøy fra SB er sikkert lurt i og med at den man viker for da allerede har demonstrert sin ukyndighet mht reglene og forståelsen av dem. Når Regel 44 taler om "mest mulig" så kunne man tenke at hvor det ikke var "mulig" å holde av veien, skulle Regel 15 m. fl. gjelde. Men det betinger at man ser på det å holde av veien som noe man kan gjøre stykkevis og delt. Etter min mening er det et enten eller: Man holder av veien eller man holder ikke av veien. Og det betinger videre at man har høye forventninger til detaljkunnskap og evnen til anvendelse av juridisk metode blant de sjøfarende. Min konklusjon (men jeg er åpen for motargumenter) er at hvor det ikke er "mulig" for fritidsfartøyet å vike, må nyttefartøyet innrette sin navigasjon deretter. Og for ordens skyld bemerkes at jeg har betydelig større skonummer enn kinesiske keiserinner. I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
senior Svart 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 Min konklusjon (men jeg er åpen for motargumenter) er at hvor det ikke er "mulig" for fritidsfartøyet å vike, må nyttefartøyet innrette sin navigasjon deretter. Skipper Woirse: Helt riktig! Når fritidsfartøyet ikke kan vike uten å sette eget eller andre fartøy i fare, så skal det ikke holde av veien. Men stort sett er det en hypotetisk situasjon lovmakerne her gir dekning for. Link to post
Mouche Svart 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 Som enkelte andre yrkesnavigatører har vært innom så må det meste - eller iallefall store deler - av hovedleden langs norskekysten regnes som "trangt farvann" i denne sammenheng. Hvor stort er et fartøy som tilhører gruppen "nyttetrafikk"? Er alle fartøy som tilhører denne kategorien befengt med ekstremt dårlig manøvreringsevne? Fra mitt lille "utkikkspunkt" her i Lillesand så kan jeg se at større antall fartøy som jeg vil anse å tilhøre denne gruppen, men de er ikke større enn at de med relativ enkelhet kan gå gjennom Blindleia, sågar Grunnesund (1,5meter dypt), også på de aller trangeste stedene, men at de er nyttefartøy kan det være liten tvil om og mange av de er langt mindre enn fritidsbåtene som befinner seg i det samme området! Jeg snakker f.eks om kranlekter på rundt 40 fot og fritidsbåt som f.eks Princess 95 fot! Som en liten kuriositet så tilbrakte jeg nylig noen uker ombord i dette fartøyet; http://www.cruisecelebritysolstice.com/ (Celebrity Solstice) liten tvil om at det er et nyttefartøy, men kan ikke akkurat si at jeg opplevde at dette skipet/dets kaptein var særlig manøvreringsudyktige der vi gikk ut og inn av trange havner og la til kai mellom to andre fartøy med det som opplevdes som millimeterklaring og helt uten bruk av taubåter! Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
senior Svart 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 Bare en liten kommentar til det, før jeg takker for meg på denne tråden. Jeg er ikke ekspert på internasjonal sjøveisrett, men jeg tviler sterkt på om norske særregler kan stå i direkte motstrid til helt grunnleggende internasjonale sjøveisregler som å holde unna for fartøy fra styrbord. Det må da være internasjonale konvensjoner som regulerer dette ? Norge er ikke et banankongedømme, ihvertfall ikke i sjøfartssammenheng, men må passe seg for ikke å havne i banankassen, noe som lett kan skje hvis vi innfører særregler som er helt i forhold til internasjonal rett. De internasjonale sjøveisregler innledes slik: Kapittel I - lnternasjonale regler til forebygging av sammenstøt på sjøen Del A - Alminnelige regler. Regel 1. Anvendelse a) Disse reglene skal gjelde for alle fartøy i rom sjø og i alle tilstøtende farvann som kan befares av sjøgående fartøy. b) Intet i disse reglene skal være til hinder for bruk av særregler som av den rette myndighet er gitt for en red, havner, elver, innsjøer eller innenlandske farleder som er forbundet med rom sjø og kan befares av sjøgående fartøy. Slike særregler skal ligge så nær opp til de internasjonale reglene som mulig. Når det gjelder regel 44 så er det en parallell til regel 18 som helt og holdent er i tråd med sjøveisreglenes intensjom. Om det ikke var slik, ville aldri norske myndigheter innført en slik regel Link to post
Jens_P Svart 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 jeg tviler sterkt på om norske særregler kan stå i direkte motstrid til helt grunnleggende internasjonale sjøveisregler Hva skal vi i såfall med kapittel II i sjøveisreglene? Mye (alt?) her bryter med eller avviker fra de internasjonale reglene. Hva med regel 46b, lanterneføring på fartøy mindre enn 12 meter. Kan jeg ikke ha topplanterne så lavt som 0,5 meter over sidelanternene fordi dette bryter med de internasjonale reglene? Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Bitteliten Svart 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 Et lite hjerte sukk nå som ekseptene på jur har blitt enige om at vi fortsatt skal vike for nytte trafikk. I trange leder skal man også så langt som mulig holde til høyre i leden. Det hadde gjort mye enklere om alle fulgte det. Her i Sverige virker det som om alle følger led streken i kartet og at det minst er forbundet med kjøl haling å være mer enn 20 meter fra denne. Eneste som mangler er den japanske guiden med flagg som roper "følg meg". Jeg erfarer også stadig manglende kunnskap om elementære regler for møtene fartøy. Men jeg nekter å sette egen båt på land når jeg ligger til høyre i leia og møter annen båt med kurs mot min baug. En fin regel jeg lærte at Poseidon er at man skal vike Tidlig Tydelig og Tilstrekkelig. Hadde nok gjort livet til de store om alle små fulgte den Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn