Pettter Startet 19.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 19.Juli.2009 Har en Kohler 6,5 KW i båten. Lurer på om det er mulig å bygge om dette på en enkel måte, til 220V? Noen som vet?? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 19.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2009 det pleier å være enkelt, men man må først finne ut om det går. (de fleste generatorer er laget slik at de kan kobles om) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 19.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2009 Får håpe at det går bra. Det er vel slik at 220 volt generatorene har 50 Hz mens 110 volt generatorene har 60 Hz. Jeg har langt (langt) i bakhodet en erindring om at vi har drøftet dette spørsmålet tidligere her på BP. Jeg tror at en av løsningene var å benytte skilletrafo fra 110 V til 230V, men er på ingen måte sikker. Hva er RPM på din Kohler? Sitér dette innlegget Link to post
Pettter Svart 19.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2009 Har ingen anelse på RPM'n på min Kohler, men kan se etter så fort vi har kommet hjem fra tur. ;) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 19.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2009 Eg kan ikkje sjå at frekvensen (Hz) spiller nokon som helst rolle for annet enn roterende maskiner, både lys, varme og elektronikk bør klara 60 Hz like godt som 50. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Pettter Svart 19.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2009 ååååååå, je har a itte pæijling je ama ;) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 19.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2009 Frekvensen er ikke noe problem, for det er bare å justere turtallet. Spørsmålet er om viklingene i generatoren er laget slik at generatoren kan kobles om. Dette innebærer at man kan flytte på noen koblinger i boksen der viklingene er tatt ut i en koblingsboks. Det hender at man også må bytte eller koble om regulatoren på noen generatorer, men i de fleste tilfellene kan regulatoren bare sense på 110 volten selv om generatoren kobles om. Sitér dette innlegget Link to post
Pettter Svart 19.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2009 Noen som vet hvem som forhandler disse generatorene i Norge? Sitér dette innlegget Link to post
Wellcraft 3000 Svart 11.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2010 Hei, er ny på sida eg men eg har bygd om mitt agg frå 110v 60HZ til 220v 50HZ. og det var enkelt på det eg har, under lokke der viklingane er er det eit skjema, kobl om etter det og så litt knotting på displayet alt ok. ta kontakt så har eg inst. veiledning! Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 12.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2010 Er det ikke slik at ved 60 HZ så vil klokke radioen gå noe fortere ? Lars Sitér dette innlegget Link to post
Wellcraft 3000 Svart 12.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2010 Nei, om ein har 50 eller 60HZ er kun betydning om ein har ein motor som ein skal drive, på 60 HZ vil motoren gå litt fortere, vi bruker ofte frekvensomformere i industrien for å få opp eller regulere farten på motoren. i båt har vi stort sett omsk last(motstandslast, lys, ovner,kaffitrakter, osv) og da betyr HZ lite. Sitér dette innlegget Link to post
sundancer31 Svart 15.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2010 Jeg tror det er Sleipner i Fr.stad som er forhandler/importør i Norge for Kohler. De skaffet drivstoffilteret for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.