Storø 34 Startet 20.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 20.Juli.2009 Har en 34 Storø med 2 x 500 liters dieseltanker og to motorer som suger fra hver sin tank. Like etter utsetting i våres (2009) dukket det opp betydelige mengder med diesel i motorrommet. Lenset opp over 400 liter tilsammen (noe vann, selvfølgelig). Kjøpte et tomt oljefat samt fylte opp et unevnelig antall spyleveskekanner etc. og deponerte på den lokale miljøstasjonen. Etter mye sjekking kom jeg frem til at det er lekkasje i bunnen av den ene tanken. Ifølge mitt faste verksted skyldes dette vann som har ligget i bunnen av tanken over lang tid og irret hull. Tankene er av stål og kapslet inn i glassfiber. De befinner seg i ytterkant langsmed hver sin motor. Ikke mye plass i mellom til å jobbe på. Verkstedet har prøvd å undersøke om det finnes måter å tette lekkasjen på uten å måtte ta ut tanken (den andre tanken er vel i også faresonen), men har ikke kommet frem til en løsning så langt. For å få ut tanken må motoren ut, og da ryker årets båtferie. Har derfor knyttet begge motorene til den andre tanken (både tilførsel og retur) for å kunne bruke båten i sommer. Dersom noen har noen idéer eller erfaringer i forhold til dette, hadde det vært fint å høre om det. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 20.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2009 Du har min sympati !!! Gikk igjennom noenlunde det samme tidligere i år.. litt beskrivelse her.... https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=51576 Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Storø 34 Svart 20.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2009 Oj, ja her har det vært jobb! Takk for svar. Jeg får bruke tiden frem til vinteropplag til å tenke ut en løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 20.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2009 Hvis du kan komme til tanken på en eller annen måte, så finnes det "tank sealers" på markedet som kan hjelpe deg midlertidig.... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Storø 34 Svart 20.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2009 Ja, jeg lurte litt på det, og det var én av tingene som verkstedet mitt forsøkte å utrede også. Det ble nevnt en slags pølse/ballong man kan senke ned og tilføre varme slik at den utvider seg og fester seg til veggene, en løsning som brukes til andre bransjer og installasjoner. Et skudd i mørke foreløpig. En annen variant kunne kanskje vært et middel til å helle i bunnen av tanken, som kan legere til tross for fettholdige dieselrester i bunnen. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 20.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2009 http://www.adlerandallan.co.uk/tank-bund-lining.php Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
index Svart 20.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2009 Jeg så reklame for et slikt produkt for ikke lenge siden. Men jeg tror dette var beregnet til vann og septiktank, om det funker med diesel også er jeg mer usikker på. Systemet var slik at en bløt pølse i passende størrelse ble lagt inn i tanken, og blåst opp til den fylte hele tanken. Deretter ble en UV lampe firt ned, og skulle stå på et døgn eller to. Plasten ville da herde slik at den holdt fasongen også uten trykk. Ideelt ved defekte tanker, samt i tilfeller der man ønsker å utnytte tomrom med litt ukurant form. Hadde jeg bare husket hva den het så... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Storø 34 Svart 20.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2009 Takk for link, divemaster. Skal sjekke om de kan levere noe som kan brukes. Takk til deg også, index. Det var den teknikken jeg fikk høre om. Dersom du skulle komme på hva det heter (produktet eller firmaet) ville jeg blitt veldig glad. Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 20.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2009 Det er ikke stort du kan gjøre enn å ta ut til reparasjon (sveise) eller skifte til ny tank, eg måtte ta ut de 2 og skifte til nye begge tanken på min saga,en Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Storø Svart 20.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2009 For noen år siden satte jeg inn nye tanker i rustfritt stål i båten. Dette betød at begge motorer måtte ut og tankene på land; det tar ca en dag og ta ut motorene. Mine drivstofftanker var ikke innplastret og var lette og ta ut. Kanskje du skal vente til etter sesongen med å ta jobben og bruke nødløsningen med drivstoff fra den tette tanken i mellomtiden. Jeg har ikke noen tro på de alternative løsninger som er omtalt i tråden som en permanent løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 20.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2009 Hvis du kommer til tanktoppen kan det jo hende at det er mulig å fjerne toppen og sette ned to (eller flere) mindre tanker inne i den gamle. Eller fra en side, alt etter hvor det er mulig å komme til. Taiwan-trawler-metoden! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Storø 34 Svart 2.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2009 (redigert) Nå er de gamle dieseltankene ute. Glomma Båt har tatt oppdraget for meg (nok en gang). Motorene er tatt ut, nye tanker i rustfritt (316) stål er laget. Disse er kopier av de gamle, men modifisert for å fungere optimalt. Dette er gjort: - To skvalpeskott (slik at det er tre rom i tanken) - Tre mannelokk (ett til hvert rom) - Ekstra god lufting - Nye stigerør med bedre dimensjon - Nye drivstoffmålere - Jordingspunkt - Returinngang i motsatt side av uttaket for å kjøle ned diesel i mellomtiden - Avtapping i bunnen Det siste punktet manglet i de originale tankene. I tillegg var tankene montert i et slags skott som var dårlig drenert. Resultatet av dette var at tankene ble stående i vann hele tiden! Dette var umulig å oppdage fordi tankene var kapslet inn i glassfiber. De gamle tankene så meget dårlige ut. Rusthull på topp, side og bunn. Dette har selvfølgelig bidratt til å forsterke de problemene jeg har hatt med tette filtre, som jeg selv bare trodde var dieseldyr. Jeg har renset disse tankene for å eliminere det jeg trodde var bare dieseldyr. Jeg visste jo ikke da at det var rusthull (og sikkert masse partikler som løsnet) i tankene. Glomma Båt har i tillegg laget en vannfelle i bunnen av båten. Det fungerer slik: - Bunnen av tankene står litt høyere enn laveste punkt i båten (kjølsvinet). - Utløpet fra bunnen av tankene leder ned til et punkt som er lavest mulig - Slanger fra utløpet og ned til en enhet som har to kraner; en fra hver tank. - Kranene bruker man til å tappe ut evt. vann fra bunnen av tankene Det er også laget en overgang mellom de to tankene for å kunne utligne eventuell ubalanse i båten (at man kan kjøre hvilken motor som helst fra hvilken tanke som helst), samt sveiset vertikale vinkeljern på tankene og montert en glassfiberkapslet finérplate langs hele tanksiden som sitter mot motorrommet slik at man har noe å montere feste til rør, slanger og ledninger på. Jeg kan anbefale Glomma Båt til de som støter på silke problemer. Grunnen til at jeg føler det riktig å anbefale dem, er at de har kompetanse innen nær sagt alle områder som er relevant for fritidsbåter, og at de foreslår løsninger som bevarer eller hever kvaliteten på båten. Slike løsninger varer i år etter år og gjør at du kan stole på båten. Og til dere med Storø 34: Sjekk tankene, og husk at Glomma Båt har tegningene og løsningene klare dersom behovet skulle vise seg. Jeg kan evt. sende over bilder og tegning av løsningen. Redigert 2.November.2009 av Storø 34 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 2.November.2009 Link til dette innlegget Svart 2.November.2009 Gratulerer med ny tank. Dette høres bra ut. MÅ bare få legge til: Nå har vi hatt en del slike historie på bp. Likevel er det tydeligvis fremdeles noen som synes aluminiun er OK materiale til tanker i båt. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 2.November.2009 Link til dette innlegget Svart 2.November.2009 Gratulere med nye tanker. Bare et par ting jeg lurer på. Dette med nye jordingspunkter, hvor skal dette jordes, og hvorfor? Det neste er bare en informasjon. AIS I316L er svak for en del korrosjonsformer. Uten å gå i detalj, pass på at tankene står tørt. Hvis de står og "surkler i gammelt vann" så vil det ruste hull i disse også. Eller på en annen måte, AISI 316L trenger tilgang på oksygen for å opprettholde sitt beskyttende oksidskikt. Sitér dette innlegget Link to post
Storø 34 Svart 2.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2009 (redigert) Dette med nye jordingspunkter, hvor skal dette jordes, og hvorfor? Jeg regner med at jordingspunktet trengs pga. nivåmåleren. (Kanskje også fordi tanken vil bli jordleder dersom det samler seg tilstrekkelig med vann i motorrommet? veldig usikker på det, altså). Redigert 2.November.2009 av Storø 34 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.November.2009 Link til dette innlegget Svart 2.November.2009 Jeg vil anta at nivåmåleren er to-polet. Da trenger du ingen jordingsforbindelse. Hvis noen mener at du skal legge opp en, bør de komme med en god forklaring.... Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 3.November.2009 Link til dette innlegget Svart 3.November.2009 Eg jordet min syrefast dieseltank. Mener ganske bestemt dette sto i bruksanvisningen til tankgiveren (wema). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.