Jump to content

Shetland,Skottland 2009

Otto R

Recommended Posts

skottland_2009_030.jpg

Her er vi i Stromness på Orknøyene og sol , deilig. Vi dumpet opp i en liten festival, så vi fikk høre litt "skotte"musikk.

skottland_2009_033.jpg

En telefonboks, det måtte ungdommene sjekke, artig med de gamle røde :discuss:

skottland_2009_038.jpg

Her er vi lenger nord på øya og ser på Scara Bray , en gammel bosetning.

De har laget kraftige murer mot sjøen for å beskytte denne turistattraksjonen, da det er veldig utsatt for erosjon

Redigert av Otto R (see edit history)

skottland_2009_046.jpg

Vi la ut i 6 knops fart fra Kirkwall på Orknøyene mot Pentlandssundet, farten økte hele veien og kom opp i ca 11 knop rett før vi møtte stoore bølger og måtte halvere turtallet, det blåste ikke så vi gikk for motor

skottland_2009_048.jpg

skottland_2009_051.jpg

Her er vi kommet til Skottland og Wick. En helt ny marina , så ting skjer :sailing:

skottland_2009_054.jpg

Wick Marina, 2 pund per m per natt ! Velkommen til Skottland :flag:

Avreise Skottland 5.august.

Vi dro 10.00 ned 2 sluser til sjøen Caledonien kanal , Inveness etter først å bunkret vann og diesel.

Plan var Whitehills, en liten marina i Bannf område. Det blåste frisk bris og seilene var flittig brukt. Etter 10 timer ankom vi Whitehills, her var det grunt, vi stikker 1.90m og det var ikke mye vann under kjølen.

Værmeldinga sa max frisk bris sør sør øst, de neste to døgn.

Vi spiste en god kveldsmat og gjorde sjøklart og gikk ut før det ble mørkt ca 21.30 engelsk tid(22.30 norsk), da det var mye bøyer fra fiskeredskap vi ikke ville kjøre på.

skottland_2009_055.jpg

Her er marinaen i Inverness, den er helt ny, men det var veldig høy molo rundt(dvs.godt beskyttet), men føltes litt innestengt, marinaen oppe i kanalen, Seaport Marina er mer trivelig og like nærme Inverness sentrum

skottland_2009_057.jpg

Her er vi på vei opp tredje sluse fra Seaport marina til Caley marina (der er det båtbutikk som vi selvsagt besøkte og handlet litt).

Her er det også med en større båt opp , slusene er store (plass til 6-10 båter), og hydraulisk operererte, så vi håndterer kun egen båt, slusene blir operert av egne folk.

skottland_2009_058.jpg

Lock Ness, her med vestavind rett imot, vi passerer her et av de mest kjente borgene.

skottland_2009_060.jpg

Totalt 30 sluser, høyeste punkt ca 60 m over havet og kanalen med 3 innsjøer ca 90 km lang. Beregn minst 3 dager gjennom kanal.

skottland_2009_062.jpg

Man blir dreven etter hvert med å håndtere tau,mm. Baugpropell var kjekk å ha når vi gikk opp i slusene.

Oban var en veldig trivelig by.

skottland_2009_067.jpg

Det går shuttlebåt fra marinaen til Oban

skottland_2009_070.jpg

Her er vi på vei fra Oban til Tobermory på vestkysten av Skottland, mange borger og ruiner å se.

skottland_2009_071.jpgskottland_2009_075.jpg

skottland_2009_076.jpg

Vi var nå kommet til siste by før vi måtte snu, tiden går fort når man har det bra.

De fleste båtene lå i bøyer her, men gjestehavna hadde plass til ca 25 båter

Hei jeg driver å planlegger en tur i 2010. en rundtur rundt Isle of skye, med utgangspunkt i Oban.

Turen er ment som en 100 års markering av en tilsvarende tur, min bestefar tok i 1910. Se bilder:Sailing 1910

Jeg er noe usikker på om jeg skal leie båt i Oban eller om jeg skal seile hele veien på egen kjøl. Turen på egen kjøl blir fort på ca 4 uker en "leietur" kan gjøres på 1 uke. Er usikker på om jeg får med madammen med jentungen 7-8 år, på å seile over nordsjøen.

Har noen gode erfaringer med slik familie seiling. Her hjemme seiler vi mest langs kysten, madammen har ikke vært noe tøff på overfarter etter at vi fikk jentungen. :fishing:

Aileen ll

Du kan sikkert leie båt i Oban. Jeg så det var brosjyrer i marinaen der de kunne leie båt med skipper og da er det sikkert mulig å leie båt der også. Jeg har ikke mere opplysninger, men det er sikker andre på baatplassen som kan gi utfyllende svar.

Vi hadde satt av 6 uker på vår tur, vi brukte 36 dager , men da lå vi ikke værfast i det hele tatt.

Lykke til, det er i alle fall trivelig for en nordmann på disse kanter :sailing:

Muligens litt mer informasjon ... noen bilder er vel mistet.... men teksten er noenlunde OK...

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=13961

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=32781

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8453

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...