Jump to content

Mariner 40 hk 2T, -95: gear olja forsvinner

Haakon

Recommended Posts

Er flere muligheter men er som oftest simringene på propell akslingen, har du vært borti fiske sene så går disse fort....

Ta av propell... se godt etter helt innerst på akslingen, ser du sene har du synderen.

En annen synder er tettnings skivene under fylle og luft skruene... men tror ikke de skulle lekke SÅ mye..

Kan også være simringene på drivakslingen.... men er mindre trolig

Likeså med tettingene på gir sjalteren...

Ang vanskelighets graden så kjenner jeg ikke noe til de 2 sylindrede modellene ( Yamaha basert ?? ), de 4 sylindede modellene ifra Mercury er dog kurante å fikse ( kreves et par spesial verktøy ( et til å fjerne mutter og en avdrager for å få ut lagerhuset ) begge kan du dog klare deg ute hvis du er litt kreativ... )

Arne Kjetil

Du har heilt rett ang årsmod, det var vist fra -98 mod 4T. at samme pakn.sett passar: GLM87514 - Seal Kit, Lower Unit, Mercury, Mariner 30-50HP

This is a Gearcase Seal Kit for Mercury/Mariner. It will fit the following applications; 25HP 4-Stroke (1998) Serial No. Range 0G590000 & up, 30HP (2-Cyl 644 CC) (1994-98) Serial No. Range 0G053314 & up, 40HP (2-Cyl 644CC) (1994-98) Serial No. Range 0G053314 & up, 40HP 4-Stroke (Non-Bigfoot) (1998) Serial No. Range 0G231123 & up, 40HP 3-Cyl. (1997-98) Serial No. Range (USA) 0G531301 & up, 40HP 3-Cyl (1997-98) Serial No. Range (BEL) 9973100 & up, 45HP Bodensee (4 Stroke non-Bigfoot) (1998) Serial No. Range 0G231123 & up, 50HP 3 Cyl. (1998) Serial No. Range 0G590000 & up, 50HP 3 Cyl (1998) Serial No. Range (BEL) 9973100 & up, 50HP 4-Stroke (Non-Bigfoot) (1995-98) Serial No. Range 0G231123 & up. This item replaces Merc. #823547A2.
min er ein 2cyl/2T 1994-98 mod utifrå serienr. så vidt eg kan sjå. (-95 mod utifra servicehefte)
  • 4 uker senere...

Siden alternativet er å kjøpe nytt/brukt girhus hadde jeg prøvd epoxy...

Ser du noen årsak til at delen ha brukket av ??, er det rester etter en tidligere "mekaniker" ?

Første du bør gjøre er å kartlegge hvor vannet og olja SKAL befinne seg.

• Drener olje ifra girhuset, fjern ihvertfall nok til du ikke får olje opp der du skal lime.
  • Neste jobb blir å rense opp godt nok til at epoksyen kan få 100 % feste, vask med tynner/rødsprit/aceton eller lignende for å fjerne ALL olje rund og i bruddet....
  • Kanskje raspe opp litt extra rund også.... bland så litt ARALDITE ( eller annet ), masser det godt inn i kantene rundt, fyll så opp der delen mangler ( ikke prøv å lim inn den løse biten )...
  • Må muligens legge inn noe som kan hindre epoksyen å renne ned i olje og eventuelle lager, skulle holde fint med litt papp eller papir ( skulle det løse seg opp senere tror jeg ikke det skulle gjøre noen skade... )
  • Tror du kan legge litt utover kantene også, ser ut til å være nok volum for at vannet burde komme frem...
  • Fylle på så mye du kan :yesnod: , ta en avveining på hvor mye :yesnod: .

• La limet få tørke lenge nok før du begynner å montere deler igjen...

Den aluminiums konen du ser rundt akslingen er antagelig bare presset nedi, tror du gjør klokest i å IKKE gjøre noe med den...

Fremtidige reparasjoner som krever fjerning av akslingen KAN bli mere omfattende hvis den må ut senere, men ta de bekymringene senere...

Arne Kjetil

Ser du noen årsak til at delen ha brukket av ??, er det rester etter en tidligere "mekaniker" ?

for meg er det en gåte at dette har skjedd, så vidt eg kan sjå så har det ikkje blitt brukt vertøy på gearhuset før, kan det være frostsprenging? Forige eigar har nok vore slett med vedlikehold for det var ikkje kjølevatn stråle når eg kjøpte motoren, dette pga salt i utløpet som lot seg lett fikse med ein ståltråd, kan det ha oppstått overtrykk pga dette? Siste alt. må være at det har vore ein prod. feil/ svakhet.

Sidan alternativet er å skifte heile gearhuset så har eg no prøvd med kunstig metall, (har god erfaring med dette fra tidlegare) la dette på i to omganger, først akkurat nok til å tette holet, deretter når det hadde herda litt la eg på over heile der biten mangla. Raspa opp kantane og rensa nøye med aceton. Så då får eg berre håpe det holder :rolleyes:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...