Haakon Startet 20.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 20.Juli.2009 har ein eldre Mariner 40 hk 2T, -95 mod der gear olja forsvinner etter kort tid og det kjem berre vatn ut av avtappnings holet. Regnar med at det er ein eller annan aksel-tetning som er deffekt. Er det nokon som kan hjelpe meg dette og evt kor omfattande er det å utbetre dette. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 20.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2009 Er flere muligheter men er som oftest simringene på propell akslingen, har du vært borti fiske sene så går disse fort.... Ta av propell... se godt etter helt innerst på akslingen, ser du sene har du synderen. En annen synder er tettnings skivene under fylle og luft skruene... men tror ikke de skulle lekke SÅ mye.. Kan også være simringene på drivakslingen.... men er mindre trolig Likeså med tettingene på gir sjalteren... Ang vanskelighets graden så kjenner jeg ikke noe til de 2 sylindrede modellene ( Yamaha basert ?? ), de 4 sylindede modellene ifra Mercury er dog kurante å fikse ( kreves et par spesial verktøy ( et til å fjerne mutter og en avdrager for å få ut lagerhuset ) begge kan du dog klare deg ute hvis du er litt kreativ... ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Haakon Svart 20.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2009 takker for raskt svar eg tar like gjerne og bestiller komplett pakningsett til gearhus og skifter impeller i same slengen. Ser at det er samme gearhus for 2-T og 4-T 40 hk Mariner/Mercury. Har ei rep. handbok til motoren, så da satsar eg på at dette gåt utan alt for store problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 20.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2009 takker for raskt svar eg tar like gjerne og bestiller komplett pakningsett til gearhus og skifter impeller i same slengen. Er du 100% sikker på årsmodell ??, hvilken type motor har du ( 2 syl. 4 syl ) ??... girhuset på 1995 40 hk modellen er helt anderledes en mange nyere modeller, var heller ingen 4-takt det året.. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Haakon Svart 20.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2009 Du har heilt rett ang årsmod, det var vist fra -98 mod 4T. at samme pakn.sett passar: GLM87514 - Seal Kit, Lower Unit, Mercury, Mariner 30-50HP This is a Gearcase Seal Kit for Mercury/Mariner. It will fit the following applications; 25HP 4-Stroke (1998) Serial No. Range 0G590000 & up, 30HP (2-Cyl 644 CC) (1994-98) Serial No. Range 0G053314 & up, 40HP (2-Cyl 644CC) (1994-98) Serial No. Range 0G053314 & up, 40HP 4-Stroke (Non-Bigfoot) (1998) Serial No. Range 0G231123 & up, 40HP 3-Cyl. (1997-98) Serial No. Range (USA) 0G531301 & up, 40HP 3-Cyl (1997-98) Serial No. Range (BEL) 9973100 & up, 45HP Bodensee (4 Stroke non-Bigfoot) (1998) Serial No. Range 0G231123 & up, 50HP 3 Cyl. (1998) Serial No. Range 0G590000 & up, 50HP 3 Cyl (1998) Serial No. Range (BEL) 9973100 & up, 50HP 4-Stroke (Non-Bigfoot) (1995-98) Serial No. Range 0G231123 & up. This item replaces Merc. #823547A2. min er ein 2cyl/2T 1994-98 mod utifrå serienr. så vidt eg kan sjå. (-95 mod utifra servicehefte) Sitér dette innlegget Link to post
Haakon Svart 16.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Da var feilen funne, desverre meir alvorlig enn eg hadde håpa Det viser seg at ein bit av undervannshuset under impelleren har knekt av. Er det nokon mulighet å reparere dette, epoxy/ metall-lim el.?? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Siden alternativet er å kjøpe nytt/brukt girhus hadde jeg prøvd epoxy... Ser du noen årsak til at delen ha brukket av ??, er det rester etter en tidligere "mekaniker" ? Første du bør gjøre er å kartlegge hvor vannet og olja SKAL befinne seg. Drener olje ifra girhuset, fjern ihvertfall nok til du ikke får olje opp der du skal lime. Neste jobb blir å rense opp godt nok til at epoksyen kan få 100 % feste, vask med tynner/rødsprit/aceton eller lignende for å fjerne ALL olje rund og i bruddet.... Kanskje raspe opp litt extra rund også.... bland så litt ARALDITE ( eller annet ), masser det godt inn i kantene rundt, fyll så opp der delen mangler ( ikke prøv å lim inn den løse biten )... Må muligens legge inn noe som kan hindre epoksyen å renne ned i olje og eventuelle lager, skulle holde fint med litt papp eller papir ( skulle det løse seg opp senere tror jeg ikke det skulle gjøre noen skade... ) Tror du kan legge litt utover kantene også, ser ut til å være nok volum for at vannet burde komme frem... Fylle på så mye du kan , ta en avveining på hvor mye . La limet få tørke lenge nok før du begynner å montere deler igjen... Den aluminiums konen du ser rundt akslingen er antagelig bare presset nedi, tror du gjør klokest i å IKKE gjøre noe med den... Fremtidige reparasjoner som krever fjerning av akslingen KAN bli mere omfattende hvis den må ut senere, men ta de bekymringene senere... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
rhummels Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Hei! Tror jeg har et slikt hus liggende. Er helt tomt, så er i så fall litt jobb å flytte over innmaten, men kanskje verdt jobben? R Sitér dette innlegget Link to post
Haakon Svart 16.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Ser du noen årsak til at delen ha brukket av ??, er det rester etter en tidligere "mekaniker" ? for meg er det en gåte at dette har skjedd, så vidt eg kan sjå så har det ikkje blitt brukt vertøy på gearhuset før, kan det være frostsprenging? Forige eigar har nok vore slett med vedlikehold for det var ikkje kjølevatn stråle når eg kjøpte motoren, dette pga salt i utløpet som lot seg lett fikse med ein ståltråd, kan det ha oppstått overtrykk pga dette? Siste alt. må være at det har vore ein prod. feil/ svakhet. Sidan alternativet er å skifte heile gearhuset så har eg no prøvd med kunstig metall, (har god erfaring med dette fra tidlegare) la dette på i to omganger, først akkurat nok til å tette holet, deretter når det hadde herda litt la eg på over heile der biten mangla. Raspa opp kantane og rensa nøye med aceton. Så då får eg berre håpe det holder Sitér dette innlegget Link to post
Haakon Svart 16.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Hei! Tror jeg har et slikt hus liggende. Er helt tomt, så er i så fall litt jobb å flytte over innmaten, men kanskje verdt jobben? R det er eg selfølgelig interesset i, har sendt deg ein IM Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.