Haukur Startet 21.Juni.2004 Link til dette innlegget Startet 21.Juni.2004 Jeg har nettopp gått til nyanskaffelse av en ny skjærgårdsjeep m60 hk. Den er forholdsvis hard på styringen. Knirker i rattet. Må bruke to hender (nesten). Har prøvd å koble fra motoren, da går styringen greit. Har også fått tips om å justere skruene på staget bak på overføringen til motoren uten hell. Har noen tips om hva som kan gjøres. :diving Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 21.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2004 Kan det være noe så enkelt som olje eller smøring? Hva slags styresystem er det? teleflex? Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Haukur Svart 21.Juni.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2004 Båten er 14 dager gammel - regner med at olje og smøring er i orden. Ellers er jeg fersking på denne type båt. Derfor vet jeg ikke hva teleflex er. haukur Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 21.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2004 Tror jeg var litt rask her og tenkte ikke på at båten var helt ny. Da ville jeg nok hørt med det stedet du kjøpte den og sagt hva problemet er, og bedt dem fikse det. Vil nok være det enkleste for deg. Kan desverre ikke hjelpe deg noe mer, men velkommen som nytt baatplassenmedlem Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
TommyJ00 Svart 21.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2004 Jeg har nettopp gått til nyanskaffelse av en ny skjærgårdsjeep m60 hk. Den er forholdsvis hard på styringen. Knirker i rattet. Må bruke to hender (nesten). Har prøvd å koble fra motoren, da går styringen greit. Har også fått tips om å justere skruene på staget bak på overføringen til motoren uten hell. Har noen tips om hva som kan gjøres. :diving Står teleflexen i "spenn" , dvs feil vinkel i forhold til motor? Har vært borti et lignende problem, og da var det feil montert feste akter for teleflex. Hvis du har kjøpt båten ny er det jo bare å få de til å ordne det. mvh GipsyGirl Sitér dette innlegget Link to post
Haukur Svart 21.Juni.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2004 Takker for svar! Hadde håpet at noen tips her vil hjelpe. Vil helst unngå tur/retur Fredrikstad-Drammen. Selgeren gir meg forskjellige tips - så langt uten å ha noen virkning. Kan noen svare meg på om det er stor kvalitetsforskjell på styresnekker eller kabler? Haukur Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 21.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2004 Koble fra styrearmen på motor og sjekk om den er like tung å ratte. Da kan du med det samme prøve å vri på motor og se at den enkelt kan styres frem og tilbake. Er motor treg kan den justeres (som regel en skrue på siden). Er styring treg kan det være feil med styrevire, eller feil i styreklokke. Regner ikke med at det er snakk om hydraulisk styring?? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 21.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2004 Sendte deg en IM - bor jo på samme sted så jeg kan hjelpe deg hvis du vil... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2004 Hva slags båt/motor er det snakk om? Noen styreklokker har også montert en slangeklemme for at man skal kunne justere friksjonen på rattet. Se etter et hull på cca 8 mm i "plastkoppen" under rattet. Jeg bruker også å spraye litt her dersom det begynner å knirke. Snakket forresten med en båtselger i forrige uke , han sa at de hadde litt trøbbet med de nye styringene av NFB-typen (No feed Back) , at de fort ble veldig trege . . Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
saga Svart 23.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2004 Jeg heller også til OLPI's teori. Uten sammenligning forøvrig så har jeg en 5 hk Yamaha på gummibåten og der er det en vingeskrue på stammen som kan skrues til slik motoren blir tyngre å svinge. I instruksjonsboken står det at denne er ment å justeres for lett styring når det kreves mye manøvrering og tyngre styring for å "låse" motoren i en posisjon hvis man skal kjøre lenge i samme retning. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 24.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2004 Var å kikka på det. Haukur hadde koblet fra motor og den gikk lett. Da gikk det også greit å ratte. Når rattsnekke/wire fikk belastning fra motor når den ble tilkoblet kom problemet. Motoren hadde riggrør og styrearmen var riktig. Problemet var en annen plass. Demonterte styrekonsoll og ratt. Slangeklemmen var ikke for hardt tilskrudd, men løsnet litt likevel. En bolt på styresnekke var ikke montert. En av de som holder baklokket. Den stiver nok opp litt i tillegg til å holde baklokk på plass. Smørte opp innvendig i snekke. Det ble etter det mye bedre. Har ikke vært borte i denne styrenekketypen tidligere. Såvidt jeg husker var f.eks Morse 290 mye mer robust enn denne. Håper at det fungerer bra fremover - i motsatt fall hadde jeg klaget. Utstyret var jo helt nytt. Sitér dette innlegget Link to post
Haukur Svart 27.Juni.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2004 Takker for innspill og hjelp. Båten er en Aquamar - italiensk skjærgårdsjeep - som firmaet NKTFritid i Drammen begynte å importere i fjor. Motoren er en Johnson 60 hk. Begge deler er 04 mod. Etter at "OLPI" hjelpte meg i regnværet (imponerende) med å sjekke diverse ting, virket det som at den ble lettere på styringen. Men dårlig vær kombinert med mye arbeid, har gjort at jeg ikke har fått prøvd i fart ennå. Men i morgen, mandag, har jeg en ukes ferie og skal ha med båten på hytta. Da får jeg sjekket ut, og hvis det ikke er klart bedre må jeg henvende meg til selgeren igjen. Har tenkt å legge inn mine erfaringer i "Erfaringsdatabasen" etterhvert. God sommer! haukur Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.