Suggen (i sundet) Startet 20.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 20.Juli.2009 Jeg har en 2 polet turtallsgiver på motoren som jeg gjerne skulle hatt liv i, men opplegget i båten er 1 polet. Det sitter to like terminaler på giveren, så den ene skal vel til jord. Noen som vet hvordan jeg måler hvilken som skal til instrument og hvem som skal til jord..eller spiller det ingen rolle? Regner med at det sitter en magnet eller noe som gir et eller anne slags pulssignal på drevet innenfor giveren. Noen som vet? Har W terninal på dynamo også, men er litt usikker på om utveksling er helt korrekt. Sitér dette innlegget Link to post
Suggen (i sundet) Svart 21.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 Ingen? Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 Vet ikke om det er det samme opplegget på denne som på TAMD30 motoren. Da gikk begge lederne til turtellene. Og ingen til jord Sitér dette innlegget Link to post
Suggen (i sundet) Svart 21.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 Muligens samme opplegget, men jeg har bare en ledig inngang på turteller....jeg får forske litt til på det. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 Mulig du har feil turteller da? Jeg hadde slikt opplegg før, og da skulle begge lederne til turteller. Men nå har jeg skiftet til "W" turteller, med signal fra dynamo. Denne har kun en inngang... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Joerg Becker Svart 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 Om det er enepolt eller topolt spiller ingen rolle for tilkoblingen av selve giveren. - En kabel kommer i fra turtallmålerens "G" - går til giveren som strømforsyning - og går tilbake fra giverens utgang til "W" av turtallmåleren. Da er kretsen lokket igjen. På ingen omstendighet kobles en side på minus/til godts. => Vær forrresten så snill og van Dere til "minus" i steden for "jord". Vi snakker likestrømkretser, så forstår man bedre hvis man snakker om "pluss & minus". Siden begge kabler er gråfarget spiller det vel ingen rolle på hvilken man kobler W eller G. Eller måtte det finnes noe betegnelse på giveren i tillegg til betegnelsene som finnes på instrumentet. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Poseidon Svart 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 .....Noen som vet hvordan jeg måler hvilken som skal til instrument og hvem som skal til jord..eller spiller det ingen rolle?... Det skulle jeg også likt å vite litt mer om . . . . Jeg har nemlig 2 stk TAMD120B-CC med tilsammen 4 turtallsinstrumenter. På vanlig gange med ca 1.400 RPM viser alle fire forskjellig: 0 RPM, 1.400 RPM, 2.000 RPM og 3.600 RPM. Når noen spør hvorfor de viser så forskjellig er mitt standardsvar: "Fordi det er Volvo!" Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
index Svart 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 Juster turtellerene med den lille plastskruen på baksiden til de viser likt! Bortsett fra den som viser 0 da, den er sikkert defekt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Joerg Becker Svart 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 Juster turtellerene med den lille plastskruen på baksiden .. Turtallmåleren er også avhengig av lik spenning på alle sider av måleren. Det, for å holde nålen konstant. Hvis det altså finnes spenningsfall og irr da holder også det allerede for å vise feil. Altså, tipps i tillegg: Sjekk for spenningsfall og lik motstand i alle ledninger. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Poseidon Svart 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 Juster turtellerene med den lille plastskruen på baksiden til de viser likt! Bortsett fra den som viser 0 da, den er sikkert defekt... Det finnes dessverre ingen justeringsskrue på baksiden.... Turtallmåleren er også avhengig av lik spenning på alle sider av måleren.Det, for å holde nålen konstant..... "Lik spenning på alle sider av måleren", hva mener du egentlig med det? Instrumentet har fire tilkoblinger, merket omtrent slik: W+, W-, Rev.Counter +, Rev.counter ground. Jeg var idag en liten snartur ombord, da tok jeg ut det instrumentet som viser 600 RPM for meget. Der legger viseren seg på 600 så snart tenningen slås på, uten at motoren er forsøkt startet .... Når jeg løser fra Rev.Counter + faller nålen naturligvis tilbake til null. Jeg gjorde også et forsøk med å koble fra lederne på selve giveren på den motoren, men instrumentet legger seg på 600 RPM så snart tenningen slås på, uansett . . . . Det ser ut for at jeg må plukke og krysskoble litt for om mulig å komme nærmere; men hvis noen har et stalltips så tar jeg med glede imot Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
logget av Svart 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 Hei Poseidon. Hvis du har induktive sensorer kan signalet kontrolleres med et scoop. Signalbilde er da trolig et firkantet signal som er avslipt noe i hjørnene og genererer en spenning på rundt 5 volt. Jeg tror ikke variasjoner i driftsspenningen påvirker systemet nevneverdig, men støy kan godt være årsaken. Scoopet mitt havnet dessverre i sjøen og er på intensiven. Men jeg har også to stk Fluke 289 som kan måle AC over DC og motsatt. Jeg tror disse instrumentene registrerer og lagrer max-min verdi hver 100 mS, og da burde det være enkelt å ta opp og sammenligne signalene fra de fire sensorene dine. Signalene kan enten ses grafisk på skjermen eller skrives ut. Jeg har aldri brukt denne funksjonen selv på disse signalstørelsene da jeg bruker scoop, men du kan få låne det ene instrumentet og prøve selv. Men først en advarsel. Låner du et av mine instrumenter ender du trolig opp med å kjøpe deg et. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 Det finnes dessverre ingen justeringsskrue på baksiden.... Merkelig! Alle turtellere jeg har vært borti har denne hvite plastskruen! Bruker ikke Volvo VDO instumenter? Jeg har en slik i kjelleren etter at jeg skiftet til "W" turteller (var heldig og fant en identisk turteller, bare med "W" på finn.no) og den har i alle fall skrue... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Poseidon Svart 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 ...Men først en advarsel. Låner du et av mine instrumenter ender du trolig opp med å kjøpe deg et. Hallo igjen Ole Petter, Jo takk, men jeg har scope selv så det er ikke noe problem. Jeg har til nå ikke brydd meg med en slik tilnærming, men jeg tar kanskje scopet ombord en av dagene . . . . Du sier "fire sensorer". Tror du ikke at det bare står en sensor på hver motor og at hver sensor gir signal til begge instrumentene (både det i maskinrommet og det i styrehuset) for tilhørende motor? Merkelig! Alle turtellere jeg har vært borti har denne hvite plastskruen! Bruker ikke Volvo VDO instumenter? ... Jo, det er VDO, men uten synlig justeringsskrue. Det finnes fire vanlige skruer på baksiden. De er plassert helt symmetrisk og alle er trukket til, trolig holder de bare "innmaten" i instrumentet på plass.... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
index Svart 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 Det finnes fire vanlige skruer på baksiden. De er plassert helt symmetrisk og alle er trukket til, trolig holder de bare "innmaten" i instrumentet på plass.... OK! De fire skruene har jeg også. Men til venstre for og litt lavere enn den venstre skruen, dvs mellom denne og festeskruen, er det en justeringsskrue i hvit plast. Men denne hadde du nok sett om den var der ja... Tipper du har en giver på hver motor, og to turtellere på hver giver ja. Jeg hadde dobbelt instrumentering på min, med en giver. Men mine to viste likt da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
logget av Svart 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 Du har sikkert rett, det var jeg som leste feil / misforsto. Fire instrumenter og ikke fire sensorer. Jeg kan ikke se noe i veien for å bruke en sensor på to instrumenter hvis sensorene er induktive, men jeg ville testet hver motor med bare et instrument tilkoblet. Det skal ikke mer til at avstanden på sensoren er litt feil i mange av disse systemene, og så blir signalet svakt / feil. Sensorer av denne typen virker til å være evigvarende med unntak av kabelbrudd. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 OK! De fire skruene har jeg også. Men til venstre for og litt lavere enn den venstre skruen, dvs mellom denne og festeskruen, er det en justeringsskrue i hvit plast. Men denne hadde du nok sett om den var der ja... Ja, og idag kikket jeg ekstra nøye for ikke å lure meg selv. Tipper du har en giver på hver motor, og to turtellere på hver giver ja. Jeg hadde dobbelt instrumentering på min, med en giver. Men mine to viste likt da... Ja, jeg går ut fra det, men man vet jo aldri. Du har sikkert rett, det var jeg som leste feil / misforsto. Fire instrumenter og ikke fire sensorer. Jeg kan ikke se noe i veien for å bruke en sensor på to instrumenter hvis sensorene er induktive, men jeg ville testet hver motor med bare et instrument tilkoblet. Jeg brukte mye induktive givere på tidlig 70-tall, da jeg drev med industriautomatisering med AEG "Logistat". Giverne var noe av det mest robuste, men jeg husker at spesielt de minste kunne være "nøbne" på avstanden... Det skal ikke mer til at avstanden på sensoren er litt feil i mange av disse systemene, og så blir signalet svakt / feil. Sensorer av denne typen virker til å være evigvarende med unntak av kabelbrudd. Men i dette tilfellet heller jeg mer i retning av at det er selve instrumentene som tuller. Her er vanlige driftsdata, med begge motorene innkoblet på samme gear og derfor med samme RPM: Styrbord motor; reell RPM=1400, instrument nede viser "full pinne", instrument opp viser 1400 RPM Babord motor; reell RPM=1400, instrument ned ca 0, instrument oppe ca 2000 Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
logget av Svart 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 For meg høres det også ut som om du har et instrumentproblem. Er det et problem for deg å sjekke selve instrumentet men vet hvilket signal instrumentet skal ha, kan jeg sikkert hjelpe deg med å få instrumentene kontrollert med en frekvensgenerator. (Jeg har et slik instrument også et sted, men akkurat nå lurer jeg på hvor). Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 Som nevnt i en annen tråd har jeg også utfordringer med VP to-polet turtallsgiver. Satt og funderte på å bytte giveren og legge to nye ledninger frem til instrumentet - men det går jo et uttall ledninger inn på det. Dvs det så ut som det gikk en hel stokk med ledninger i en haug, samt et få-tall i tillegg. Er det en enkel jobb? Hadde med båtens koblingsskjema hjem i dag, men der vises ikke dette, så jeg må vel frem til verkstedsmanualen - hvis det i det hele tatt står noe der. Alternativt å bytte til dynamo-drevet turtall. Ser VDO har et instrument som ser helt likt ut og som jeg kan få Volvo-ring til - men ødelegges hele Volvo-instrument-panelet ved å gjøre dette ettersom det er så mange ledninger som går inn på dagens instrument? Kan jeg forvente masse trøbbel om det kobles fra og erstattes? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 Både instr bok og service manual til motorene dine ligger i dokumentarkivet. Der finner du koblingsskjema for motorene,med alle svar på det du spør om. Det er ikke så vanskelig som du tror. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Poseidon Svart 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 For meg høres det også ut som om du har et instrumentproblem. Ja, jeg regner også med det og jeg kan godt bytte litt om på selve instrumentene for å få det verifisert. Er det et problem for deg å sjekke selve instrumentet men vet hvilket signal instrumentet skal ha, Hvis jeg setter scopet på giveren så regner jeg med å se noe fornuftig.... kan jeg sikkert hjelpe deg med å få instrumentene kontrollert med en frekvensgenerator. (Jeg har et slik instrument også et sted, men akkurat nå lurer jeg på hvor). Takk for tilbudet Ole Petter, det komme jeg eventuelt tilbake til. Både instr bok og service manual til motorene dine ligger i dokumentarkivet. Mulig det, men jeg finner ikke noe relevant; har du sett noe som du kan gi meg en link til? Det er ikke så vanskelig som du tror. Jeg tror ikke at det er vanskelig - jeg har bare ikke hatt "giddå" til å se nærmere på det før nå Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Skipper Worse Svart 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 Poseidon, sorry, det var Nordan Family 27 jeg svarte til -- ikke deg. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Poseidon Svart 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 Poseidon, sorry, det var Nordan Family 27 jeg svarte til -- ikke deg. Da forstås - jeg begynte å lure på om mine nærsynte lyseblå lurte meg fullstendig opp i stry . . . . Ha en fortsatt fin kveld! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Suggen (i sundet) Svart 22.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 Da har ihvertfall jeg blitt klokere, takker for svar Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 23.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2009 For meg høres det også ut som om du har et instrumentproblem...... Ja, jeg har nok et instrumentproblem og nå ikveld var jeg en snartur ombord og byttet om litt . . . . Instrumentene ser slik ut: Ut ifra det som er preget inn i instrumenthuset leser jeg at de er fra 1982 og 1983, så det er kanskje bare teknisk museum som har denslags idag . . . . Ellers så finner jeg følgende informasjon: 430.430/2/5 24V 90000Imp induktiv VDO Germany Det skulle faktisk ikke forundre meg om en eller annen her på baatplassen.no klarer å tolke dette og fortelle om eventuelle justeringsmuligheter eller hvor jeg får tak i tilsvarende instrumenter idag. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Vanisian Svart 24.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 Henger meg på tråden. Har VP TAMD31B og har også problemer med turtalsinstrumentet. Når eg slår på tenninga gjer den eit lite hopp for så å gå tilbake til 0 igjenn. Når eg starter opp går den i "pigg" og blir liggande der omlag eit minutt før den går tilbake riktig visning. Prøver eg å ta fleire oppstarter er alt normalt både når eg slår på tenninga og når eg starter opp. Eg har ny dynamo som ble skiftet av andre årsaker, men problemet var også med den gamle. Nokon som har ein ide om kor eg kan finne feilen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.