Jump to content

Hvordan virker 2 polet turtallsgiver til Volvo Tamd 120


Suggen (i sundet)

Recommended Posts

Takker så mykje Poseidon.

 

Nå er ikke problemt så stort endå, mest til irretasjon. Men det kunne vert greitt å få orden på det.

 

Reiser foresten på båttur idag. Eg kan vel kke kalle det ferie då eg er pensjonist, og har på ein måte ferie heile året.

 

Planen er å starte med krabbfest på Herland (Atløy)

Redigert av Vanisian (see edit history)
Link to post
....Nå er ikke problemt så stort endå, mest til irretasjon. Men det kunne vert greitt å få orden på det. .....

 

Akkurat det samme her :wink:

Det hadde vært greit om to motorer som definitivt går med samme omdreining også viste det på instrumentene. Og hvis samme motorene viste samme omdreining både i maskinrommet og i styrehuset - da hadde det jo vært ren luksus . . . .

 

Kos deg med båtturen, ferie eller ikke :sailing::sailing:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
  • 2 uker senere...

Så er eg heime igjenn. Det ble berre ei veke denne gangen, men båtsesongen er ikkje slutt endå.

 

Så var det turtalltellaren då.

Når eg har lagt under land på denne turen har eg vært tilkoblet landstrøm.

I over 95% av startene eg har tatt har turtalltelleren da oppført seg normalt.

Er dette tilfeldigheter, eller er det nokon som har ein forklaring?

 

Eit par ganger måtte eg øke turtalet for å få igang ladding og utslag på telleren.

Link to post
Eit par ganger måtte eg øke turtalet for å få igang ladding og utslag på telleren.

Dette tydes vel mer på ikke perfekt spenning på D+.

Kanskje i tillegg litt slite kullbørster.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Kanskje ikke, jeg sier bare hva jeg synes.

Det kan være feil på ny dynamo, man kan også tar feil mens monteringen, eller dra med gamle feil på nye dynamoer.

Det hadde ikke vært noe nytt i så fall og derfor ville jeg undersøke det.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Jeg vet ikke hvordan det er hos VVP, men vanligvis finnes det jo bare jo muligheter.

Grov forklart.

 

Den ene er at det finnes en magnet på kransen som induserer en magnetfeld i giveren,

som igjen sender en spenningsimpuls til instrumentet.

Slik og andre såkalte "Generatorgivere" lager rett og slett en spenning.

Dette kan brukes f.eks. for saktegående motorer, men er ikke særlig presis og derfor ikke sansynlig for meg at VVP bruker.

 

Andre muligheten (mer sansynlig for VVP) er at man sender en konstant spenning gjennom en spole/ motstand (giveren).

Giveren er montert slik at den ligger tett over svinghjulet.

På svinghjulet finnes det et stedt som enten er tettere (mer masse/jern/innstøpt annen materiell, m.m.) eller som har mindre masse (et hull boret i svinghjulen).

Den forskjellen gjør at det finnes en forandring på giverens motstand, eller ledeevnen, som igjen kan måles av instrumentet.

Forskjell på måleverdi = impuls.

 

Det samme prinsippet brukes også mange andre steder.

F.eks. jobber de fleste ABS på bil ikke annerledes.

Der sitter det bare en tannhjul på bremseskiven og giveren teller tenner.

 

Men nesten alle elektroniske tenningssystemer, innsprøytinger osv.

jobber også på samme måten siden dette er velegnet for raske impulser.

 

Håper det var forståelig nok.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...