Poseidon Svart 25.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2009 ... Nokon som har ein ide om kor eg kan finne feilen? Vi må visst løfte denne Vanisian og håpe at noen har vært borti lignende Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Vanisian Svart 25.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2009 (redigert) Takker så mykje Poseidon. Nå er ikke problemt så stort endå, mest til irretasjon. Men det kunne vert greitt å få orden på det. Reiser foresten på båttur idag. Eg kan vel kke kalle det ferie då eg er pensjonist, og har på ein måte ferie heile året. Planen er å starte med krabbfest på Herland (Atløy) Redigert 25.Juli.2009 av Vanisian (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 25.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2009 ....Nå er ikke problemt så stort endå, mest til irretasjon. Men det kunne vert greitt å få orden på det. ..... Akkurat det samme her Det hadde vært greit om to motorer som definitivt går med samme omdreining også viste det på instrumentene. Og hvis samme motorene viste samme omdreining både i maskinrommet og i styrehuset - da hadde det jo vært ren luksus . . . . Kos deg med båtturen, ferie eller ikke Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
index Svart 25.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2009 Jeg mener å ha hørt om et instrumentverksted en eller annen plass, som reparerer denslags. Men hva de heter, det aner jeg desverre ikke... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Vanisian Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Så er eg heime igjenn. Det ble berre ei veke denne gangen, men båtsesongen er ikkje slutt endå. Så var det turtalltellaren då. Når eg har lagt under land på denne turen har eg vært tilkoblet landstrøm. I over 95% av startene eg har tatt har turtalltelleren da oppført seg normalt. Er dette tilfeldigheter, eller er det nokon som har ein forklaring? Eit par ganger måtte eg øke turtalet for å få igang ladding og utslag på telleren. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Eit par ganger måtte eg øke turtalet for å få igang ladding og utslag på telleren. Dette tydes vel mer på ikke perfekt spenning på D+. Kanskje i tillegg litt slite kullbørster. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Vanisian Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Nå er dynamoen ny, 14 dager gammal. Så eg trur ikkje problemt ligg der. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Kanskje ikke, jeg sier bare hva jeg synes. Det kan være feil på ny dynamo, man kan også tar feil mens monteringen, eller dra med gamle feil på nye dynamoer. Det hadde ikke vært noe nytt i så fall og derfor ville jeg undersøke det. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
egon Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Kanskje disse kan hjelpe http://www.norskspeedometerservice.no/index.html Sitér dette innlegget Link to post
Suggen (i sundet) Svart 3.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Men...hvordan virker 2 polet giver til Tamd 120 ? Er det en tann på drevet på innsiden av dekselet som er magnetisk, eller hva gir impulsen til den induktive giveren? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Jeg vet ikke hvordan det er hos VVP, men vanligvis finnes det jo bare jo muligheter. Grov forklart. Den ene er at det finnes en magnet på kransen som induserer en magnetfeld i giveren, som igjen sender en spenningsimpuls til instrumentet. Slik og andre såkalte "Generatorgivere" lager rett og slett en spenning. Dette kan brukes f.eks. for saktegående motorer, men er ikke særlig presis og derfor ikke sansynlig for meg at VVP bruker. Andre muligheten (mer sansynlig for VVP) er at man sender en konstant spenning gjennom en spole/ motstand (giveren). Giveren er montert slik at den ligger tett over svinghjulet. På svinghjulet finnes det et stedt som enten er tettere (mer masse/jern/innstøpt annen materiell, m.m.) eller som har mindre masse (et hull boret i svinghjulen). Den forskjellen gjør at det finnes en forandring på giverens motstand, eller ledeevnen, som igjen kan måles av instrumentet. Forskjell på måleverdi = impuls. Det samme prinsippet brukes også mange andre steder. F.eks. jobber de fleste ABS på bil ikke annerledes. Der sitter det bare en tannhjul på bremseskiven og giveren teller tenner. Men nesten alle elektroniske tenningssystemer, innsprøytinger osv. jobber også på samme måten siden dette er velegnet for raske impulser. Håper det var forståelig nok. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Suggen (i sundet) Svart 4.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Det var godt forklart Jørg Takker Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.