taske Startet 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 21.Juli.2009 (redigert) God morgen båtfolk! Jeg kjøpte min første båt nå i helga, en Rana 17 DC Lux , og jeg har en liten utfordring jeg gjerne vil lufte for dere: Kjøljernet som går ca 1 meter fra baugen mot akter har delvis tæret bort og så blitt revet av i biter under lossing fra tilhenger. I går sagde jeg av den siste løse biten slik at det nå kun sitter igjen kjøljern fra vannlinjen og opp. I den forbindelse har jeg fått tre skruehull under vannlinjen jeg må tette der i alle fall ett av dem er gjennomgående. Skruene som har festet kjøljernet er små maskinskruer, så hullene er ikke større enn noen få millimeter. Området er litt fuktig og dermed vil jeg vel anta at epoxy vil være lite lurt i første omgang? Vil det være ålreit å bruke Sikaflex 291 eller Tec7 som en midlertidig fylling/reparasjon av hullene før jeg smører på tre lag antipest og to lag bunnstoff (området der kjøljernet har løsnet er selvsagt ubehandlet) og så reparere skaden mer permanent med epoxy eller lignende til våren? Eller kanskje dette vil være en fullgod reparasjon? Planen er uansett å skrape båten til vinteren for å sjekke status på skroget og få en "ny start" med fresh primer og bunnstoff. Tec7 kan vel, ettersom jeg har lest, påføres selv om underlaget er litt fuktig men hvordan er det med Sikaflexen - og vil dette holde for resten av sesongen? Ideelt sett burde jeg vel la ting tørke og gjøre det skikkelig med en gang, men det har jeg ikke "tid til". Redigert 21.Juli.2009 av taske (see edit history) Sitér dette innlegget Go ahead, make my kernel! Besøk båtsiden min på http://baat.taske.no/ Link to post
motor Svart 21.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2009 Holder vel i massevis å tette slik du foreslår. Varig nok det. Ellers kan du jo bruke en føner og tørke med først slik at du kan presse inn litt epoksylim. Sitér dette innlegget Link to post
vbh Svart 30.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2009 (redigert) Vurderer også å gjøre det samme med Tec7 eller en 2komp epoxy (pga tørketid). Noen som har erfaring med dette? Redigert 30.Juli.2009 av vbh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
taske Svart 7.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 (redigert) Jeg flesket til og brukte Tec7 før jeg primet tre strøk og la på to strøk bunnstoff over det igjen. Det funket fint det, båten ble tett. Jeg planlegger allikevel å skrape hele båten ren under vannlinja for å se hva som skjuler seg bak X antall strøk bunntoff (ny båt, jeg aner ikke om ting er gjort skikkelig eller om det er noen skader jeg må fikse) og da får jeg se om Tec7 holder i det lange løp eller om jeg skal legge på 2-komp epoxy i stedet. Redigert 7.August.2009 av taske (see edit history) Sitér dette innlegget Go ahead, make my kernel! Besøk båtsiden min på http://baat.taske.no/ Link to post
Hansi Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Å reparere slik du selv har beskrevet prosessen mener jeg skal gå helt greit som en midlertidig reparasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.