Even M Svart 26.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2009 Bladet Motor, hadde jo den største pessimisten av alle til å teste de boksen, Turbo Karlsen, den Danske boksen var ikke bra, men KCR fikk en liten økning. Jeg hadde en xc70 2.5 turbo som Turbo Karlsen skulle få mere futt i, og jeg har ALDRI i hele mitt liv vært mere skuffet, og fy for en grinebiter, med ufyslig oppførsel. Eneste han fikk til var å få en tørst Volvo til å bruke enda mere. Autoconsult, v Per Gulbrandsen har testet mange bokser på rullende landevei, og ja, man kan få kjøpt bokser som ikke virker, men noen er også faktisk bra bokser. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 31.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2009 (redigert) Hei! Har lyst til å kommentere endring av motorens programvare på et enkelt erfaringsgrunnlag fra VW motor i bil, utført av VW selv i forbindelse med klage på rykkvis gange når aircondition var på. (Problemet var ikke stort, og skjedde kun i slake nedoverbakker når motoren skulle dra henholdsvis bremse.) VW endret motorstyringen og vips ble min 1,6 liter 8 ventiler til en motor med en helt annen opplevd karakteristikk. Nå ble mye mer turtallsvillig og ga bedre respons over 3000 omdreininger. Jeg opplevde at den gikk fra å være "lastebilmotor" til "liten racer". (Det kan tenkes at gass-pedalen er mer eller mindre elektronisk og opplevelsen sitter en del i den) Til gjengjeld var trekkkraften på lave turtall noe dårligere, men totalopplevelsen var vesentlig bedre. Så: Ja, kanskje elektronikkstyringen av motoren kan oppgraderes til nyere programvare (firmware) uten at det ødelegger for noe som helst? VW has jo ikke solgt mange båtmotorene i Norge, så de er kanskje svært serviceinnstilt for å komme inn på markedet? VW dieselmotorer med dårlig rykte kom i hvert fall av tidligere underdimensjonerte motorer (for Norge, vi har visstnok noen bakker) som satt i tunge biler som VW transportere og Caraveller, mens de fungerte bedre på det flate kontitentet. Har også sett noen som i internasjonale båtfora som var misfornøyde med de tidlige båtmotor-versjonene samt manglende service og innrømmelse av svakheter i konstruksjonene. Lykke til Redigert 31.Juli.2009 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tirpitz Svart 10.September.2009 Link til dette innlegget Svart 10.September.2009 Vickers, har du hørt noe fra Gumpen? Er litt interessert i og med at jeg har samme motoren.. Til opplysning så er det mange alternativer når det gjelder "sotbokser" til denne motoren. Disse "lover" 180 hk og et vesentlig høyrere dreiemoment på lavere turtall. Fås i pris ned til 300 pund hvis man bestiller fra UK. Sitér dette innlegget Link to post
Tirpitz Svart 10.September.2009 Link til dette innlegget Svart 10.September.2009 Og en fin liten sak med båtmotorene til VW er at det er enkelt og rimelig å skaffe seg diagnoseverktøy for å koble seg opp mot styringsenheten på motoren. Er veldig kjekt å ha til tider.. Sitér dette innlegget Link to post
jallis b Svart 11.September.2009 Link til dette innlegget Svart 11.September.2009 Har chipet min 320 hk/640nm til 355/770nm. Dette fungere problemfritt med samme propell som før. Jeg mener at hvis man ikke utnytter disse ekstra hk/nm med å øke stigningen på propellen vill slitasjen bli mindre enn før, man har en sterkere motor på tilsvarende samme turtall som før, båten kommer raskere på plan man trenger ikke ha full trottel over lengre tid, samt at man har er overskudd på turtallet ved ferie lastet båt. Men styr unna powerbokser og få ett skikkelig oppsett på motoren..... Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 11.September.2009 Link til dette innlegget Svart 11.September.2009 har hatt plenty Vag motorer(diesel/bensin). v6er til Vag er ubrukelig. Helt ubrukelig faktisk. 1.9 tdien er veldig slitesterk, men det er motoren, resten av bilen har vært søppel(men det er bilen, og ikke motoren). Vet noen om 1.9 tdien er marinisert og satt inn i båt? Sitér dette innlegget Link to post
Penny Svart 11.September.2009 Link til dette innlegget Svart 11.September.2009 Faktisk er vel 5'erene som disse bygger på faktisk rimelig driftssikre i bil, i motsetning til en viss V6'er fra samme produsent i årene 1999-2003...inntil 2,5 ble 2,7... 2,7 skal være bra. 2.5 V6 kom i 98 og gikk dessverre flere år etter 2003, var hvertfall tilgjengelig i A4 cab til og med 2005. Da var en helt ny konstruksjon på plass i form av 3.0, og kort etter ble en krympet versjon av 3.0 med kortere slaglengde (men samme boring) lansert som 2.7. Jeg har mye vond erfaring med 2.5 V6 i bil, og er glad for at dagens to V6 TDI ikke er i slekt med den på noen måte. Sitér dette innlegget Link to post
bluemarlin Svart 14.September.2009 Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 Klikk.no har kjørt en liten test av såkalte effektbokser: KCR effektboks Sitér dette innlegget På Yttersia Link to post
Teerex Svart 14.September.2009 Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 Klikk.no har kjørt en liten test av såkalte effektbokser: KCR effektboks Jeg vil nok foretrekker ekte chipping, dvs omprogrammering av ECU'en istendefor effektbox. Kjedelig at de ikke monterte et nummer større propell når de først var i farta. Et par knop ekstra marsjfart er ikke av veien. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Draco24styling Svart 14.September.2009 Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 Da er det vel greit og la være dette svineriet Ref utklipp Før det første vil alle former for garanti forsvinne om du monterer effektbokser på en ny motor, sier Svenne Jansson, tekniker på Brunswick Marine in Sweden AB, som er distributør for Cummins/Mercruiser i Sverige. Han forteller videre at en del av deres motorer ikke er dimensjonert for den økte varmeutviklingen som finner sted når mer drivstoff enn beregnet sprøytes inn i motoren. – Skadene kan bli omfattende på både motor og drev, sier han. Videre forklarer teknikeren at båtmotorene til forskjell fra bilmotorene kun har ett gir, sammen med propellen og stigningen. På den måten kan vi si at båter går i konstant oppoverbakke, med en betydelig høyere belastning enn bilmotoren. Resultatet er høy konstant belastning når du legger til ekstra dreiemoment og hestekrefter. – Om du i tillegg setter på større propell for å utnytte de ekstra hestekreftene, blir belastningen enorm, avslutter han. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.