Jump to content

Chiptrimming av VW Marine 150-5 TDI

vickers

Recommended Posts

Bladet Motor, hadde jo den største pessimisten av alle til å teste de boksen, Turbo Karlsen, den Danske boksen var ikke bra, men KCR fikk en liten økning.

Jeg hadde en xc70 2.5 turbo som Turbo Karlsen skulle få mere futt i, og jeg har ALDRI i hele mitt liv vært mere skuffet, og fy for en grinebiter, med ufyslig oppførsel. Eneste han fikk til var å få en tørst Volvo til å bruke enda mere. Autoconsult, v Per Gulbrandsen har testet mange bokser på rullende landevei, og ja, man kan få kjøpt bokser som ikke virker, men noen er også faktisk bra bokser.

Hei! Har lyst til å kommentere endring av motorens programvare på et enkelt erfaringsgrunnlag fra VW motor i bil, utført av VW selv i forbindelse med klage på rykkvis gange når aircondition var på.

(Problemet var ikke stort, og skjedde kun i slake nedoverbakker når motoren skulle dra henholdsvis bremse.)

VW endret motorstyringen og vips ble min 1,6 liter 8 ventiler til en motor med en helt annen opplevd karakteristikk. Nå ble mye mer turtallsvillig og ga bedre respons over 3000 omdreininger.

Jeg opplevde at den gikk fra å være "lastebilmotor" til "liten racer". (Det kan tenkes at gass-pedalen er mer eller mindre elektronisk og opplevelsen sitter en del i den)

Til gjengjeld var trekkkraften på lave turtall noe dårligere, men totalopplevelsen var vesentlig bedre.

Så: Ja, kanskje elektronikkstyringen av motoren kan oppgraderes til nyere programvare (firmware) uten at det ødelegger for noe som helst?

VW has jo ikke solgt mange båtmotorene i Norge, så de er kanskje svært serviceinnstilt for å komme inn på markedet?

VW dieselmotorer med dårlig rykte kom i hvert fall av tidligere underdimensjonerte motorer (for Norge, vi har visstnok noen bakker) som satt i tunge biler som VW transportere og Caraveller, mens de fungerte bedre på det flate kontitentet.

Har også sett noen som i internasjonale båtfora som var misfornøyde med de tidlige båtmotor-versjonene samt manglende service og innrømmelse av svakheter i konstruksjonene.

Lykke til :yesnod:

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
  • 1 måned senere...

Har chipet min 320 hk/640nm til 355/770nm. Dette fungere problemfritt med samme propell som før. Jeg mener at hvis man ikke utnytter disse ekstra hk/nm med å øke stigningen på propellen vill slitasjen bli mindre enn før, man har en sterkere motor på tilsvarende samme turtall som før, båten kommer raskere på plan man trenger ikke ha full trottel over lengre tid, samt at man har er overskudd på turtallet ved ferie lastet båt. Men styr unna powerbokser og få ett skikkelig oppsett på motoren.....

Faktisk er vel 5'erene som disse bygger på faktisk rimelig driftssikre i bil, i motsetning til en viss V6'er fra samme produsent i årene 1999-2003...inntil 2,5 ble 2,7... 2,7 skal være bra.

2.5 V6 kom i 98 og gikk dessverre flere år etter 2003, var hvertfall tilgjengelig i A4 cab til og med 2005. Da var en helt ny konstruksjon på plass i form av 3.0, og kort etter ble en krympet versjon av 3.0 med kortere slaglengde (men samme boring) lansert som 2.7. Jeg har mye vond erfaring med 2.5 V6 i bil, og er glad for at dagens to V6 TDI ikke er i slekt med den på noen måte.

Klikk.no har kjørt en liten test av såkalte effektbokser: KCR effektboks

Jeg vil nok foretrekker ekte chipping, dvs omprogrammering av ECU'en istendefor effektbox.

Kjedelig at de ikke monterte et nummer større propell når de først var i farta. Et par knop ekstra marsjfart er ikke av veien.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Da er det vel greit og la være dette svineriet Ref utklipp

Før det første vil alle former for garanti forsvinne om du monterer effektbokser på en ny motor, sier Svenne Jansson, tekniker på Brunswick Marine in Sweden AB, som er distributør for Cummins/Mercruiser i Sverige.

Han forteller videre at en del av deres motorer ikke er dimensjonert for den økte varmeutviklingen som finner sted når mer drivstoff enn beregnet sprøytes inn i motoren.

– Skadene kan bli omfattende på både motor og drev, sier han.

Videre forklarer teknikeren at båtmotorene til forskjell fra bilmotorene kun har ett gir, sammen med propellen og stigningen. På den måten kan vi si at båter går i konstant oppoverbakke, med en betydelig høyere belastning enn bilmotoren. Resultatet er høy konstant belastning når du legger til ekstra dreiemoment og hestekrefter.

– Om du i tillegg setter på større propell for å utnytte de ekstra hestekreftene, blir belastningen enorm, avslutter han.

Norske båter er best!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...