Jump to content

Tips ønskes for tung båt i daviter


RichardN

Recommended Posts

Hei, vi har nettopp kjøpt oss en Wikingboat 28 HT/AC innelukket type, vi har også en ganske sollid Bever 350 som vi ønsker kunne henge (med støtte av badepl) i davitrene våre.

 

Wikingboaten er 3,15 bred og 866 cm lang

 

Davitrene skal forsterkes merket et Vetus, festene er meget bra.

 

Problemet er, vi vet ikke om det er mulig og ha denne Bever 350 i davitrene, da den er 1.60 meter bred på det bredeste, og 3,50 meter på det lengste, den veier 165 kg med motor og utstyr, er det noen som har noen gode råd/tips dere kan gi bort til meg?

 

Viser det seg at det ikke er mulig overhodet, har vi også en gummibåt, men ønsker helst og ha bever 350 hengende, med kanskje litt støtte fra badeplattformene.

 

Takknemmlif for råd/tips!

 

God båt-sesong!

 

MVH RICHARD NARVESEN :sailing:

Link to post
Share on other sites

Har selv en 3,6m gummibåt med 30hk hengende i daviter(Industri Lambertseters kraftigste utgave) uten støtte under. Det går bra.

Men: Den er forferdelig tung å sveive opp. Ny utveksling i sveivemekanismen eller elektrisk står høyt på ønskelisten. Utsveiving går rasende fort, så har man fingrene i veien kan de kjapt klippes av, eller hvis man mister taket ved innsveiving...

Båten må heller ikke få mulighet til å bevege seg der den henger. Slik tyngde og bevegelse kan ta drepen på hvilken som helst davit. Dvs. at den alltid må bindes/ låses fast inntil skroget.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke mye å bidra med :sailing:. Ønsker bare å presisere det Per nevner over her. Og husker en rapport hvor dette med statisk last kontra last som faller ble belyst :cheers:.

 

Hvis en last tillates å falle 5 cm før den stanses må man ha 5 ganger så sterk stropp.

 

Dette høres kanskje villt ut. Og jeg kan huske feil. Men husker ihvertfall at rapporten sjokkerte.

 

Det hadde vært artig om en med peiling kunne utdype dette emnet. Så lenge det ikke tar fokus fra det opprinnelige spørsmålet. Hvis ikke vil jeg forsøke å finne rapporten.

Link to post
Share on other sites

NEI!. Dette tror jeg dere kan glemme med en gang. Har selv W28 med for stor last i davitrene

ca 70kg. Eneste muligheten jeg kan se er å hengsle den i badeplattformen og bruke davitrene til å vippe den opp. Badeplatformen tåler ikke alverden den heller. Rumpen til w28 er bare ikke sterk nok til å bære vekt på 165kg. husk at dere skal ut i bølgene også.

Link to post
Share on other sites

Wiking 28 ble levert med en original jolle i daviter. Jeg har ikke vekten på denne, men en glassfiberbåt på ca 3m lengde kommer fort opp i en vekt på over 100 kg. Uansett må davitene forsterkes med tykke stålinnlegg på innsiden, og dette vil da komme under viduene i akterkabinen i den vannrette delen mot akterspeilet. Jeg har sett dette montert, og det er ikke spesielt vakkert! Når det gjelder tyngden, så er det bare en fordel med god vekt akter på en Wiking. Dette kommer av båtens enorme bæring i akterskipet pga en midtplassert motor. Wikingen reiser seg lite eller ingenting under marsjfart (20 knop) og har en tendens til å gå litt på trynet. Mange Wikinger er utstyrt med trimflaps, men dette er bare for å korrigere eventuel vridning/krenging under fart som skyldes planing på kjølen. Trimflaps kan som kjent bare hjelpe til med å få baugen ned, og det er det ikke behov for i en Wiking. Jeg tror jeg ville valgt en noe lettere båt, eller fått tak i vekten på den originale jolla. Det finnes faktisk en del av de der ute! Det ble i sin tid anbefalt fra produsenten å ta med davitere og jolle som ekstrautstyr nettopp for å motvirke at båten går på trynet, så forsøk med et utrop i dette forumet om noen kan gi deg vekten på båten! Ser at du har sendt meg en mail om montering av el toalett i Wikingen, og det eneste jeg gjorde var å skru ut det gamle, og skru inn det nye! Jeg laget en 5 cm tykk sokkel i trykkimpregnert tre til det nye toalettet fordi det var ca 5 cm lavere enn det gamle. Måtte justere med et par rørbenn til avløpet, men brukte ellers det samme opplegget til vanninntak og septik. Jeg ville sette pris på om du dokumenterte de forskjellige prosjektene med noen bilder, så legger jeg de gjerne ut på hjemmesiden!

 

Jon_P

AL-TEC

al-tec.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...