Dassic Startet 21.Juni.2004 Del på Facebook Startet 21.Juni.2004 Jeg har i dag forsøkt meg med International Toplac på den svarte dekorstripen. Kan IKKE si at jeg ble fornøyd med resultatet. Etter råd fra Sea Sea brukte jeg en korthåret rulle og fordriver. For det første var Toplac'en seig som asvalt å smøre ut, og fordriveren var vanskelig å dra over. Noen som vet om jeg burde tynne ut lakken før påføring? Bør man dyppe fordriveren i tynner? Nå skal det sies at dette er første gang jeg er borti lakk-arbeid, så jeg hadde ikke voldsomt store forventninger, men dette ble såpass dårlig at jeg går igang med å pusse ned så snart det er tørt for å gjøre et nytt forsøk... Takknemlig for gode tips... Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 21.Juni.2004 Del på Facebook Svart 21.Juni.2004 Jeg har også sett svært så dårlig resultat med Toplac og fordriver på noen båter. Har aldri prøvd Toplac selv men har både rullet og sprøytet Jotun HardTop med svært så bra resultat. En gang fikk jeg noe sjøsprøyt på lakken flere timer etter at den tilsynelatende var herdet og det ga noe matt overflate med "krater" rundt vanndråpene. Ellers var den etter min mening glimrende å jobbe med. Når jeg sprøytet (min første sprøytejobb, men gammel og dårlig sprøyte) fikk jeg en plass et så tykt lag at luften fra sprøytepistolen laget dype bølger men dette dro deg ut helt av seg selv og viser ikke i dag. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Batdilla Svart 21.Juni.2004 Del på Facebook Svart 21.Juni.2004 ...Kan IKKE si at jeg ble fornøyd med resultatet. ...brukte en korthåret rulle og fordriver. ...For det første var Toplac'en seig som asvalt å smøre ut, og fordriveren var vanskelig å dra over. Hmm... høres veldig kjent ut. Litt for kjent . Det samme er veldig dekkende for resultatet av min maling av overbygget på Sjømannen. Jotun Hardtop. Hadde strevet og slitt i mange dager med grunnarbeidet. Endelig opprant den store dagen hvor jeg kunne påføre maling. Jommen sa jeg stor. Hardtop'en var utrolig seig å rulle på. Luft i malingen ble det selvsagt på hvert strøk, så da var det å forsøke å dra over med fordriver. Men det gjorde jo selvsagt resultatet enda verre - fa@.!xapet var nå, om mulig, enda seigere med det resultat at det isteden ble grove furer i overflaten som også finnes etter at det er tørket. Dette til og med om jeg ikke rullet mer enn en kort rull-bredde av gangen og umiddelbart grep etter fordriveren. Forsøkte å gjøre alt mest mulig etter boken. Det eneste jeg kan skylde på, er eventuelt temperaturen (Drev utendørs). Det var ikke sollys når jeg drev, ved 17:00-tiden og utover på ettermiddagen. Men temperaturen var forholdsvis høy. Jeg har en teori om at det kanskje hadde vært bedre å drive tidlig på morgenen. Da skal også lufta være renere. Det skal forundre meg mye om jeg ikke pusser det ned igjen og lakkerer med sprøyte neste gang. Men det blir ikke før senere en gang. Nå skal båten brukes. Flittig! Først på baatplassen treff førstkommende helg . Sitér dette innlegget Link to post
Vinylester Svart 21.Juni.2004 Del på Facebook Svart 21.Juni.2004 Jeg lakka en båt med Bengalack med herder,brukte da lakkrulle og lakkpensel som fordriver. Det ble faktisk ganske bra syns nå jeg da.... Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 21.Juni.2004 Del på Facebook Svart 21.Juni.2004 Hmmmmm, kan IKKE si jeg kjenner meg igjenn i beskrivelsene. Har benyttet Toplac og mener nettopp denne er vesentlig lettere å arbeide med enn tilsvarende produkter jeg har forsøkt. Det beste jeg kan gjøre er å beskrive arbeidsprosessen slik jeg gjennomførte den. 1. Lakken må røres grundig opp, og deretter hvile i 10-15 minutter for at luftbobler skal forsvinne. 2. En må være to om jobben. En påfører Toplac med korthåret rulle. Rulles på en retning og rulles over vinkelrett (kryss og tvers). Rullen bør fuktes i tynner før arbeidet påbegynner og enten fuktes opp underveis eller helst byttes med en ny. Bytt ofte og sørg for at de er fuktet. Ellers suger den ikke opp Toplac på riktig måte og arbeidet blir kladdete. 3. Person nummer to bruker fordriver og går over umiddelbart etter påføring. Fordriver skal brukes i to retninger denne også (kryss og tvers) men 45 grader på rulleretningen. (På skrå med andre ord) Dermed skulle det være 100% dekkevne i påføringen og alle striper er minimalisert. Dette har fungert utmerket, og jeg kommer til å benytte samme fremgangsmåte og Toplac ved neste jobb også. Har noe erfaring med sprøyting og har utstyret, men av hensyn til hvor mye dette krever av forberedelser og maskering, samt det gode resultatet jeg har oppnådd med rulle og fordriver, er det sikkert at sprøyten forblir i garasjen til bil-bruk en god stund til. En siste ting. Det er stoooooooor forskjell på gode og dårlige ruller og ikke minst på gode og dårlige fordrivere. Jeg vil anbefale at dette prøves ut før en går løs på den kjære båten. Den fortjener bedre enn å være prøvekanin. (I alle fall min båt!) Lykke til! Sitér dette innlegget Oso Link to post
Dassic Svart 21.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2004 ooma: Kjøpte rulle og fordriver på Sea Sea. Regner med at kvaliteten burde være grei. Noe spesielt merke jeg bør se etter? Du tynnet ikke Toplacen før bruk? Som nevnt syntes jeg den virker seig, noe også Batdilla tydeligvis har erfart. Hva med fordriveren? Fuktes med tynner eller noe annet lurt? Skjønner ærlig talt ikke helt hva som gikk galt, men resultatet er iallefall pinlig dårlig... Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 22.Juni.2004 Del på Facebook Svart 22.Juni.2004 Jeg brukte International Toplac nå i vår. Stort sett fornøyd med resultatet. Jag malte i sol og ca 20 grader, malingen føltes ikke seig da. Brukte en skumgummi lakkrulle og en god lakkfordriver. Jeg kan ikke forlange sprøytekvalitet, og tror nok at resultatet hadde blitt bedre med sprøyte. Men da hadde jeg måtte sette bort jobben. Nå er det ca 1,5 mnd siden og omsider har det vel herdet slik at det er tid for å pollere. Det har festet seg mye dritt som sitter godt langs vannlinja. Har kjøpt inn noe "båtvask-lurium" som jeg håper tar det uten for mye slit. Prøvde litt med salo her forleden dag, det var ikke kraftig nok... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Blosten Svart 22.Juni.2004 Del på Facebook Svart 22.Juni.2004 Desverre kjenner jeg også meg igjen..... Overbygget på min gamle Wiking ble også semmert etter toplac, men jeg tror ikke at dette er Toplacèns skyld. Tynner er visst tingen, sies det - men tror også at lufttemperaturen kan lure oss litt. Kunne pålegging vært enklere om man varmet opp lakkboksen i vannbad først....? Hvis man ikke har tynner selvsagt... Ellers er jeg selv meget spent på resultatet etter hellakkering av vår Norline. Men da benyttet vi tokomponent lakk som ble sprøytet på. Noen renninger må slipes og ettersprøytes ser jeg, men alt i alt ser det bra ut....... Sitér dette innlegget Link to post
Dassic Svart 22.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2004 Takker for innspill så langt. Tror jeg skal forsøke meg med tynner på neste strøk. Lufttemperaturen var ikke mer enn ca. 15 grader når jeg gjorde jobben, så det kan nok også ha spilt inn ja. Lurer på hvor lenge jeg må vente før det er såpass herdet at jeg kan pusse det ned. Ser at oppgitt overmalingsintervall er 16 timer ved 15 grader (som er omtrent det vi har nå), men det går vel lenger tid før jeg kan ta frem pussemaskinen? Sitér dette innlegget Link to post
Dassic Svart 23.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2004 Er nå igang med å pusse ned igjen, og har tenkt å prøve meg på sprøytelakkering av dekorstripen istendenfor rulle. Det blir endel jobb med maskering og tildekking, men jeg anser oddsen for et pent resultat som langt høyere (selv om jeg er uerfaren med sprøytepistolen). Har fått lånt meg trykkluft-drevet sprøyteutstyr. Noen som vet hvilken type lakk jeg bør bruke? Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 23.Juni.2004 Del på Facebook Svart 23.Juni.2004 Gjorde som deg,pusset ned. Det så ikke pent ut,men prøvde igjen med mårhårs kost og da ble det nesten akseptabelt. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 23.Juni.2004 Del på Facebook Svart 23.Juni.2004 Noen som vet hvilken type lakk jeg bør bruke?Som nevnt i mitt første innlegg i denne tråden ville jeg brukt Jotun HardTop. Som "Ultra-amatør" i sprøytefaget ble båten min svært så bra med HardTop! Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
svenk Svart 23.Juni.2004 Del på Facebook Svart 23.Juni.2004 Her fikk jeg jammen meg mange gode tips! I redsel for å virke dum, stiller jeg flg spørsmål: hva er en fordriver?????? Jeg skal gå på båten min i morra, men Jotun hard top, og håper på stabilt vær! Noe mer jeg bør være obs på? Jeg skal gå på grunninga i morra, har pusset ned med 400 papir, vasket og tørket så alt skal være klart! Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 23.Juni.2004 Del på Facebook Svart 23.Juni.2004 En fordriver er en svært korthåret malerkost som er formet som en pute. Denne brukes til å slette bort "mønsteret" etter en vanlig pensel og også dra malingen litt bedre utover. Grunningen bør vannslipes lett med f.eks. 1200 vannslipepapir. Bruk RILELIG men vann og slip lett (det er veldig lett å slipe bort all grunning......), kun slik at grunningen blir litt matt. Jeg er godt fornøyd med Joutn Antipest sprøytetynnet etter anvisningene på boksen. HardTop skal ikke tynnes selv om den virker litt tykk for sprøyting går det greit utynnet. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
svenk Svart 23.Juni.2004 Del på Facebook Svart 23.Juni.2004 Jeg "topper" med flere dume spørsmål: Hvor viktig er det å slipe ned med fint (vann)slipepapir? Båten min er i utgangspkt. ingen "perle" slitt og sliten i skroget, bærer preg av at andre har flekket litt med lakk hist og her, så målet mitt er at den skal bli bedre enn hva den er, og at lakken skal holde noen år. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 23.Juni.2004 Del på Facebook Svart 23.Juni.2004 Har lakket en Optimist som jag gjorde iordning med Toplac......... resultatet blev 'si så där' eller OK för en liten slepejolle, men jag skulle ikke anvende det på den store båten........... (anvende planstrykare vet ej vad det heter på norsk) till en dekorstripe skulle jag hellre anvendt stripe/folie............. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Dassic Svart 24.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2004 Ja, jeg har vært inne på tanken å benytte folie. Siden rulle/fordriver-konseptet ikke var det store for meg, og været for tiden er for usikkert til at jeg tør lakke tror jeg jammen jeg skal undersøke dette litt nærmere. Noen som vet hvor jeg får ta i slik folie? Hva koster det? Vanskelig å legge på? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 24.Juni.2004 Del på Facebook Svart 24.Juni.2004 hvor holder du til Dassic ? Folie er billigere enn du tror, og enklere å montere enn du tror.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
SveinHa Svart 25.Juni.2004 Del på Facebook Svart 25.Juni.2004 Hvor viktig er det å slipe ned med fint (vann)slipepapir? Båten min er i utgangspkt. ingen "perle"Vannslipingen gir en matt overflate som gjør at toppstrøket fester bedre i tillegg til at du også får bort evt. støv som har satt seg i grunningen. Et nesten usynlig støvkorn kan vise svært så godt i en blank og nylakket overflate. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Dassic Svart 28.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2004 Tilbake fra ferie. Suzuki: Jeg bor og jobber i Oslo, men har båten liggende i Grimstad. Noen tips ang. folien? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 29.Juni.2004 Del på Facebook Svart 29.Juni.2004 Jeg lakket eller rullet en 25 fot Sandvik med Toplac på slutten av 90 tallet. Dette ble meget bra, men gunnarbeidet er selvsagt meeeget viktig også her som ved all lakkjobb. Jeg brukte en fincellet skumgummirulle og en vanlig flat malerpensel som fordriver. Jeg ble meget fornøyd med resultatet og det holder litt amatørmessig sprøytelakk kvalitet.... Det som er vikitig er at lakken må få tid til å herde...... Holdbarheten er også brukbar, så igjen båten etter 3 år og lakken var fortsatt fin og blank selv om det var kommet en del hakk, men det kan vel ikke lakken ta støyten for. Min erfaring med toplac er at dette er bra alternativ hvis man ikke har tilgang til sprøyte. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
haig Svart 30.Juni.2004 Del på Facebook Svart 30.Juni.2004 Hei Nå har jeg aldri malt hele båter, men til dekorstriper har jeg for noen år siden brukt Biltemas lakk maling og var godt fornøyd med resultatet. Denne uka har jeg malt en gammel grå orginal sittebenk i Draco`n med hvit lakkmaling og pensel og må si jeg er veldig fornøyd med resultatet, ser ut som det er sprøytet på. Kan imidlertid ikke si noe om kvaliteten over tid En stor fordel er jo at lakkmaligen er veldig billig. (men alltid utsolgt i hvitt) Haig Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.