Jump to content

Edit History

Honduras

Honduras

Vel, BRP har nå fått det til, så de er vel flinkere enn de andre de da...:thumbsup:

Har en 115 Etec, og den går nå som ei kule på min Ballistic 550. Topp turtall ligger rundt 5900 i sesongen (ca 6000 rett etter uttak). Kruser rundt på 4-4500 omdr. Lyden på full gass er rå... og i mine subjektive ører mye bedre enn en firetakter på samme turtall. Samt at firetakteren har 100 smådeler som sviver rundt i toppen mens Etec'en har null.

 

Flere har nevt eksosporten. Her kommer et tips. Ved neste konservering, skru av sidedekselet på undervannshuset. På vestre side av stammen sitter en elektrisk motor(ikke på de minste motorene). Løsne denne forsiktig. innenfor går det et stag fra en arm på motoren til den omtalte eksosporten i stammen. Mellom staget og eksosport-armen sitter det et lite plastklips. Dette kan ryke, med det resultat at el-motoren ikke får åpnet eksosporten. Dermed får man ikke åpnet til det lengre ekspansjonskammeret som gir optimal motorkraft på ulike turtall. Så bytt gjerne dette klipset med noen års mellomrom som ren forebygging. Etecen har to ekspansjonskammere for henholdsvis lavt og høyt turtall. Alle som har trimmet mopeder vet hva jeg snakker om når det gjelder viktigheten av ekspansjonskammer på 2T motorer.

Har du en motor som går fint men som har litt dårlig ytelse ift hva man forventer, er dette en enkel sak å sjekke.

Husk å dytte inn ei fille e.l. i åpningen før man bytter klips, for du vil ikke at dette skal falle ned i stammen, hverken det gamle eller det nye... :)

 

Et tips til, når jeg først er i gang. Etec bruker bensin for å kjøle injectorene. Du vil se at slangene går fra den ene injectoren til den andre. Her sirkulerer bensinen mens den venter å å bli forbrent. Bensinen går innom et filter i bakkant på motoren. Firkantet boks på høykant. Der vhro bensinen kommer inn i bunnen(merket med pil inn) sitter det et lite kont filter. Ta av slangen, bruk et liten treskrue eller noe forsiktig til å ta tak i filteret og nappe dette ut. Rengjøres forsiktig i bensin eller byttes. Det filtrerer ut gummipartikler etc fra bensinslangene. Dersom dette gror igjen reduseres gjennomstrømningshastigheten, og dysene får mindre kjøling. 

Så et punkt til på konserveringslista di. Tar et par minutter å fikse, kan spare deg for et verkstedbesøk kanskje. Hvorfor sier ikke verkstedet noe om dette. Tja, det blir vel litt mindre i kassa da....

Honduras

Honduras

Vel, BRP har nå fått det til, så de er vel flinkere enn de andre de da...:thumbsup:

Har en 115 Etec, og den går nå som ei kule på min Ballistic 550. Topp turtall ligger rundt 5900 i sesongen (ca 6000 rett etter uttak). Kruser rundt på 4-4500 omdr. Lyden på full gass er rå... og i mine subjektive ører mye bedre enn en firetakter på samme turtall. Samt at firetakteren har 100 smådeler som sviver rundt i toppen mens Etec'en har null.

 

Flere har nevt eksosporten. Her kommer et tips. Ved neste konservering, skru av sidedekselet på undervannshuset. På vestre side av stammen sitter en elektrisk motor(ikke på de minste motorene). Løsne denne forsiktig. innenfor går det et stag fra en arm på motoren til den omtalte eksosporten i stammen. Mellom staget og eksosport-armen sitter det et lite plastklips. Dette kan ryke, med det resultat at el-motoren ikke får åpnet eksosporten. Dermed får man ikke åpnet til det lengre ekspansjonskammeret som gir optimal motorkraft på ulike turtall. Så bytt gjerne dette klipset med noen års mellomrom som ren forebygging. Etecen har to ekspansjonskammere for henholdsvis lavt og høyt turtall. Alle som har trimmet mopeder vet hva jeg snakker om når det gjelder viktigheten av ekspansjonskammer på 2T motorer.

Har du en motor som går fint men som har litt dårlig ytelse ift hva man forventer, er dette en enkel sak å sjekke.

Husk å dytte inn ei fille e.l. i åpningen før man bytter klips, for du vil ikke at dette skal falle ned i stammen, hverken det gamle eller det nye... :)

 

Et tips til, når jeg først er i gang. Etec bruker bensin for å kjøle dysene. Du vil se at slangene går fra den ene dysen til den andre. Bensinen går innom et filteri bakkant p åmotoren. Firkantet boks på høykant. Der vhro bensinen kommer inn i bunnen(merket med pil inn) sitter det et lite kont filter. Ta av slangen, bruk et liten treskrue eller noe forsiktig til å ta tak i filteret og nappe dette ut. Rengjøres forsiktig i bensin eller byttes. Det filtrerer ut gummipartikler etc fra bensinslangene. Dersom dette gror igjen reduseres gjennomstrømningshastigheten, og dysene får mindre kjøling. 

Så et punkt til på konserveringslista di. Tar et par minutter å fikse, kan spare deg for et verkstedbesøk kanskje. Hvorfor sier ikke verkstedet noe om dette. Tja, det blir vel litt mindre i kassa da....

Honduras

Honduras

Vel, BRP har nå fått det til, så de er vel flinkere enn de andre de da...:thumbsup:

Har en 115 Etec, og den går nå som ei kule på min Ballistic 550. Topp turtall ligger rundt 5900 i sesongen (ca 6000 rett etter uttak). Kruser rundt på 4-4500 omdr. Lyden på full gass er rå... og i mine subjektive ører mye bedre enn en firetakter på samme turtall. Samt at firetakteren har 100 smådeler som sviver rundt i toppen mens Etec'en har null.

 

Flere har nevt eksosporten. Her kommer et tips. Ved neste konservering, skru av sidedekselet på undervannshuset. På vestre side av stammen sitter en elektrisk motor(ikke på de minste motorene). Løsne denne forsiktig. innenfor går det et stag fra en arm på motoren til den omtalte eksosporten i stammen. Mellom staget og eksosport-armen sitter det et lite plastklips. Dette kan ryke, med det resultat at el-motoren ikke får åpnet eksosporten. Dermed får man ikke åpnet til det lengre ekspansjonskammeret som gir optimal motorkraft på ulike turtall. Så bytt gjerne dette klipset med noen års mellomrom som ren forebygging. Etecen har to ekspansjonskammere for henholdsvis lavt og høyt turtall. Alle som har trimmet mopeder vet hva jeg snakker om når det gjelder viktigheten av ekspansjonskammer på 2T motorer.

Har du en motor som går fint men som har litt dårlig ytelse ift hva man forventer, er dette en enkel sak å sjekke.

Husk å dytte inn ei fille e.l. i åpningen før man bytter klips, for du vil ikke at dette skal falle ned i stammen, hverken det gamle eller det nye... :)

Honduras

Honduras

Vel, BRP har nå fått det til, så de er vel flinkere enn de andre de da...:thumbsup:

Har en 115 Etec, og den går nå som ei kule på min Ballistic 550. Topp turtall ligger rundt 5900 i sesongen (ca 6000 rett etter uttak). Kruser rundt på 4-4500 omdr. Lyden på full gass er rå... og i mine subjektive ører mye bedre enn en firetakter på samme turtall. Samt at firetakteren har 100 smådeler som sviver rundt i toppen mens Etec'en har null.

 

Flere har nevt eksosporten. Her kommer et tips. Ved neste konservering, skru av sidedekselet på undervannshuset. På vestre side av stammen sitter en elektrisk motor(ikke på de minste motorene). Løsne denne forsiktig. innenfor går det et stag fra en arm på motoren til den omtalte eksosporten i stammen. Mellom staget og eksosport-armen sitter det et lite plastklips. Dette kan ryke, med det resultat at el-motoren ikke får åpnet eksosporten. Dermed får man ikke åpnet til det lengre ekspansjonskammeret som gir optimal motorkraft på ulike turtall. Så bytt gjerne dette klipset med noen års mellomrom som ren forebygging. Etecen har to ekspansjonskammere for henholdsvis lavt og høyt turtall. Alle som har trimmet mopeder vet hva jeg snakker om når det gjelder viktigheten av ekspansjonskammer på 2T motorer.

Har du en motor som går fint men som har litt dårlig ytelse ift hva man forventer, er dette en enkel sak å sjekke.

Husk å dytte inn ei fille e.l. i åpningen før man bytter klips, for du vil ikke at dette skal falle ned i stammen, hverken de gamle eller det nye... :)

Honduras

Honduras

Vel, BRP har nå fått det til, så de er vel flinkere enn de andre de da...:thumbsup:

Har en 115 Etec, og den går nå som ei kule på min Ballistic 550. Topp turtall ligger rundt 5900 i sesongen (ca 6000 rett etter uttak). Kruser rundt på 4-4500 omdr. Lyden på full gass er rå... og i mine subjektive ører mye bedre enn en firetakter på samme turtall. Samt at firetakteren har 100 smådeler som sviver rundt i toppen mens Etec'en har null.

 

Flere har nevt eksosporten. Her kommer et tips. Ved neste konservering, skru av sidedekselet på undervannshuset. På vestre side av stammen sitter en elektrisk motor(ikke på de minste motorene). Løsne denne forsiktig. innenfor går det et stag fra en arm på motoren til den omtalte eksosporten i stammen. Mellom staget og eksosport-armen sitter det et lite plastklips. Dette kan ryke, med det resultat at el-motoren ikke får åpnet eksosporten. Dermed får man ikke åpnet til det lengre ekspansjonskammeret som gir optimal motorkraft på høyt turtall. Så bytt gjerne dette klipset med noen års mellomrom som ren forebygging. Etecen har to ekspansjonskammere for henholdsvis lavt og høyt turtall. Alle som har trimmet mopeder vet hva jeg snakker om når det gjelder viktigheten av ekspansjonskammer på 2T motorer.

Har du en motor som går fint men som har litt dårlig ytelse ift hva man forventer på høyt turtall, er dette en enkel sak å sjekke.

Husk å dytte inn ei fille e.l. i åpningen før man bytter klips, for du vil ikke at dette skal falle ned i stammen, hverken de gamle eller det nye... :)

Honduras

Honduras

Vel, BRP har nå fått det til, så de er vel flinkere enn de andre de da...:thumbsup:

Har en 115 Etec, og den går nå som ei kule på min Ballistic 550. Topp turtall ligger rundt 5900 i sesongen (ca 6000 rett etter uttak). Kruser rundt på 4-4500 omdr. Lyden på full gass er rå... og i mine subjektive ører mye bedre enn en firetakter på samme turtall. Samt at firetakteren har 100 smådeler som sviver rundt i toppen mens Etec'en har null.

 

Flere har nevt eksosporten. Her kommer et tips. Ved neste konservering, skru av sidedekselet på undervannshuset. På vestre side av stammen sitter en elektrisk motor(ikke på de minste motorene). Løsne denne forsiktig. innenfor går det et stag fra en arm på motoren til den omtalte eksosporten i stammen. Mellom staget og eksosport-armen sitter det et lite plastklips. Dette kan ryke, med det resultat at el-motoren ikke får åpnet eksosporten. Dermed får man ikke åpnet til det lengre ekspansjonskammeret som gir optimal motorkraft på høyt turtall. Så bytt gjerne dette klipset med noen års mellomrom. Etecen har to ekspansjonskammere for henholdsvis lavt og høyt turtall. Alle som har trimmet mopeder vet hva jeg snakker om når det gjelder viktigheten av ekspansjonskammer på 2T motorer.

Har du en motor som går fint men som har litt dårlig ytelse ift hva man forventer på høyt turtall, er dette en enkel sak å sjekke.

Husk å dytte inn ei fille e.l. i åpningen før man bytter klips, for du vil ikke at dette skal falle ned i stammen, hverken de gamle eller det nye... :)

Honduras

Honduras

Vel, BRP har nå fått det til, så de er vel flinkere enn de andre de da...:thumbsup:

Har en 115 Etec, og den går nå som ei kule på min Ballistic 550. Topp turtall ligger rundt 5900 i sesongen (ca 6000 rett etter uttak). Kruser rundt på 4-4500 omdr. Lyden på full gass er rå... og i mine subjektive ører mye bedre enn en firetakter på samme turtall. Samt at firetakteren har 100 smådeler som sviver rundt i toppen med Etec'en har null.

 

Flere har nevt eksosporten. Her kommer et tips. Ved neste konservering, skru av sidedekselet på undervannshuset. På vestre side av stammen sitter en elektrisk motor(ikke på de minste motorene). Løsne denne forsiktig. innenfor går det et stag fra en arm på motoren til den omtalte eksosporten i stammen. Mellom staget og eksosport-armen sitter det et lite plastklips. Dette kan ryke, med det resultat at el-motoren ikke får åpnet eksosporten. Dermed får man ikke åpnet til det lengre ekspansjonskammeret som gir optimal motorkraft på høyt turtall. Så bytt gjerne dette klipset med noen års mellomrom. Etecen har to ekspansjonskammere for henholdsvis lavt og høyt turtall. Alle som har trimmet mopeder vet hva jeg snakker om når det gjelder viktigheten av ekspansjonskammer på 2T motorer.

Har du en motor som går fint men som har litt dårlig ytelse ift hva man forventer på høyt turtall, er dette en enkel sak å sjekke.

Husk å dytte inn ei fille e.l. i åpningen før man bytter klips, for du vil ikke at dette skal falle ned i stammen, hverken de gamle eller det nye... :)



×
×
  • Create New...