Honduras
Jeg har «gammel» diagnosekabel, og man kan fint lese inn koefesienter på ny injector med denne. Har gjort det. Mange (forhandlere) vil nok si at dette må man gjøre hos dem, men det er ingen heksekunst. Diagnosekabel, bærbar PC med EvDiag og en smarttelefon er alt du trenger. Kan ta det fort(etter hukommelsen ):
Jeg forutsetter at man har montert ny Injektor med nye pakninger på korrekt moment osv.
1. Via Evd har man funnet hvilken Injektor(IN) som skal byttes.
2. Last ned en App på mobilen som kan lese 3D qrt-kode. Finnes mange. Jeg måtte teste et par før jeg fant en som leste lappen korrekt. Er gratis-apper.
3. Les inn Qrt fra merkelappen som står på ny IN. Er bare en lang tekst-streng.
4. Send denne på email til PC du har EVDiag på. Klipp&lim, pass på at du får med hvert eneste tegn.
5. Kopier strengen fra email så den ligger i minne på PC (ctrl+C)
6. På Evd velger man installere ny IN på korrekt sylinder.
7. Evd ber nå om at man Scanner inn qrt via håndscanner som forhandler har. Da bare markerer man tekstfeltet og limer inn tekststreng. Dette må gjøres to ganger. Evd sjekker at scan er korrekt og legger inn koefesientene i oppsettet for ny IN. Job done ?
Dette er tatt etter hukommelse og er hvordan jeg gjorde det. Jeg garanterer ikke at du får det til ved å følge oppskriften over, du skrur på eget ansvar. Er du ikke trygg på dette, leverer du selvsagt motoren til et autorisert verksted.
Så kan du jo bare bruke Evd etterpå til å sjekke at serienummer på ny IN er lest inn i mappingen. Det ligger i tekststrengen man leser inn, så får du tilbake motor uten at serienummer er endret kjører du på mappingen til den gamle IN, og verkstedet du har brukt har ikke peil på hva de driver med.