Jump to content

Temperatur på saltvannskjølt bukh 20?

gammelbåten

Recommended Posts

Hei! Jeg har kjøpt meg ei Grimsøsnekke 26 med bukh 20, saltvannsavkjølt. Har lest at tempen ikke må overstige 65 grader. Manometret (biltema) viser runt 80 grader stabil, men kan man sjekke tempen på annet vis? Blir det rett å måle tempraturen på vannet som kommer ut sammen med eksosen? Ellers bruker den litt olje(3-4 desiliter på en 13-14 timers kjøring) På tide med en overhaling? Får man tak i deler her til lands? Utover dette er det deilig å vere båteier. :flag:

Blir det rett å måle tempraturen på vannet som kommer ut sammen med eksosen

Nei! kjølevanns tempraturen måler du før eksosmanifolden, ved måling i eksosvannet vil tempraturen være høyere en i blokka :flag: 80 grader er for høyt på en saltvannskjølt motor, sjekk termostaten din, evt prøv og kjøre uten, Det kan jo være mye avleiringer innv i motoren din, så når du tar opp båten kjører du igjennom systemrens på den, tipper det kommer ut mye grums da, Har selv hatt noen saltvannskjølte motorer opp igjennom,disse har jeg plugget utløpet på og fylt opp med kjølevæske om vinteren, dette har også fungert bra

Norske båter er best!

• 6 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...