Enzo Startet 22.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 22.Juli.2009 For mange småbåtførere har det vært etterspurt høyoppløselige, slitesterke sjøkart. Nå har de kommet! Det Oslobaserte firmaet Kartagena har lang erfaring hva kommer til karttjenester og kartproduksjon. Nå lanserer de et kombinert sjø -og landkart som tåler alt. Målestokken på 30.000 gjør det enklere for deg som småbåtfører å navigere. Den høye oppløsningen gjør at kartet viser flere skjær i sjøen enn de tradisjonelle sjøsportkartene. Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 22.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 Bruker kart nr 401 og 402 innenfor Filtvedt. Disse er i 1:25000 og har spesialer i 1:10000 for bla Drøbak, Steilene, Ildjernet. Sitér dette innlegget Link to post
TrioOslo Svart 22.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 Noen tips om hvor disse kjøpes i Oslo? d.v.s kart nr 401 og 402 innenfor Filtvedt. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 22.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 (redigert) Hvordan gjør man rettelser på disse kartene i plastutgave fra Kartagena AS? Personlig ville jeg nok heller navigert på sjøkart nr. 401 for Oslo-Spro i målestokk 1:25000, nr. 402 for Spro-Filtvedt i målestokk 1:25000 og nr. 452 for Oslo havn i målestokk 1:10000 dersom jeg trengte høyere målestokk i indre Oslofjorden. Disse sjøkartene er offisielle, og i tillegg kan man gjøre rettelser på dem. Jeg stiller meg tvilende til om de nye plastkartene fra Kartagena AS i målestokk 1:30000 kan vise flere skjær i sjøen enn de offisielle sjøkartene i høyere målestokk 1:25000 og 1:10000 nevnt over. Mare Nostrum har alt nevnt sjøkart nr. 401 og 402. Og for Tønsberg havn, siden Tønsberg også nevnes, finnes havnekart i målestokk 1:10000(nr. 468). Det finnes havnekart for mange havner og havneområder i Norge utgitt fra Statens kartverk Sjø i alt fra målestokk 1:5000 til 1:25000. Redigert 22.Juli.2009 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 22.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 Noen tips om hvor disse kjøpes i Oslo? d.v.s kart nr 401 og 402... Her er forhandlere av sjøkart fra Statens kartverk Sjø i Oslo: Alfa Kompetanse A/S, 1201 Oslo Ark Manglerud, Plogv. 6, Manglerud Senter, 0679 Oslo, Tlf 22 26 43 35 Fax 22 27 68 88, manglerud@ark.no Bi Rola Rule, Øker Torg 1, 0580 Oslo, Tlf 90 03 25 25 Fax 22 29 90 41 Byggplast Båtutstyr, Rudsletta 12, 1351 Rud, Tlf. 67 17 52 52 Fax 67 17 52 53 Båtland AS, CC-Vest kjøpesenter, Lilleakerveien 14, 0283 Oslo Tlf 22 51 18 81 Fax 22 51 18 80, Epost post@batland.no, Hjemmeside www.batland.no Malfix A/S, Maridalsveien 35, 0175 Oslo, Tlf. 22 20 86 82 Nautisk Forlag, Dronningens gate 8B. 0101 Oslo, Tlf. 22 00 85 00 Fax 22 00 85 01, sales@nautisk.com Navigare Consult Ove Aspheim Evensen, Gamle Enebakkv. 75D, 1188 Oslo, Tlf. 22 74 62 55 Fax 22 74 05 36 Norli Storgata, Storgt. 17, 0184 Oslo, Tlf. 22 00 43 91 Notabene Center A/S, Waldemar Thranesgt. 25, 0171 Oslo Schlytter & Co. AS, Chr. Kroghs gt. 16, 0186 Oslo, Tlf. 22 05 05 25 Fax 22 05 05 65, schlytt@online.no Sjølivets Gleder A/S, Frognerstranda 4, 0271 Oslo, Tlf. 22 55 03 64 Fax 22 55 40 55, post@kongenmarina.no Swang Båtutstyr A/S, Lilleakervn. 16, 0216 Oslo, Tlf. 22 52 41 80 Fax 22 50 59 00, postmaster@swang.no Tanum Byporten. Jerbanetorget 9, 0154 Oslo, Tlf. 23 16 32 80 Fax 23 36 20 85, kjersti.dahlgren@tanum.no Tanum Bryn, Østensjøvn. 79, 0667 Oslo, Tlf. 22 76 14 20 Fax 22 76 14 21, bryn@tanum.no Tanum Karl John 37 - 41, 0162 Oslo, Tlf. 22 41 11 00 Fax 22 33 32 75, fakta@tanum.no Tanum CC Vest, Lilleakervn.16, 0283 Oslo, Tlf. 23 25 30 70 Fax 23 25 30 75, cc-vest@tanum.no Telle Seaman Shop, Skippergt. 9, 0152 Oslo, Tlf. 22 42 27 61 Fax 22 42 49 45, svetelle@telle-sea.no West System Norge A/S, Fyrstikkbakken 2, 0667 Oslo Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 22.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 Det er endel opplysninger om Kartagena her: http://www.kystatlas.no/KystAtlas/Technology/Technology.aspx. Har leverendøren foretatt selvstendige målinger, noe i likhet med det som Hydrographica gjør i Sverige (se: http://www.hydrographica.se/)? De nye Kosterkartene (4 stk) til Hydrographica er helt utrolige sammenlignet med eldre kart - særlig for Nord-Koster. Jeg leser dem bl.a. med Raytechs RNS 6.1. Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 22.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 Et lite tips ved kjøp av sjøkart, særlig fra forhandlere a la bokhandler, sjekk dato for utgivelse og for siste oppdatering (EFS nr). Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 22.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 Et lite tips ved kjøp av sjøkart, særlig fra forhandlere a la bokhandler, sjekk dato for utgivelse og for siste oppdatering (EFS nr). Meget, meget viktig! Det ligger nemlig mye "gammelt brød" i skuffene til diverse sjøkartforhandlere langs kysten Tidligere var forhandlerne forpliktet til å rette kartene fortløpende, slik at de som lå i skuffene alltid var "up to date". Det kravet er forlengst fjernet..... Sjøkartforhandlerne er fortsatt forpliktet til å abonner på EfS'en, så den skal ligge tilgjengelig. I annenhver EfS finner man en tabell på siste side som viser siste tilgjengelige utgave av hvert enkelt kart - og her bør dere ikke godta noe annet enn det siste! For dere betaler vel heller ikke full pris for gårsdagens brød og gårsdagens aviser . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Capitaine Svart 22.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 Tidligere var forhandlerne forpliktet til å rette kartene fortløpende, slik at de som lå i skuffene alltid var "up to date". Det kravet er forlengst fjernet..... Ja, dessverre så ble det for mange år siden ikke lenger mulig å kjøpe sjøkart fra forhandlere som var rettet i henholdt til Etteretninger for sjøfarende(Efs). Men fra 2010 kan man endelig på forespørsel få kjøpt trykte offisielle sjøkart i papirform som er oppdaterte i henhold til Efs. Sitér dette innlegget Link to post
Øystein Svart 23.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2009 Hei. Kartene våre bruker data fra Statens Kartverk og Statens Kartverk - sjø, dvs offisielle ENC-data. Vi har ikke foretatt egne dybemålinger. De tre kartene som er utgitt i 1:30 000 så langt dekker (delt over to sider hver): Brønnøya - Drøbak Vallø - Verdens Ende Vrengen - Holteskjær Mvh Øystein Sitér dette innlegget Øystein Tvedten Kartoperatør + layout / IT Technician Kartagena AS Link to post
SvartRøyk Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Låner og løfter denne litt.. Er det noen som vet når siste versjon av Kystaltaset for Strømstad-Lista gikk i trykken? Har nettop kjøpt ett hvor det står 2.utg 2005 ajour 10/04 !!! Det er leeenge siden. Hvis det finnes nyere bør jeg ha en fair sjanse på å reklamere skulle jeg tro. Ref. Et lite tips ved kjøp av sjøkart, særlig fra forhandlere a la bokhandler, sjekk dato for utgivelse og for siste oppdatering (EFS nr). Ikke så lett når kjøpt i webshop desverre Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Jeg kastet mitt på sjøen i august (ved et uhell vel å merke, og det sank FORT), og kjøpte nytt i butikken til Nautisk Forlag i september en gang. Det har samme "årgang" som ditt. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Jeg kastet mitt på sjøen i august ........ Det har samme "årgang" som ditt. Hvis jeg hadde blitt tilbudt 5 år gamle kart, til full pris som det vises til ovenfor - da tror jeg heller det hadde blitt kastet i hodet på leverandøren Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
SvartRøyk Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Jeg pratet med Kartagena i dag. Det er ikke kommet noe nyere KystAtlas enn det jeg har. Tar visst en stund til de blir oppdatert også. Hvis nesten like praktiske kart foreslo de Kystkartserien som kommer ny ila våren. Spørs om jeg ikke leverer tilbake boka og kjøper noe annet eller får kreditert noen kroner på atlaset.... Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Jeg sjekket ikke datoen på atlaset mitt før jeg så denne tråden i går. Hadde nok ikke kjøpt blekka hvis jeg visste at den var sååå gammel. Det har tross alt skjedd endel inne i fjorden her siden denne oppdateringen. Har andre kart som er oppdaterte da, men syntes at formatet på Kystatlaset er veldig praktisk i liten og åpen båt. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Det jeg har gjort er å fargekopiert båtsportkart for den område jeg ferdes mest i (Austevoll, Os, Sotra, Sør-Bergen) og laminert disse med en enkel lamineringsmaskin inn i plastikk. Veldig praktisk. Jeg kjenner område godt så jeg går meg ikke vill, men det er greit å sjekke dybder, høyspenn etc eller verifisere korteste vei fra A til B. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Poseidon Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Det jeg har gjort er å fargekopiert båtsportkart for den område jeg ferdes mest i ..... Båtsportkartene er minst like dårlig oppdatert som de skrekkeksemplene det vises til ovenfor, så hvis du vil sikre deg mot høyspentlinjer, broer, moloer og denslags som dukker opp - da er båtsportkartene ikke stedet å sjekke Kjøp heller vanlige sjøkart, brett dem sammen, eller klipp dem i passe stykker. Deretter kan du laminere så mye du vil og så kan du jo basere deg på å skifte dem ut med et par års mellomrom. Da er du ihvertfall mye tryggere.... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Mulligan Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 Eller, dersom du har oppdaterte elektroniske kart, print ut det som er nødvendig og laminer dem inn. Ja, jeg vet at noen av Tempelforvalterne vil argumentere at dette ikke er offisielle sjøkart, og det er det selvsagt ikke heller. Men et oppdatert kart er det. Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 Båtsportkartene er minst like dårlig oppdatert som de skrekkeksemplene det vises til ovenfor, så hvis du vil sikre deg mot høyspentlinjer, broer, moloer og denslags som dukker opp - da er båtsportkartene ikke stedet å sjekke Kjøp heller vanlige sjøkart, brett dem sammen, eller klipp dem i passe stykker. Deretter kan du laminere så mye du vil og så kan du jo basere deg på å skifte dem ut med et par års mellomrom. Da er du ihvertfall mye tryggere.... Båtsportkartene blir vel oppdatert hvert annet år? eller tar jg feil? Sitér dette innlegget Link to post
Øystein Svart 26.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2010 Hei, det stemmer beklageligvis at KystAtlasene som er ute har sjødata fra november 2004. Vi hadde planer om å oppdatere "KystAtlas: Strømstad - Lista" med nye data i fjor, men pga nedleggelsen av Oslo-kontoret fra Jeppesen og tiden det tok med oppstart av nytt firma og forhandlinger så ble det i 2009 prioritert nye versjoner av bøker som var utsolgt/nesten utsolgt, og KystKart-serien som dekker Strømstad - Lista ble oppdatert med data fra oktober 2008. Samt nye produkter som EnkeltKart (første batch med disse er ajour okt 08, andre batch er ajour sept 09). "KystAtlas: Lista - Stord" og "KystAtlas: Stord-Sula" kommer begge i nye versjoner med data fra sept 2009 i løpet av vinteren/tidlig vår. Samt nye utgaver av KystKartene fra Strømstad til Lista for 2010 også (med oppdaterte data fra 2009). "KystAtlas: Strømstad - Lista" vil komme i oppdatert utgave senest til starten på 2011-sesongen. Så for å oppsumere: KystAtlas: "Stømstad - Lista", "Sula - Stadt", "Stadt - Kristiansund" ajour 10/04 KystAtlas: "Lista - Stord", "Stord - Sula" kommer i oppdatert utgave i vinter/vår, ajour 09/09 KystKart: "Hvaler", "Indre Oslofjord", Vest-Viken", "Sørlandet", "Vest-Agder", Ajour 10/08, kommer ny utgave som er ajour 09/09 KystKart: "Jæren", "Ytre Sunnhordland", "Møre", "Romsdal", "Ryfylkefjordane Sør", "Haugalandet", "Sotra", ajour 10/04, et par av de kommer kanskje i ny utgave i år. EnkelKart (1:30k): "Drøbak - Brønnøya", "Vrengen - Holtskjær", "Vallø - Verdens Ende", "Kragerø Skjærgård", "Risør - Lyngør", "Lyngør - Tromøysund", "Arendal - Grimstad" ajour 10/08. EnkelKart (1:30k): "Tisler - Singleøya", "Amalsøy - Fredrikstad", "Oslo - Vollen", "Blindleia - Homborsund", "Flekkerøya - Gamle Hellesund", "Tånes - Flekkerøya", "Fitjar - Rubestadneset", "Hjellestad - Søre Øyane" ajour 09/09. (datoene er måned/år, ikke EFS/år) Vi kommer også til å ha stand på Sjøen for Alle, så kom gjerne med tilbakemeldinger der hvis dere er innom. Mvh Sitér dette innlegget Øystein Tvedten Kartoperatør + layout / IT Technician Kartagena AS Link to post
Rolf Svart 26.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2010 Enkeltkart - høres kjekt ut, ser mitt område er dekket. Er disse laminert? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Mouche Svart 26.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2010 Fikk et enkeltkart til jul, Homborsund-Blindleia, er laminert og med kart på begge sider. Endelig et ordentlig bruksvennlig kart etter mitt syn! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.