Jump to content

Propell til Evinrude e tech 60 hk - hvilken er best...?


johan1970

Recommended Posts

Hei:-)

 

Jeg har en gammel Skibsplast 490 vs, med en Evinrude e tech 60 hk, 2006 mod. Propellen har fått seg en skikkelig smekk, og jeg må derfor kjøpe ny... :nonod:

 

Noen der ute som har tips om hva slags propell som vil gjøre susen på denne båten og motoren...? Og hvor den eventuelt kan kjøpes/bestilles til en rimelig penge...?

 

Fortsatt god regnsommer alle sammen :flag:

Link to post

Jeg har bestilt en Michigan Apollo 13-3/8 X 15 stålpropell fra USA til min E-tec 40, samt separat nav/hub som leveres til disse propellene.

Den er rimelig og skal være blant de beste ifølge tester. Kostet $211 + $32 for huben + $75 i frakt, totalt $319 pluss momsen da. Altså ca kr 2000 + mva.

http://www.deepblueyachtsupply.com/

 

79011.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 2 uker senere...

Fikk testa Apollo-propellen inatt, og fikk 2,5 knop ekstra på samme turtall som før (5500). Perfekt :yesnod:

Altså 30,0 knop på E-tec 40 med 15" stigning.

En E-tec 50 ville jo ha dratt opp til 6000, kanskje den hadde greid propell med 17" stigning uten å falle under 5500.

Med E-tec 60 kunne jeg kanskje ha dratt en 19" propell og nådd 36-38 knop.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Hmmm, høres fristende ut. Hva var dimensjonen på originalpropellen ?

 

Originalen var 13 3/4 x 15, Apollo'en er 13 3/8 x 15.

Idag fikk jeg ikke samme fart som i natt, selv om turtallet ble det samme. Pussig, enten skyldes det motvind eller så er GPS'en rar.

Vurderer nesten å bestille en 17" for å se. Blir den for tung så må jeg oppgradere motorstyringa til 50 hk :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 1 måned senere...

Har nå oppgradert min E-tec 40 til 50 hk (byttet EMM og injektorer).

Det viser seg turtelleren viser 3-400 rpm for lite, hvilket betyr at jeg allerede hadde for liten propell med 15" Michigan Apollo på E-tec 40. Jeg fikk 5500 rpm men hadde i realiteten 5800-5900. Skulle dermed ha hatt 17".

Nå har jeg montert en 19" Michigan Apollo og det ble straks bedre.

Får nå 5200 på turtellern og 32 knop på GPS, hvilket trolig tilsvarer ca 5600 reelt. Optimalt turtall på E-tec 50 er 5600-5750.

Skal få sjekka misvigninga på turtellern mere eksakt når jeg får kommet meg til forhandlern og får kobla på PC-software.

 

E-tec RPM chart:

Model Operating Range Optimum Range

40 HP 5000 - 6000 5400-5600

50 HP 5500 - 6000 5600-5750

60 HP 5500 - 6000 5600-5750

 

75 HP 4500 - 5500 5000-5200

90 HP 4500 - 5500 5000-5200

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...