beertrip Startet 22.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 22.Juli.2009 Hei Da min gamle ungdomsskole (og meg selv) ikke finner papirene på gjennomført båtfører kurs,så skal jeg ta denne som et helgekurs. ( trenger nok oppfriskning uansett) Er det noen som har erfaringer å komme med? Har ikke sittet på skolebenken på minst 15 år så... er litt nervøs for stryk Mvh Beertrip Sitér dette innlegget Link to post
Nautilus Svart 22.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 Båtførerprøven er uproblematisk. Tok den selv som privatist. Kjøp en av bøkene, les og forstå den og du har overhodet ingen problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 22.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 Slapp av, ta med deg en termos med kaffi og et par "new energy" sjokolader, så er kurset bestått fortere enn du aner.. Tok det selv via helgekurs.. no problemo. :-) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Nautilus Svart 22.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 Ikke noen vits i å kaste bort tid å penger på kurs rent faglig sett. Det fins jo seff andre grunner ... Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 22.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 Det er ikke noe problem å avlegge båtførerprøven som privatist. Både jeg og andre autoriserte sensorer har jevnlig folk innom som enten har "lest seg opp" på egenhånd, eller som bare bruker det som et langt liv på sjøen har lært dem. Det er heller ikke noe problem å ta båtførerkurs i løpet av en helg og bestå; men her har jeg både hørt og sett litt av hvert. Pensumet er tross alt temmelig omfattende og hvis man "starter på scratch" så blir det temmelig meget å arbeide seg gjennom i løpet av en helg. Derfor har jeg registrert et markert dårligere resultat på helgekursene. Jeg har sogar hørt at noen kursarrarangører må la kandidatene bruke lærebok og hjelpemidler for å bestå prøven - selv om dette er stikk i strid med de retningslinjene som vi har forpliktet oss til å følge. Min erfaring er at hvis man planlegger å gjennomføre båtførerkurset, ikke bare for "å få seg en lapp". Men også for å få tid til å fordype seg i stoffet, diskutere seg gjennom både vikepliktsituasjoner, få med seg nok kartsymboler, kjenne lyktenes karakterer og få grepet på misvisning og deviasjon - da er det vel anvendt tid å følge et kurs som går over flere kvelder med en ukes mellomrom . . . . . Hos oss legger vi også inn praksisturer i alle båtførerkurs og vi får ufattelig mange god tilbakemeldinger som går på de "ah-ha-opplevelsene" som deltagerne fikk når de skulle overta navigasjon og styring av en større båt, som i tillegg til papirkartene har to radarer, to kartplottere, AIS, navtex, VHF'er, og mye annet "snadder"... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Nautilus Svart 22.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 (redigert) Min erfaring er at hvis man planlegger å gjennomføre båtførerkurset, ikke bare for "å få seg en lapp". Men også for å få tid til å fordype seg i stoffet, diskutere seg gjennom både vikepliktsituasjoner, få med seg nok kartsymboler, kjenne lyktenes karakterer og få grepet på misvisning og deviasjon - da er det vel anvendt tid å følge et kurs som går over flere kvelder med en ukes mellomrom . . . . . Jeg tror ikke de som tar kurset som privatist tar det for å spare tid, derimot hovedsaklig av to andre grunner: For det første å disponere tiden selv, altså lese pensum når det passer dem selv og ikke når det går kurs. For det annet for å spare penger. Redigert 22.Juli.2009 av Nautilusen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pandora2 Svart 22.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 jeg driver selv som privatist nå, og stresser ikke med noe, syntes absolutt det er viktigere å forstå det som står der, og i praksis, enn bare å inneha en "lapp" som sier jeg har lov til å føre båten. er nok også derfor jeg tar det, selv om jeg ikke er pålagt det. men er viktig å kunne et minimum av det som skjer , og er rundt deg når man er ute på sjøen. så jeg har tenkt å bruke litt tid jeg, å ta ting ordentlig, så går alt bra, og jeg kan føle meg trygg på at jeg kan det som bør kunnes som et minimum. Sitér dette innlegget mvh Tommy Link to post
Jan E. Svart 22.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 På det ene arbeidstedet vi på jobben er, har vi muligheter til å ta båtførerprøven. Men vi har desverre ikke mulighet til å følge undervisningen. Til nå har ca 20 stk tatt eksamen direkte uten å lese noe. Alle har bestått til nå. Men det skal sies at de alle sammen har gode kjenskaper til kartlesing. Men som de alle også har sagt: Kryss av på det som høres fornuftig ut. Har du ikke peil, kryss av det som har lengst forklaring. Eller siste alternativ kryss på det første som faller deg inn. Det får meg til å tenke at båtførerprøven ar alt for lett. Men om den nå engang er lagt opp til å være lett, så er det ikke noe å bekymre seg over om en består eller ikke kan det se ut som. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
ÅtteGlass Svart 22.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 Vi gjennomfører både 6-ukerskurs og helgekurs, og min erfaring er at deltagere på begge typer kurs klarer seg bra. Vi anbefaler 6-ukerskurs og har lenge ment at det er det eneste rette, fordi man da får bedre tid til diskusjoner og erfaringsutveksling, og samtidig bearbeidet stoffet bedre mellom hver kurskveld. Kunnskapen "modner" i hodet. Og for folk med liten erfaring ser vi at dette er riktig. Allikevel møter vi flere og flere som insisterer på at de ikke vil bruke mer tid enn èn helg, og som derfor også er villige til å "gi alt" gjennom en lang og slitsom kurshelg. Ofte er dette personer som er aktive båtbrukere og har travle jobber. De er nødt til å prioritere sin tid og de bruker den vel. Det er kanskje derfor vi ser så liten forskjell på resultatene. Jeg har en grunnleggende tro på at folk selv best vet hva som er riktig for dem, og vi fortsetter ihvertfall å tilby begge typer kurs. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
beertrip Svart 23.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2009 Takker for fine svar Har hatt båt i 40 år fra 7 til 30 fot så det praktiske bekymrer meg ikke. Det som kan bli litt problemer er å huske litt nyere uttrykk samt enkelte karttegn. Bor i nordnorge,så vi er ikke bortskjemt med mye slikt Bor ikke i nærheten av plass som arrangerer ukeskurs så derfor helgekurs Mvh Beertrip Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 23.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2009 Til nå har ca 20 stk tatt eksamen direkte uten å lese noe. Alle har bestått til nå.Kryss av på det som høres fornuftig ut. Har du ikke peil, kryss av det som har lengst forklaring. Eller siste alternativ kryss på det første som faller deg inn. Og disse er det vi treffer ute på sjøen... Sitér dette innlegget Link to post
Zappa_no Svart 23.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2009 Jeg og eldstemann tok begge helgekurs, med gode resultater. Om du har interresse for stoffet er ikke helgekurs noe problem. Om du ikke har gjort noe forarbeide og starter på scratch, tror jeg det kan være en fordel med et kveldskurs. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.