Jump to content

Mistet båten av hengeren, gjelder forsikringa på bilen?

BowFreak84

Recommended Posts

Jeg hadde netopp ett uhell med båten til min far, jeg skulle ut på fisketur med båten hans og var på bensinstasjonen og fyllte tanken og skulle kjøre ut på veien, jeg feilberegnte litt og hengeren kom opp på asfaltkanten til midtrabatten, tauet røyk og båten hoppet av hengeren og landet midt i veien, farta var heller ikke høy, men jeg skal si det spretter godt når henheren har stiv aksel...

Jeg takker høyere makter for at det ikke kom noen bil imot! for da kunne dette gått riktig ille!

Det jeg lurer på er om bilforsikringa gjelder på dette? Det er full kasko på bilen, og når han ringte for og høre hvordan det var med forsikring av hengeren når han kjøpte den sa de at så lenge hengeren hang etter bilen gjaldt bilforsikringa, men gjelder den åsså for lassta?

Om ikke blir det i såfall en dyr fisketur for meg i.o.m undervannshuset på motoren gikk i stykker (finna knakk) og det ser ut som motoren er slått skjeiv på feste...

Noen som evt vet hva slikt koster og fikse på en 08 modell yamaha 20 hk?

Båten gikk det heldigvis ikke så galt med, ikke værre enn at jeg kan støype opp selv i værste fall...

Noen som har klart det samme eller kjenner til reglene?

Hilsen fortvilet ulykkesfugl...

Så vidt jeg vet så gjelder kaskoforsikringen på bilen her. Har du forresten forsikring på båten? Jeg fikk en skade på båten min under hengertransport for ikke lenge siden, og da gjaldt båtforsikringen for det.

Når det er sagt - Vil tro at forsikringsselskapet er svært interessert i hendelsesforløpet.. Hvorfor røk tauet f.eks.? Ble det kuttet av noe? Dersom ikke tauet er beregnet for vekten det skal holde kan det jo hende at forsikringsselskapet rynker litt på nesen.. Kanskje burde båten vært sikret bedre? Ikke vet jeg.

Rolig, det ordner seg :smiley:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Hei, det er ikke krav til ansvarsforsikring på en henger da bilforsikringens ansvarsforsikring dekker evt skade henger og last måtte påføre evt 2. part.

Når det gjelder kaskoforsikringen så tviler jeg på at denne dekker skade på lasten (båten), men det må du neste sjekke med dit forsikringsselskap.

Tror du har bedre sjanse for å få dette dekket på båtens kaskoforsikring om du har det.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Jeg ville sjekket forsikringen på båten.

Den gjelder så langt jeg har forstått ofte ifm transport også (i alle fall gjør min det).

Ellers har forsikringsselskapene både telefon og mailtjeneste - bare å spørre de direkte, da får du i alle fall et 100% svar.

Lykke til!

Har du forsøkt å ringe forsikringsselskapet?

Enkelte selskap har døgnåpent, og da slipper du å legge deg uten å vite svaret.

Forøvrig antar jeg (uten å ha noe kunnskap om dette) at lasten kun er forsikret opp til et visst beløp, og med en viss egenandel.

Hvis ikke så ser jeg mulighet for at noen kan finne på å spekulere i "lønnsomme" tilhengeruhell.

Buster X med Yamaha 70

Båten er åsså forsikkret ja...

ja, hendelsesforløpet var rett og slett ett uhell.. det er båten til min far, og hans bil jeg kjørte, så han skal inn og snakke med forsikkringa i morra... håper det ordner seg... hvis ikke blir jeg noen kroner fattigere...

Det ordner seg helt sikkert. Hele poenget med forsikring er jo at den skal hjelpe når det skjer uhell, uansett hvor idiotisk hendelsesforløpet har vært.

Lykke til, fint om du skriver hvordan det går :smiley:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Jeg tror at bilforsikringen gjelder ansvarsdelen i forbindelse med kjøring med henger. Derfor tror jeg ikke kaskoforsikringen på bilen dekker skade verken på henger eller lasten på hengeren.

Det kan være lurt å sjekke om innboforsikringen dekker skade på båten hvis ikke båten er forsikret med egen forsikring.

Håper trådstarter kommer tilbake med fasiten på hvordan dette går.

Båten har egen forsikkring den å.. får vel mer oppdateringer av pappa i morra når han har snakket med forsikringen...

akurat vekta på hengeren vet jeg ikke, men bilen har lov og trekke den, og totalvekt på bil og henger er under 3500 kg, så det skal ikke være noe problem med akurat den saken der. Jeg har lov til og kjøre det :)

Akurat de reglene med trekking av henger er jo forskjellige fra hvem du snakker med har jeg inntrykk av, men sist jeg spurte på biltilsynet fikk jeg beskjed om at så lenge totalvekta på hengeren var innenfor det bilen har lov og trekke i følge vognkortet og totalvekta på bil og henger er under 3500 kr, trenger man ikke E på sertifikatet. Dette sa åsså politiet til meg en gang jeg ble stoppet, så akurat den føler jeg meg trygg på..

Hengeren er en tiki BT-750

Ehh.. forsiktig her nå.. for jeg var bilen bak en som mistet båten av hengeren en gang, politiet så det og kom for å sjekke..

Han endte opp med å mistet førerkortet. Ikke godt nok sikret last. Han hadde brukt stropper, men festet hadde røket.

Hvordan det endte til slutt vet jeg ikke, men de tok nå lappen fra han på stedet i hvertfall.

Vær litt forsiktig slik at du ikke får noe lignende på deg.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

totalvekt på bil og henger er under 3500 kg,

Dette gjelder campingvogn

Hengeren er en tiki BT-750

750 står muligens for 750kg?

Dette med fastsetting av båten til tillhengeren er jo uansett veldig viktig, selv bruker jeg solid lastestropp,

Håper saken løser seg greit, :smiley:

Norske båter er best!

I dag har vi fått hørt fra forsikringen.

Bilforsikkringa dekket ikke noe, og heller ikke båtforsikringa i.o.m det ikke var kasko på båten... Hadde det vært kasko på båten hadde skaden blitt dekket.

Men så til det positive!

Jeg kikket på motoren i dag, og den så jo skeiv ut, men det har jeg fått ordnet:D så det er kun finna på undervannshuset, og den er jo forsåvidt ingen krise om er borte, propellen er noe mer utsatt men. fikk pris på 2000 kr på verksted for og sveise den på igjen, så det er mulig blir gjordt til høsten, men jeg har en jeg jobber med som også kanskje skal gjøre det...

Så da er det bare og få støpt litt på båten så er den på vannet igjen :) Jeg er overlykkelig for at det gikk så godt som det gjorde!

Hei! Godt at det gjekk bra alikevel. Eigenandelen ville nok sikkert blitt over 2000 uansett.

Han endte opp med å mistet førerkortet. Ikke godt nok sikret last. Han hadde brukt stropper, men festet hadde røket.

Hvordan det endte til slutt vet jeg ikke, men de tok nå lappen fra han på stedet i hvertfall.

Kan det ha vore eit misforhold mellom festet og vekta på båten? Dersom ikkje kan eg ikkje forstå at han skulle miste lappen om ikkje det var synleg skade (rust el. liknande).

mvh

VindiHaaret

Med dette kjem eg med ei instendig bønn til folket i kongeriket Noreg:

Kan dere begynde å feste lasta på hengarane deres skikkeleg?

Det blir solgt flott ting som kalles lastestropper. Desse skal det veldig masse til for å slite, samt at du får stramma lasten skikkeleg :)

Dette sagt som litt på siden av trådstarters sak...

...Dette sagt som litt på siden av trådstarters sak...

Nope! Ikke enig. :nonod:

Det er en viktig sak i denne tråden. Denne gangen gikk det godt, men hva om noen hadde gått langs veien i en lignende situasjon og blitt meid ned av en båt (eller annen last for den saks skyld)?

Godt råd til dere som sleper båthenger: Vær sikker på at båten er festet til hengeren og at vektbegrensningene stemmer.

Det er neppe bare sertefikatet som ryker HVIS uhellet skulle være ute! :puke:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

...

Det er neppe bare sertefikatet som ryker HVIS uhellet skulle være ute!....

Det ryker sikkert kraftig over hodet til onkel politi også. :lol: Denne gangen var det et tau, en skeg, litt glassfiber og en nattesøvn som røyk. Det beste ville nok være et forbud mot båthengere, eller et påbud om å ha en person gående med flagg foran bilen for å varsle om at her blir det livsfarlig...:giggle:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...