Jump to content

Mistet båten av hengeren, gjelder forsikringa på bilen?

BowFreak84

Recommended Posts

Punkt 2. Dette tror jeg er feil. Mener f.eks at en del pick uper kan trekke 2800kg e.l. og de kan umulig ha egenvekt på dette. Muligens totalvekt. Der må det uansett være hva som er skrevet i vognkortet som bestemmer vektgrensen.

Dette er ikke feil. Dersom du har vanlig førerkort klasse B:

Det kan også være tillatt å trekke tilhenger over 750 kg med klasse B dersom

* tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og

Fra vegvesenet sin hjemmeside: http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerk...nbil+(klasse+B)

Akkurat dette kostet meg 3500 kr en gang :headbang:

Redigert av Gilje (see edit history)
Siden du linker til mitt innlegg tillater jeg meg å kommentere dette.

Du skriver forsåvidt akkurat det samme som meg men med den forskjellen at jeg henviser til den såkalte "campingvognregelen" mens du skriver at denne faktisk finnes. Det er feil, det finnes ingen campingvognregel. Slår du opp på vegvesen.no vil du finne ut av dette.

"Campingvognregelen" er et navn som dessverre, pga. vanskelig regelverk, eksisterer på folkemunne og gir opphav til mye misforståelse.

kg.

Dessverre har man i tillegg denne 750 kg regelen som er til å forvirre folk men som kan komme til nytte om man kjører en bil med tillatt totalvekt 3500 kg på vanlig B sertifikat. Da kan du trekke en henger med tillatt totalvekt inntil 750 kg og på denne måten komme opp i vogntogvekt på 4250 kg som er maks uten E i sertifikatet. Et mildt sagt klønete regelverk som også politi og vegvesen roter med enkelte ganger.

Dette har jeg "sakset" i fra vegvesenets sider :yesnod:http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerk...v+mindre+henger

Regler for bil og trekking av mindre tilhenger

Hovedregelen for bilførerkort er at du må avlegge egen tilhengerprøve og få påført bokstav E i førerkortklassen (BE, C1E, CE, D1E eller DE) hvis du skal trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg. Dette gjelder ikke for klasse B dersom du dekkes av «campingvogn-regelen». Regelen gjelder selvsagt for alle typer tilhengere (dvs. varehenger, båthenger, hestehenger og andre spesialhengere), men regelen har størst praktisk betydning for campingvogn.

Campingvogn-regelen

Det kan være tilstrekkelig å ha klasse B for å trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg. Første vilkår er at tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og annet vilkår er at bilens tillatte totalvekt og tilhengerens tillatte totalvekt til sammen ikke må overstige 3500 kg. Den laveste vekten etter utregingen av de to vilkårene, tilsvarer høyest tillatt totalvekt for tilhengeren. Tillatte totalvekter og bilens egenvekt finner du i egne rubrikker i vognkortene til bilen og tilhengeren.

Tror desverre ikke man kan kjøre dine 4250kg på vanlig B-førerkort :flag:

Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också..

Dette har jeg "sakset" i fra vegvesenets sider :yesnod:http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerk...v+mindre+henger

"Regler for bil og trekking av mindre tilhenger

Hovedregelen for bilførerkort er at du må avlegge egen tilhengerprøve og få påført bokstav E i førerkortklassen (BE, C1E, CE, D1E eller DE) hvis du skal trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg. ........"

Tror desverre ikke man kan kjøre dine 4250kg på vanlig B-førerkort :flag:

Jo, og du referer jo til det selv. Dersom man IKKE har klasse E kan man uansett trekke henger OPPTIL 750kg. Altså stor personbil (<3500kg) + liten henger (<750kg) = lovlig vogntog med klasse B (inntil 4250kg)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Eksempel her er bilen min, Isuzu D-max: tillatt totalvekt bil = 2960kg, tillatt totalvekt tilhenger = 3000kg. Tillatt totalvekt vogntog = 5960 kg.

Med andre ord, ikke store hengeren som skal til før man trenger klasse E her.

Smiley, du har nok for høy totalvekt for å slippe unna E i sertifiktet. Tror allikevel du kan trekke max 750 kg henger

Dette er ikke feil. Dersom du har vanlig førerkort klasse B:

Nei det stemmer det Gilje, du har rett i det men det forandrer ikke grensen i vekteksempelet mitt.

Fra vegvesenet sin hjemmeside: http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerk...nbil+(klasse+B)

Akkurat dette kostet meg 3500 kr en gang :headbang:

Hvor tung henger og bil kjørte du med da.

La Vida, jeg er enig med deg når jeg leser siden du linket til mht. mine 4250 kg men se hva de skriver under førerkort klasse B, hovedsiden

"Med klasse B kan du etter bilen trekke tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg" punktum "Det kan også være tillatt......(se linken Gilje viser til over her)

Her må det tydeligvis være 2 personer innen vegvesenet som skriver forskjellige avsnitt. Jeg kan ikke forstå annet av nevnte setning enn at man kan trekke en henger på 750 kg totalvekt etter hvilken som helst bil man har lov til å kjøre med klasse B. (Bortsett fra de under 750 kg da, nevner i fleng.... :smiley: )

Redigert av Shore (see edit history)

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Shore har et poeng her.

Det står på sidene til vegvesenet at du kan kjøre en bil på 3500 kg. Og du kan trekke en henger på 750 kg... Altså totalt 4250 kg...

Jeg kjørte en bil som hadde egenvekt på 1350 kg. Hengeren jeg kjørte hadde totalvekt på 1500 kg.

Hadde hengeren hatt en totalvekt på 150 kg mindre, hadde dette vært tillatt. Eller hvis bilen hadde hatt en egenvekt på 1500 kg, hadde det også gått.

Slik jeg fårstår reglene :)

Jo, og du referer jo til det selv. Dersom man IKKE har klasse E kan man uansett trekke henger OPPTIL 750kg. Altså stor personbil (<3500kg) + liten henger (<750kg) = lovlig vogntog med klasse B (inntil 4250kg)

Fra vegvesenets sider.

Det kan også være tillatt å trekke tilhenger over 750 kg med klasse B dersom
  • tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg),

og

• den tillatte totalvekten for bil og tilhenger til sammen ikke overskrider 3500 kg.

Legg merke til og. Jeg leser det slik at dersom hengeren veier 1200 kg, som i utgangspunkter er for mye for vanlig klasse B, så kan ikke bilen ha tillatt vekt over 2300 kg

mvh Knut Erik

Dessverre har man i tillegg denne 750 kg regelen som er til å forvirre folk men som kan komme til nytte om man kjører en bil med tillatt totalvekt 3500 kg på vanlig B sertifikat. Da kan du trekke en henger med tillatt totalvekt inntil 750 kg og på denne måten komme opp i vogntogvekt på 4250 kg som er maks uten E i sertifikatet. Et mildt sagt klønete regelverk som også politi og vegvesen roter med enkelte ganger.

:confused: får sette deg ned å lese meir tenker eg :smiley: hehe

best å sikre seg klasse E. da er det aktuell vekt som teller.

Men trur du at klasse BE gir deg lov å kjøre en suburban reg som B, med minigraver på godkjent henger?

Feil.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg kjørte en bil som hadde egenvekt på 1350 kg. Hengeren jeg kjørte hadde totalvekt på 1500 kg.

Hadde hengeren hatt en totalvekt på 150 kg mindre, hadde dette vært tillatt. Eller hvis bilen hadde hatt en egenvekt på 1500 kg, hadde det også gått.

Slik jeg fårstår reglene :)

Æsj for noe sure penger. 3500 kroner for 150 kg "overlast". Det var antagelig bare "papirkilo" altså hva hengeren var registrert for og ikke reelle kilo tenker jeg. Sier endel om hva myndighetene prioriterer i dette landet for å ta "lovbrytere" :smash:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

:confused: får sette deg ned å lese meir tenker eg :smiley: hehe

best å sikre seg klasse E. da er det aktuell vekt som teller.

Men trur du at klasse BE gir deg lov å kjøre en suburban reg som B, med minigraver på godkjent henger?

Feil.

Det kommer jo selvsagt an på hvor mye Suburban er godkjent for å trekke samt hvor mye tilhenger og minigraver veier. Er Suburban reg for å trekke 3500 kg og det er aktuell hengervekt bør det kunne gå.

Jeg har forøvrig både BE og C1E så jeg kan trekke mye heldigvis, avhengig av hva jeg kjører da selvsagt.

Smiley, du har nok for høy totalvekt for å slippe unna E i sertifiktet. Tror allikevel du kan trekke max 750 kg henger

Jeg kan ikke forstå annet av nevnte setning enn at man kan trekke en henger på 750 kg totalvekt etter hvilken som helst bil man har lov til å kjøre med klasse B. (Bortsett fra de under 750 kg da, nevner i fleng.... :smiley: )

Mulig jeg var uklar, men jeg nevnte kun D-Max`n som et eksempel på bil med høyere tillatt hengervekt enn tillatt egen totalvekt (dog kun noen få kilo). Selv tok jeg kl. E for noen år tilbake fordi jeg kjører mye tilhenger i jobb (og har en 2,5 tonns båthenger selv da).

Og ja, inntil 750 kg hengervekt (totalvekt) er lovlig etter enhver bil (såfremt bilen kan dra henger da) du kjører lovlig med rent B førerkort, uansett om vogntogvekten overskrider 3500 kg.

Fra vegvesenets sider.

Legg merke til og. Jeg leser det slik at dersom hengeren veier 1200 kg, som i utgangspunkter er for mye for vanlig klasse B, så kan ikke bilen ha tillatt vekt over 2300 kg

Ja, dette er riktig!

Det som er viktig å merke seg i en diskusjon som dette er forskjellen i Førerkortforskriftene og Kjøretøyforskriftene: Når begrensningene settes i forhold til førerkortklasse (B/BE) snakkes det hele tiden om tillatt totalvekt. Mens i kjøretøyforskriftene som da i større grad gjelder for de med kl.BE snakkes det om aktuell vekt.

Regner med at bakgrunnen er at man regner med at dersom man ikke innehar kl.E har man mindre forutsetninger for å vektberegne lasten.

Vet om eksempel der politiet har stanset og bøtlagt kjøreskolelærer som med kl.BE har kjørt bil med tillatt hengervekt 2300 kg, og hengeren har hatt tillatt totalvekt 2900 kg. I dette tilfellet var hengeren tom, og hadde en lavere aktuell vekt enn 2300 kg, og kjøringen var derfor lovlig. Men sånn kan man altså kun regne dersom men har kl.E.

Redigert av smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Da er det flere av oss som mener at lovlig vogntogvekt med førerkortklasse B kan være inntil4249.99 kg. Googler man på tilhengersertifikat finner man ut at mange kjøreskoler og tilhengerfirmaer mener det samme.

Uansett vil jeg oppfordre de høye herrer i vegvesenet eller andre som har med det å gjøre å foreta en forenkling/forandring av ordlyden i et regelverk som kan misforstås av nesten hele den voksne befolkningen i Norge, og som tydeligvis gjør det.

Til å begynne med kan de jo starte med å samordne de to kapitlene på hjemmesidene sine, "Klasse B (personbil m.v.)" og "Regler for bil og trekking av mindre tilhenger"

Tror ikke jeg kunne latt disse folka få "bestått" til førerprøven.

Sjekket opp pris på E.klassen i dag jeg, her er svaret jeg fikk.

Hei !

Hvis du ikke har førerkort klasse C1 må du ha et lastsikringskurs, 2 timer, kr. 650.-

Det er obligatorisk med 2 veiledningstimer ,a kr. 650.-=kr. 1300.-

Oppvarmingstime og førerprøve, bil og tilhenger kr.2800.-

Gebyr til Statens vegvesen kr.750.-

Det du må gjøre aller først er å fylle ut og levere søknad om førerkort klasse BE.

Du får det hos trafikkskolen.

Når du har levert søknaden kan vi bestille førerprøve til deg.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...