M/Y Ellen Marie Svart 28.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2004 Halloen båtfolk Nå har det muligens vært kverulert nok i denne tråden, men jeg kan ikke dy meg Det opprinnelige spørsmålet var: Hva har mest energi diesel eller bensin? mvh jibb Svaret på dette spørsmålet er: BENSIN (besert på tabellen tidligere i tråden) Nå har det allerede fremkommet at dersom vi snakker om "..mest energi pr. liter" så blir bildet et annet. Grunnen er rett og slett egenvekt (tetthet) og volum, faktorer som igjen bestemmes av temperatur og trykk. ...men ettersom IKKE spørsmålet dreide seg om energi pr. liter diesel/bensin så blir svaret altså bensin. Muligens går det an å "kverulere" enda mer på denne tråden. Vi får se. Tog du 'an? M/Y Ellen Marie ...som er ca. en uke unna ferie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
McNeill Svart 28.Juni.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2004 ...Svaret på dette spørsmålet er: BENSIN (besert på tabellen tidligere i tråden) Nå har det allerede fremkommet at dersom vi snakker om "..mest energi pr. liter" så blir bildet et annet. Grunnen er rett og slett egenvekt (tetthet) og volum, faktorer som igjen bestemmes av temperatur og trykk. ...men ettersom IKKE spørsmålet dreide seg om energi pr. liter diesel/bensin så blir svaret altså bensin... Takk for oppklaringen! Må si at det har kommet inn mye interesante komentarer og argumentasjoner. Det var også veldig greit å få forklaringen til både Andreas, Motordoktoren og sydvesten om at det er mer hydrogen i bensin en diesel, dette igjen gir svar på at bensin har mer energi. Det er klart at det må nevnes i samme, nesten samme setning, at diesel har høyre egenvekt og vil derfor inneholde mer energi i pr. liter. Har jeg forstått dette riktig? Jibb Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 28.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2004 Energien ligger i bindingene mellom atomene og jo lettere atomene er som du involverer i forbrenningsprosessen jo mer energi får du per vektenhet (kg). Hvor mange atomer du får på en liter er noe annet. (Metan/naturgass har 4 hydrogenatomer per tung C-atom ==> veeeeldig mye energi per vektenhet... men snakk ikke om volumen. Husker ikke, men det var vel over en kubikmeter per kg metan ved normaltrykk) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 28.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2004 "I like store volum av ulike gasser er det like mange molekyler når trykket og temperaturen er den samme i gassene". Ikke så mye med saken å gjøre, men kom pluttselig på den. Diklordefinyltriklormetylmetan .... (DDT) Utrolig så mye unyttig man husker fra Gymnaset for 22-25 år siden Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 28.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2004 Diklordefinyltriklormetylmetan .... (DDT) Utrolig så mye unyttig man husker fra Gymnaset for 22-25 år siden Sykloheksylmetyldimetoksyxylan Pugget denne til læreprøva for mange år siden. Har aldri kommet til nytte siden. ...før nå M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Vanisian Svart 28.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2004 Hei! Etter å følgt med dei mange teorier om kva som har mest energi (høgste nedre brennverdi for det er den vi nyttegjør oss av) av diesel eller bensin, vil eg slutte meg til Ellen Marie og "kverulere" litt. Sydvesten har laget noen fine diagramm. Slik eg forstår det skal det vise trykka som er i sylinderen under hele prossesen (Dvs. Kompremering, forbrenning, ekspandering og spyling) i en dieselmotor. Slik eg og oppfatter deg, sier du og at under forbrenninga er volum og trykket konstant? Forklar dette nærmere, da det er vanskelig å skjønne! Sydvesten: Legger ved PV (Trykk-Volum) og TS (Temperatur-Entropi) ( diagrammet for diesel forbrenning) Som man kan se av dette dieagrammet foregår forbrenningen ved dieselprosessen mellom punkt 2 og 3 (Qs) Denne indikerer konstant volum trykk. Steinar Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 28.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2004 Hei! Etter å følgt med dei mange teorier om kva som har mest energi (høgste nedre brennverdi for det er den vi nyttegjør oss av) av diesel eller bensin, vil eg slutte meg til Ellen Marie og "kverulere" litt. Sydvesten har laget noen fine diagramm. Slik eg forstår det skal det vise trykka som er i sylinderen under hele prossesen (Dvs. Kompremering, forbrenning, ekspandering og spyling) i en dieselmotor. Slik eg og oppfatter deg, sier du og at under forbrenninga er volum og trykket konstant? Forklar dette nærmere, da det er vanskelig å skjønne! Sydvesten: Legger ved PV (Trykk-Volum) og TS (Temperatur-Entropi) ( diagrammet for diesel forbrenning) Som man kan se av dette dieagrammet foregår forbrenningen ved dieselprosessen mellom punkt 2 og 3 (Qs) Denne indikerer konstant volum trykk. Steinar Nå har jeg vel aldri sagt eller skrevet at både volum og trykk er konstant for samme prosess. Det som du referer til er en skrivefeil som er rettet etter kommentar fra Andreas. Som du sikkert kan se så er volum streket over og erstattet med trykk. Jeg streket over skrivefeilen slik for ettertiden så kan man se hva som var feil i to av setningene. Værre er det ikke, men det er lov til å kverulere, selv om det i dette tilfellt kun er for å kverulere . Hvis du i refereringen din av meg også stryker over ordet volum så gir det sikkert litt mening for deg også.. Siden det ikke er så lett å forstå så skal jeg ta det en gang til for deg . For "dieselprosessen" så skjer forbrenningen ved konstant trykk, mens for "ottoprosessen" skjer forbrenningen ved konstant volum. Det er her hele forskjellen mellom de to forbrenningsprosessene ligger. Siste ord er nok ganske sikkert ikke skrevet i denne tråden ennå........ Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Vanisian Svart 28.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2004 Hei Sydvesten! Nå er det en mulighet at vi snakker forbi kvarandre? Mitt utgangspunkt er det som foregår inne i sylinderen på en dieselmotor. Det trudde eg kom frem i innlegget mitt. I slutten av komp.takten, noen grader før Ø.D. blir det tilført brennstoff. Det er en tennforsinkelse, men i god tid før Ø.D. er forbrenningen igang. Det blir da en hurtig trykkøkning samtidig som volumet blir mindre, inntil stempelet passerer Ø.D. da øker volumet, og trykket øker også,for så og avta litt, til forbrenningen er over, og ekspansjonstakten overtar. Dette vil komme klart frem på eit arbeidsdiagram, og endå bedre på et trekkdiagram. Imøteser kommentarer. Steinar Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 28.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2004 Nå begynner jeg å gå ut på tynn is - eller jeg er da kanskje allerede i lang tid Når otto-motoren forbrenner ved konstant volum så betyr det at når tennpluggen tenner så forbrenner hele blandingen på forholdsvis kort tid - sånn omtrend mens stempelt er på toppen. Dvs volum endrer seg lite mens forbrenningen pågår. Så går stempelet nedover og temperaturen avtar. I en dieselmotor foregår innsprøyting av brensel IKKE på et blunk. Den foregår i ganske lang tid og siden det er luftoverskudd i sylinderen så foregår også forbrenningen like lenge. Denne forbrenningen som tar tid MENS VOLUMEN ØKER sørger for at trykket blir noenlunde konstant. Det er forskjellen mellom diesel og bensin når det gjelder prosessen og formulert i ikke-termodynamiske ord. Nå leter jeg bare etter en forklaring hvorfor lyden av motoren høres ut om det er omvendt. Og intuitiv skjønner jeg heller ikke hvorfor akkurat det gir høyere virkningsgrad. Men det er da kanskje heller ikke viktig så lenge propellen går rund Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 29.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2004 Nå begynner jeg å gå ut på tynn is - eller jeg er da kanskje allerede i lang tid Du er nok ennå på trygg is Andreas Det var en enkel og grei forklaring slik som jeg ser det... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sydvesten Svart 29.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2004 For de som ønsker å studerer dette litt mere anbefaler jeg siden til San Diego State University Professor Mr. Subrata Bhattacharjee har publisert en god del artikler om forbrenning, blant annet de to som jeg har benyttet som bakgrunn for mine innlegg her. Det er forøvrig herfra jeg har tatt PV og TS diagrammene også, er jo alltid greit med en kildereferanse: Linken under omhandler Dieselprosessen: http://eng.sdsu.edu/profs/Bhattacharjee/so...iesel/cover.htm Linken under omhandler ottoprosessen: http://eng.sdsu.edu/profs/Bhattacharjee/so...ngines/pg1.html For øvrig så kan svært mye av det som finnes på denne serveren benyttes dersom man er vedlig glad i matematiske utredninger om hvorfor ting er sem det er... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sydvesten Svart 29.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2004 Hei Sydvesten! Nå er det en mulighet at vi snakker forbi kvarandre? Mitt utgangspunkt er det som foregår inne i sylinderen på en dieselmotor. Det trudde eg kom frem i innlegget mitt. I slutten av komp.takten, noen grader før Ø.D. blir det tilført brennstoff. Det er en tennforsinkelse, men i god tid før Ø.D. er forbrenningen igang. Det blir da en hurtig trykkøkning samtidig som volumet blir mindre, inntil stempelet passerer Ø.D. da øker volumet, og trykket øker også,for så og avta litt, til forbrenningen er over, og ekspansjonstakten overtar. Dette vil komme klart frem på eit arbeidsdiagram, og endå bedre på et trekkdiagram. Imøteser kommentarer. Steinar Selvsagt skal jeg kommentere ditt innlegg igjen, selv om Andras alt har kommentert de faktiske forhold. Derfor er det ikke noen grunn til å gjenta dette. Det som jeg har påpekt er de to store forkjellene mellom ottoprosessen og dieselprosessen. Når vi snakker om den virkelige forbrenningskruven så er det helt opplagt at trykket ikke er 100% konstant for dieselmotoren eller volumet er 100% konstant for ottomotoren, men det er likevel tilnærmet konstant slik som det beskrives av Professor Mr. Subrata Bhattacharjee ved Universitetet i San Diego. Jeg har ikke funnet det virkelige PV diagrammet for dieselmotoren, men for ottomotoren er det slik som vist under: 1 - Bottom Dead Center 1' - Intake Valve Closes 2 - Ignition Starts 2' - Top Dead Center 3 - Peak Pressure of Combustion 3' - End of Combustion 4 - Exhaust Valve Opens 5 - Bottom Dead Center 6 - Intake Valve Opens 6' - Exhaust Valve Closes Som man kan se av dette så er dette en tilnærmet isokor prosess fra punkt 2 til punkt 3 (Volumet øker selvsagt noe, men forbrenningen regnes alikevel for isokor(konstant volum) For diesel prosessen ville dette diagrammet vært flatere mellom punkt 2 og 3 slik som det teoretiske PV diagrammet slik som det er for isobar (konstant trykk) forbrenning Det er selvsagt fullt mulig å ikke være enig med dette, men da tror jeg skal argumentere en del siden dette er vel ansett teori. Klarer man å motbevise dette så er nok Nobelprisen innen rekkevidde. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Vanisian Svart 29.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2004 Hei Sydvesten Sydvesten:Når vi snakker om den virkelige forbrenningskruven så er det helt opplagt at trykket ikke er 100% konstant for dieselmotoren eller volumet er 100% konstant for ottomotoren, men det er likevel tilnærmet konstant slik som det beskrives av Professor Mr. Subrata Bhattacharjee ved Universitetet i San Diego. Vel , Sydvesten da er vi enig om at verken volum eller trykk er konstant under forbrenningsprossesen i en dieselmotor. Og med det så er vel også Nobelprisen spolert? Steinar Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.