Jump to content

Tohatsu 9.9, fordeler og ulemper

meldaln

Recommended Posts

Har nå kjøpt meg en Tohatsu 9.9 - 2001 mod, lang stamme med fjernstyring's kit, og med gåen forgasser. Har holdt av "ny" forgasser, så det er i boks. Får gasseren mot helgen :wink: Har aldri hatt Tohatsu før, så lurer på om noen har erfaring med denne motoren? Hvilke fordeler har denne motoren i forhold til andre 9.9/15, og hvilke ulemper?

Og hvordan sjekke om denne er 15(?) og ikke 9.9 ? Er det på forgasser kammen som er forsjellen på 9.9 og 15? -eller er det andre ting ? :flag::cool:

Tohatsu er kjent for å starte lett under alle forhold, og går meget bra. Går nok noe "hardere" enn noen av konkurentene. Så skal du ha en lettstartet motor som går bra så velg Tohatsu. Skal du ha en rolig motor til f.eks. dorging, så velg noe annet. Har selv en 2006 modell Tohatsu 9,9 på en Terhi Micro fun, og er meget fornøyd.

Må kjøpe ny forgasser til motoren, eller trenger bare flottør nålen da... Er det noen som har eller vet om en forgasser til Tohatsu 9.9/15????? Går det an å bruke 18 hk gasseren på 9.9/15????? evt noen som har en flottørnål eller en hel gasser til tohatsu 9.9??

Får jeg ut mere "hk" hvis jeg hadde kjøpt en 18 hk gasser? eller er det samme gasseren som i 9.9/15

Kan ikke være bare forgasseren som skiller 9.9/15 og 18 hk. så på www.boat.no , å der sto det på 18 hk: Sylindervolum: 0,294 L , og på 9.9/15: 0,247 L :smiley: må være sylinder volumet som skiller 9.9/15 og 18 hk? eller er det sylinder volumet og Gasseren?

Men noen som vet om jeg får mere futt i motoren hvis jeg kjøper en 18 hk gasser istedet for 9.9/15 ? ?

Takker for svar fort :yesnod:

Tror det er forgasseren som skiller 9,9, 15 og 18 Hk utgaven - alle motordata (salgvolum etc) er ellers like.

Nei, det stemmer ikke i henhold til Tohatus manual for disse motorene. Sitter med denne i hånden siden jeg har en 18hk Tohatsu 2-takter fra 2003. Sylindervolumet på 9,9 og 15 er den samme, men på 18hk er den større. Alle oppgitte data på 9,9 og 15 hk er like.

Veldig fornøyd med denne motoren som var den klart størtse motoren jeg kunne få kjøpt med den laveste vekten (37kg), men må innrømme at jeg synes den begynner å være nokså full av lyd i forhold til det man ser av motorer rundt ellers! Vil nok vurdere å selge denne motoren når f.eks e-tec kommer med en motor i denne størrelsen 20/25hk?

Enda ikke hatt et eneste problem med motoren og nå er det 6.sesongen jeg har den.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Er spent på min jeg også, men må først få ut flottørnålen ikke en enkel sak, tror det skal gå an å bruke en kopp å skralle der. men det gikk ikke på min. så ut som det hade vert prøvd med tang, men jeg heller fikk ikke opp den med det, har prøvd å borre litt å styra på mye. Men har ingen aning hvor langt ned jeg tørr å komme :-s hadde jeg fått ut nålen kunne jeg ha brukt gasseren som jeg har, men fryker for at jeg må kjøpe en ny en :nonod:

Har en fyr i nærheten som har 40 hk gasser liggende til en Tohatsu 40. Der er det jo 3 gassere. kan en slik gasser passe på min motor, med litt flaks?? 3x15 hk er jo 45, å ikke så lagnt unna da :flag: hva tror dere?

• 2 uker senere...

Fikk tak i en brukt forgasser, den hadde stått på en Tohatsu 9.9 1999 mod, også passet den ikke -.- :cryin::eek: Mener 99 mod og 2001 mod ser likens ut jeg :confused: For det første var skruv hullene motsatt, så var gasseren litt lengere, så det ble trangt inni dekslet. gasseren så ikke lik ut i det hele tatt. Men skal ikke 1999 mod gasser passe min 2001 mod 9.9 ?

Kan det være at gasseren hører til den "gamlere" modellen?

Redigert av meldaln (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...