ahamm Startet 23.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 23.Juli.2009 Hvor mange Ah trenger jeg for å dra igang nevnte motor. Der hvor jeg hadde tenkt å få på plass batteriet er det for trangt til at jeg får inn batteriet uten å bikke det for mye. Tenkte å få i et gel batteri som jeg dermed får på plass. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
OT-flyktning Svart 23.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2009 Ah? 1 eller 2 kanskje? Du får ikke så små blybatterier som leverer nok strøm. Det som nemlig er avgjørende er hvor mange A batteriet kan levere, ikke hvilken lagringskapasitet det har. Min 50hk Honda har en 100A sikring mellom batteri og startmotor - den har aldri løst ut; 90A trenger den offisielt. Et stort motorsykkelbatteri hadde vært mitt valg dersom plassen var problemet. Ellers hadde jeg kjøpt det minste bilbatteri! Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 23.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2009 Gikk litt fort der Motorsykkelbatteri hadde jeg faktisk ikke tenkt på engang trodde de ble litt svake. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Golito Svart 23.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2009 (redigert) biltemas sølv-kalsiumbatterier er vel litt mindre enn standard...? 4års garanti og.. jeg har 80-2622, 62ah og måler 242 x 174 x 190. Mener det gir 600cca, og bør fint være nok til å starte din motor. evt kan du sjekke i manualen hva som kreves av startstrøm:smiley: Redigert 23.Juli.2009 av Golito (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 Er vel en her på forumet (Helge?) som har et lite batteri (dvs få Ah) på sin Yamaha 40hk. Problemet med små batterier på disse motorene er at de har en temmelig primitiv laderegulator (dvs ingen) , slik at med et lite batteri så kan man risikere at det blir kokt. Han førstnevnte mener jeg monterte en Zenerdiode på en kjøleribbe for å brenne av overskuddseffekten. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
småbåtentusiasten Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 (redigert) Kan ikke få fullrost mitt GEL-batteri fra Optima rød/oransje serie nok. Har aldri vært så fornøyd med et produkt. Jeg ble ikke spådd lengre levetid på batteriet enn normale batterier, men det har holdt i 10 år og knaller til med kjempegod startstrøm! Startbatteriet skal levere mye strøm over kort tid. Normale batterier klarer det dårligere selv om de har stort Amperetimer-tall (Ah) pga stor indre motstand. Redigert 15.August.2009 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 15.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Tror det blir at jeg går for et gel batteri, bare jeg finner ett med passende mål, skal muligens drive ekkolodd og downrigger i tillegg. Ble ikke bruk for batteri i år, da motoren dro dårlig ved prøvekjøring. Dro den med hjem, en plugg var fuktig, god gnist men null kompresjon på øverste sylinder. Vet hva jeg har å gjøre i vinter da Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.