Jump to content

Startbatteri størrelse Yamaha 50hk 2 takt

ahamm

Recommended Posts

Hvor mange Ah trenger jeg for å dra igang nevnte motor. Der hvor jeg hadde tenkt å få på plass batteriet er det for trangt til at jeg får inn batteriet uten å bikke det for mye. Tenkte å få i et gel batteri som jeg dermed får på plass.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Ah?

1 eller 2 kanskje? Du får ikke så små blybatterier som leverer nok strøm. Det som nemlig er avgjørende er hvor mange A batteriet kan levere, ikke hvilken lagringskapasitet det har.

Min 50hk Honda har en 100A sikring mellom batteri og startmotor - den har aldri løst ut; 90A trenger den offisielt.

Et stort motorsykkelbatteri hadde vært mitt valg dersom plassen var problemet. Ellers hadde jeg kjøpt det minste bilbatteri!

Er vel en her på forumet (Helge?) som har et lite batteri (dvs få Ah) på sin Yamaha 40hk.

Problemet med små batterier på disse motorene er at de har en temmelig primitiv laderegulator (dvs ingen) , slik at med et lite batteri så kan man risikere at det blir kokt.

Han førstnevnte mener jeg monterte en Zenerdiode på en kjøleribbe for å brenne av overskuddseffekten.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 3 uker senere...

Kan ikke få fullrost mitt GEL-batteri fra Optima rød/oransje serie nok. Har aldri vært så fornøyd med et produkt.

Jeg ble ikke spådd lengre levetid på batteriet enn normale batterier, men det har holdt i 10 år og knaller til med kjempegod startstrøm!

Startbatteriet skal levere mye strøm over kort tid. Normale batterier klarer det dårligere selv om de har stort Amperetimer-tall (Ah) pga stor indre motstand.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Tror det blir at jeg går for et gel batteri, bare jeg finner ett med passende mål, skal muligens drive ekkolodd og downrigger i tillegg.

Ble ikke bruk for batteri i år, da motoren dro dårlig ved prøvekjøring. Dro den med hjem, en plugg var fuktig, god gnist men null kompresjon på øverste sylinder. :headbang:

Vet hva jeg har å gjøre i vinter da :crazy:

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...