Jump to content

Hvordan fungerer en trykklogg/knopmåler og hvordan feilsøke?

1975david

Recommended Posts

Har en faria trykklogg/knopmåler som sitter på en skjærgårdsjeep. Slangen stikker ut ca 10cm ved kavitasjonsplata. Instrumentet viser ingen utslag overhodet. Dersom jeg blåser i slangen så slår det opp, men det virker for meg som om jeg må blåse hardt får å få utslag. Finnes det noen form for kalibrering, eller er instrumentet kaputt?

Hvordan kan jeg feilsøke. Skal det stå vann i slangen helt opp til instrumentet?

http://faria-instruments.com/site_manuals/IS0010f.pdf

På forhånd takk!

Det skal være en pitot som stikker ut under/bak båten, eller om du har koblet den til giver på motoren.

En trykklogg fungerer på den måten at vann presses opp i et rør og komprimerer luft for så og tvinge viseren oppover.. virker ikke det, så kan det være lekasje et sted. skal ikke være noe problem og bytte slangen.

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Slangen eller "pitot" stikker ut rett over antikavitasjonsplata, og er noe som er blitt montert tidligere. Hva er "trykkfangeren" som Tranen2 henviser til. Er det pitot slangen/røret han mener?

Kan det være at slangen stikker for langt ut, og dermed blir pekende bakover slik at ikke vannet trykkes opp i slangen?

I såfakk kan jeg prøve å tape den så den er vinkler rett nedd, eller litt fremover??

Jeg kan ikke tenke meg at slangen skal stikke ut i det hele tatt, med mindre du har en 2 slangers logg.

Pitotrøret skal peke rett fram mot vannstrømmen. Dersom det er pitotrøret ditt som stikker ut og den er myk, bøyes den bakover av vannstrømmen, og du får ikke noe trykk opp til instrumentet.

Jeg kan ikke tenke meg at slangen skal stikke ut i det hele tatt, med mindre du har en 2 slangers logg.

Pitotrøret skal peke rett fram mot vannstrømmen. Dersom det er pitotrøret ditt som stikker ut og den er myk, bøyes den bakover av vannstrømmen, og du får ikke noe trykk opp til instrumentet.

Da kan det være dette som gjør at nåla ikke rikker seg. Kan ha vært montert feil i utgangspunktet. Båten er 2005 modell og da satt det en 75HK Etec på den, mens i 2007 satte den forrige eieren på en 115HK på den. Mulig at feilen oppsto da.

Skal teste det i morgen, hvis det ikke regner.... :headbang:

Redigert av 1975david (see edit history)
skal ikke ha noe og si så lenge det ikke er knekk på slangen, du kan g%

Mulig det blir knekk på slangen når vanntrykket presser den bakover, siden den stikker ut ca 100mm og er en forholdsvis myk slange. Virker på meg som om det er samme type slange som er trekt hele veien frem til instrumentet. Er dette vanlig? Mener å ha lest at det er klargjort for logg på noen motorer, men tydligvis ikke denne..

Redigert av 1975david (see edit history)

På tegningen du refererte til var det vist en "trykkfanger" eller rettere pitot-rør som slangen festes til. Om ikke den er der og slangen henger rett i vannet vil det ikke virke.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...