RHS Startet 23.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 23.Juli.2009 (redigert) HJELP! Har kjøpt meg en Arendalssnekke med en MB10a motor i. Motoren er helt ok, men ikke forgasseren. Det sitter en Delorto gasser i den nå. Med en gang jeg skrur opp bensintilførselen fra tanken renner bensinen rett ut av gasseren. (Det lille luftehullet ved blandingsskruen). Når det er rent ut av den igjen starter motoren, bare i gir, ikke på tomgang. Noen som har forslag til hva jeg bør gjøre? Har hatt gasseren oppe, renset den, blåst dyser rene, sjekket flottøren, men ser ingen åpenbare feil. Men jeg er ikke ekspert :-) Takk for eventuell hjelp! Redigert 23.Juli.2009 av RHS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mrd68 Svart 23.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2009 (redigert) Hei.. Jeg har en slik forgasser selv og har ikke opplevd problemet som du beskriver. Du sier at det kommer bensin ut lufteskruen, mener du fra selve blandings-skruen? Skruen til høyre for justeringskruen(fremover mot luftfilteret) er skruen for spjeldet og skruen fromfor der er for bensin inntaket fra bensin slangen..Forklar hvor bensinen lekker, så skal vi se om vi ikke kan hjelpe deg.. Redigert 23.Juli.2009 av Mrd68 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RHS Svart 23.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2009 Hei du Takk for respons. Det er to justerbare skruer på gasseren. En i front, og en inn mot blokka. Det er ved siden av den i front at det er et lite hull, der renner besnsinen rett ut. Helt merkelig. Selv når jeg bare skrur opp bensintilførselen. Vrir jeg om tenningen, pumpesbensinen ut i takt med pumpa?! Sitér dette innlegget Link to post
Mrd68 Svart 23.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2009 (redigert) Da jeg ikke er helt med hvor du mener legger jeg ved en link til bilde av en Dellorto forgasser. Ser din lik ut som den i bilde? Dellorto forgasser Redigert 23.Juli.2009 av Mrd68 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RHS Svart 23.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2009 Ja, det er den. Ser du rett i front ved siden av lufteskruen er det et lite hull. Der kommer bensinen ut. Sitér dette innlegget Link to post
Mrd68 Svart 23.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2009 Ahhh, du mener den pitte lille hullet rett til høyre (ref bilde) for lufteskruen? Sorry hvis jeg virker noe treg, men blir trøtt av regn og atter regn.. Sitér dette innlegget Link to post
RHS Svart 23.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2009 He he du er ikke alene om det :-) Sitér dette innlegget Link to post
Mrd68 Svart 23.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2009 Er neimen ikke sikker på hva det hullet er til ,men har du sjekket spjeldet at det er åpen slik at bensinen kommer videre? Jeg har planer om å ta opp min forgasser i løpet av morgendagen for rengjøring, skal da ta en titt på dette mystiske hullet og se om vi kommer noe videre.. Får håpe at det er noen andre lyse hoder her som kanskje har en ide om hva dette kan være. Sikkert bare en bagatell.. Sitér dette innlegget Link to post
RHS Svart 23.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2009 Jada, spjeldet fungerer som det skal. Jeg trodde først det var flottøren, men den ser ut til å være tett og går opp og ned som den skal. Det ett eller annet merkelig. At bensinen renner rett gjennom er rett og slett mystisk :-) Får håpe noen spesialister på denne gasseren leser dette, ellers får jeg høre med Marna på mandag. Da åpner de igjen etter ferien. Men takk for forsøket på å hjelpe :-) Sitér dette innlegget Link to post
Mrd68 Svart 23.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2009 Ja ring Marna, så får du sikkert svar.. Av nysgjerrighet lurer jeg på om dette var noe som skjedde helt plutselig,eller ifbm at du hadde forgasseren oppe? Jeg tenker litt på den pakningen som ligger rundt flottørkammeret, den kan være lett å overse.. Sitér dette innlegget Link to post
RHS Svart 23.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2009 Var litt borte her. Nei den var sånn når jeg kjøpte den. Bensinen kommer kun ut fra det lille hullet der. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2009 Dette er nok ikke noe hokuspokus! Nåleventilen ved flottøren holder ikke tett, derfor flommer forgasseren over! Alternativ hull i flottøren. Ta ut flottøren og hold den ned under vann, se om det kommer bobler. Hvis ikke, er den OK. Hold så på nåleventilen mens du blåser i stussen der bensinen kommer inn. Klarer du ikke å tette helt med fingen er nåleventilen slitt og må byttes. Holder den tett, er det kun snakk om justering av flottørnivå. Nå kjenner jeg ikke flottørnivå på denne motoren, men 4-6 mm fra overkant ned til flottør er ganske vanlig. Hvis klaringen er for liten, bøy forsiktig på den lille flippen som nålen ligger an mot til målet blir rett. Jeg pleier å bruke en bor i rett dimensjon, legge forgasseren opp/ned og måle med borren mellom forgasser og flottør. Mål klaringen når flottøren stenger ventilen med sin egen vekt, og juster forsiktig til det blir rett. Hvis du ikke trenger nye deler, er du nok på sjøen igjen etter en halvtime eller så... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
RHS Svart 23.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2009 Hei du. Dette var konkrete forslag, tusen takk for det. Jeg også tror det er noe med den nålventilen, altsåden den justerbare skuren i front. Den er forrseten også butt! Altså flat i front. Skal den være det? Ikke konet. Dette skal jeg prøve ut i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2009 Tror ikke vi snakker om samme nåleventil her! Den jeg snakker om sitter inni flottørhuset, like ved der flottøren er hengslet. Ellers har jeg aldri sett en butt blandingsskrue nei, så her bør du nok få deg en ny... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
RHS Svart 23.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2009 Åå du snakker om den som flottøren dytter opp og ned? Sitér dette innlegget Link to post
boniteph Svart 23.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2009 Hei ser at du sliter litt her,hvis du har åpnet forgasseren ser du at det sitter to rare skruer der ,de er av helt myk metall,det kan hende at en av de er løsnet eller vridd over,kan være en av grunnende at den renner over.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2009 Åå du snakker om den som flottøren dytter opp og ned? Jepp! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
rpm Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Hei! Hva er typenummeret til forgasseren fra Dellorto? (jeg har en Marna R2 med Zenith og ønsker meg en Dellorto, ønsker og kjøpe denne andre steder enn hos Marna pga pris...). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.