Jump to content

Delorto til MB10a

RHS

Recommended Posts

HJELP! Har kjøpt meg en Arendalssnekke med en MB10a motor i. Motoren er helt ok, men ikke forgasseren. Det sitter en Delorto gasser i den nå. Med en gang jeg skrur opp bensintilførselen fra tanken renner bensinen rett ut av gasseren. (Det lille luftehullet ved blandingsskruen). Når det er rent ut av den igjen starter motoren, bare i gir, ikke på tomgang. Noen som har forslag til hva jeg bør gjøre? Har hatt gasseren oppe, renset den, blåst dyser rene, sjekket flottøren, men ser ingen åpenbare feil. Men jeg er ikke ekspert :-) Takk for eventuell hjelp!

Redigert av RHS (see edit history)

Hei..

Jeg har en slik forgasser selv og har ikke opplevd problemet som du beskriver.

Du sier at det kommer bensin ut lufteskruen, mener du fra selve blandings-skruen?

Skruen til høyre for justeringskruen(fremover mot luftfilteret) er skruen for spjeldet og skruen fromfor der er for bensin inntaket fra bensin slangen..Forklar hvor bensinen lekker, så skal vi se om vi ikke kan hjelpe deg..

Redigert av Mrd68 (see edit history)

:eek: Er neimen ikke sikker på hva det hullet er til ,men har du sjekket spjeldet at det er åpen slik at bensinen kommer videre?

Jeg har planer om å ta opp min forgasser i løpet av morgendagen for rengjøring, skal da ta en titt på dette mystiske hullet og se om vi kommer noe videre.. Får håpe at det er noen andre lyse hoder her som kanskje har en ide om hva dette kan være. Sikkert bare en bagatell..

Jada, spjeldet fungerer som det skal. Jeg trodde først det var flottøren, men den ser ut til å være tett og går opp og ned som den skal. Det ett eller annet merkelig. At bensinen renner rett gjennom er rett og slett mystisk :-) Får håpe noen spesialister på denne gasseren leser dette, ellers får jeg høre med Marna på mandag. Da åpner de igjen etter ferien. Men takk for forsøket på å hjelpe :-)

Dette er nok ikke noe hokuspokus! Nåleventilen ved flottøren holder ikke tett, derfor flommer forgasseren over! Alternativ hull i flottøren. Ta ut flottøren og hold den ned under vann, se om det kommer bobler. Hvis ikke, er den OK. Hold så på nåleventilen mens du blåser i stussen der bensinen kommer inn. Klarer du ikke å tette helt med fingen er nåleventilen slitt og må byttes. Holder den tett, er det kun snakk om justering av flottørnivå. Nå kjenner jeg ikke flottørnivå på denne motoren, men 4-6 mm fra overkant ned til flottør er ganske vanlig. Hvis klaringen er for liten, bøy forsiktig på den lille flippen som nålen ligger an mot til målet blir rett. Jeg pleier å bruke en bor i rett dimensjon, legge forgasseren opp/ned og måle med borren mellom forgasser og flottør. Mål klaringen når flottøren stenger ventilen med sin egen vekt, og juster forsiktig til det blir rett. Hvis du ikke trenger nye deler, er du nok på sjøen igjen etter en halvtime eller så...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...