Jump to content

Bukh DV20 havarert -hjelp til diagnose

snekkeskipper

Recommended Posts

Har en '78 Comet 21 med Bukh 20-hester, sittet i båten siden ny.

Vi sjøsatte lovlig seint i år og på turen fra slippen til båtplassen, stoppet motoren etter ca. 20 min gange.

Det sev hvit/lys grå røyk ut fra flere steder på motoren da jeg bikket vekk motorkassen. Var også høy temperatur på motoren.

Hadde tatt det normale vedlikeholdet og testkjørt på land før utsetting.

-ikke vann i olje

-ny impeller

-virket som om kjølevannssirkulasjonene var god da vi testkjørte

-ikke kjent at kjølevannsinntaket er / har vært tett

-fikk samme symptomer da jeg kjørte den på vann fra pøs ute til sjøs

-tungstartet, idag ville den ikke i det hele tatt

-blåser hvit røyk ut av luftfilteret da båten ligger i ro etter motorstopp, følger bevegelsene i sjøen, mistenker at trykket kommer fra eksos-siden

I kveld har jeg løftet av toppen.

Den ser fin ut ved første øyekast.

Verre med det aktre stempelet, der lå det små metallbiter oppå. Noen løse, andre fastloddet i toppen av stempelet. Det var også flere pene avtrykk fra disse bitene på stempeltoppen.

Det er noen spredte 'sår' i sylinderveggen.

Jeg heller til å tro at det er en stempelring som har gått heden.

Det lå litt olje innenfor toppakningen, rundt stemplene. Jeg tror ikke denne rant ned dit da jeg løftet av toppen.

Toppakningen virket hel, ikke noe tegn på vannlekkasje.

Nå lurer jeg på om denne er verdt å overhale?

Såvidt jeg kan forstå, er dette en enkel konstruksjon, og jeg har litt mer enn basiskunnskaper når det gjelder motor.

Noen som vet om denne har løse sylinderforinger? Det kan se litt slik ut...

Er det Univa som gjelder som deleleverandør?

Sjekk ventilene samt støtstengene. Min far har samme motoren av omtrent samme årgang, muligens litt eldre. Husker han hadde problemer for mange herrens år siden med at en eller flere av støtstengene ble bøyd. Dette skyldtes at Bukh, på tidlige modeller av denne motoren, kun hadde krympet tannhjulet inn på kamakslingen, uten ekstra mekanisk sikring i form av kile e.l. Dette gjorde at tannhjulet kunne forskyve seg på akslingen, med omtrent samme resultat som man oppnår når registerreimen ryker på en moderne motor...

Bundin er bátleysur maður

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...