snekkeskipper Startet 23.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 23.Juli.2009 Har en '78 Comet 21 med Bukh 20-hester, sittet i båten siden ny. Vi sjøsatte lovlig seint i år og på turen fra slippen til båtplassen, stoppet motoren etter ca. 20 min gange. Det sev hvit/lys grå røyk ut fra flere steder på motoren da jeg bikket vekk motorkassen. Var også høy temperatur på motoren. Hadde tatt det normale vedlikeholdet og testkjørt på land før utsetting. -ikke vann i olje -ny impeller -virket som om kjølevannssirkulasjonene var god da vi testkjørte -ikke kjent at kjølevannsinntaket er / har vært tett -fikk samme symptomer da jeg kjørte den på vann fra pøs ute til sjøs -tungstartet, idag ville den ikke i det hele tatt -blåser hvit røyk ut av luftfilteret da båten ligger i ro etter motorstopp, følger bevegelsene i sjøen, mistenker at trykket kommer fra eksos-siden I kveld har jeg løftet av toppen. Den ser fin ut ved første øyekast. Verre med det aktre stempelet, der lå det små metallbiter oppå. Noen løse, andre fastloddet i toppen av stempelet. Det var også flere pene avtrykk fra disse bitene på stempeltoppen. Det er noen spredte 'sår' i sylinderveggen. Jeg heller til å tro at det er en stempelring som har gått heden. Det lå litt olje innenfor toppakningen, rundt stemplene. Jeg tror ikke denne rant ned dit da jeg løftet av toppen. Toppakningen virket hel, ikke noe tegn på vannlekkasje. Nå lurer jeg på om denne er verdt å overhale? Såvidt jeg kan forstå, er dette en enkel konstruksjon, og jeg har litt mer enn basiskunnskaper når det gjelder motor. Noen som vet om denne har løse sylinderforinger? Det kan se litt slik ut... Er det Univa som gjelder som deleleverandør? Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 23.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2009 Sjekk ventilene samt støtstengene. Min far har samme motoren av omtrent samme årgang, muligens litt eldre. Husker han hadde problemer for mange herrens år siden med at en eller flere av støtstengene ble bøyd. Dette skyldtes at Bukh, på tidlige modeller av denne motoren, kun hadde krympet tannhjulet inn på kamakslingen, uten ekstra mekanisk sikring i form av kile e.l. Dette gjorde at tannhjulet kunne forskyve seg på akslingen, med omtrent samme resultat som man oppnår når registerreimen ryker på en moderne motor... Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
snekkeskipper Svart 23.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2009 Støtstengene ser rette og fine ut. Sitér dette innlegget Link to post
snekkeskipper Svart 24.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 Noen flere tips m.m. ? Sitér dette innlegget Link to post
arjosk Svart 24.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 Hei, prøv http://www.blommenholmmotorverksted.no/ Det virker som om de har peiling på Bukh... Tlf nr: 67545783. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.