Fjordland Startet 24.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 24.Juli.2009 Hva er egentlig forskjellen på en marine forgasser og en forgasser som står i bil? En marine forgasser er mye dyrere enn en vanlig forgasser. Tenker da på f.eks Edelbrock 600 gasser til min ford 351w (aq240) Sitér dette innlegget Link to post
sildåpote Svart 24.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 (redigert) Marine forgassere har J-formede vent tubes, det er en av forskjellene iallefall. Forgasser til bil bør du styre unna pga eksplosjonsfare med de i et lukket rum. Se her: http://www.mastercraft.com/teamtalk/showth...automotive+carb På mastercraft sin teamtalk finner du mye god info om 351W, en herlig motor, jeg har en selv;-) Hva med denne holley forgasseren: http://www.skidim.com/products.asp?dept=1115 , i denne sjappen finner du mye deler til Indmar 351, er det Indmar du har? Redigert 24.Juli.2009 av hkallestad (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 24.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 Indmar? Er også veldig fornøyd med denne motoren, går veldig fint og fin lyd:) Men er det noen som har info om denne motoren så tar jeg imot alt jeg kan få :) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 24.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 (redigert) du må huske du skal ha med vacumstyrt andretrinn! Dette er viktig. Ellers har ikkje eg sett noen forskjeller annet enn nevnte flotørkammerlufting i J-style på Holley. Dette er for at om det skulle renne over så renner det rett i innsuget og ikkje utover. Er vel om man er offhore eller i hardt vær, om dette har noen betydning eller ei under normale forhold, tja si det. Man får stikke nedi sin egenproduserte J da Hvordan Edelbrock har gjort det veit eg sannelig ikkje. Ja også at den har den matte gullaktige finishen da, trur ikkje en blank forgasser er så lurt Om man ser på f.eks Holley sine egne sider så er ikkje marineforgassere noe særlig dyrere. Ei heller Edelbrock på Amazon. Det skiller kansje 50$ så at prisen har blitt mye dyrere har andre forklaringer som at ting med marine label her til lands har et siffer ekstra på prisen Er det noen av dere Perane som har eksosen ut i rør forresten? Redigert 24.Juli.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 24.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 Min eksos går ut i rør ja. Når bytten eksos manifoiler og risere ifjor, så ble det high perfomance med 4" utløp. Dette går ikkje inn på original bukkhor til VP (3"). Har et 4" utløp på kver siden bak i vannskorpa. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 24.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 rett ut eller med vannlås eller lyddemper? hva med en liten video på Youtube tatt opp fra land? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 24.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 rett ut. eksos utløpet står så høyt over vannlinja, så slangene har fall hele veien ned. Satt i DB-Killer i utløpene, men det funka dårlig pga 45 grader vinkel. så eg kjøpte 10stk oppvask skrubber (laget av noe som linger på dreiespon) og vevet til 2 stk pølser som jeg førte oppi slangen. bruker DB-Killerene til å holde disse på plass. ingen motstand og stor lyddemping. Kan nok få ordnet en video ja, men er offshore for øyeblikket, så eg får ta det når eg kommer iland. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 24.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 hmm ja eg kjenner desse skrubbane du snakker om. Slett ikkje dumt tenkt det der! Ja eg har altså en sånn motor sjøl, nettopp sjøsatt. Da går eksosen i drevet men det går jo ikkje, er jo omtrent lydløs. Skal nå høres da desse har en herlig låte når man treffer akkurat passe med demping. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 24.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 Helt riktig. Eg syns løsningen med 5 i kvert rør, gir en flott lyd. Den høres men ikke mer enn viss eg står oppreist så er det lyden av vind og sjø som dominerer. Sitér dette innlegget Link to post
sildåpote Svart 26.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2009 Jeg har 3" utløp på hekken, lyddempere i glassfiber. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 1.August.2009 Link til dette innlegget Svart 1.August.2009 Du Fjord 21dc, er det er original aq240 du har eller er det en bilmotor du har satt i? lurer litt på dette med max turtall. Finner ut hva VP anbefaler på sin men de er nå fra -76 eller deromkring. Men noe annen info er har eg ikkje kommet over. tenkte om dette gjelder nyere motorer og osv.. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 2.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2009 Motoren sto i når eg kjøpte båten min. aq240 er jo en ford 351w som er en bilmotor. Men denne heter nå VolvoPenta etter marinisering. Husker ikke hvor eg fant ut av max turtall på motoren, men har fra et sted at det skal være 4500. Sarpsborg motor har mye info om disse motorene. De har ihvertfall vert svært behjelpelige når jeg har ringt og spur om ting ang motor. Alt av deler til motoren bør kjøpes som Ford marine. da dette er 1\3 av prisen viss det står volvopenta på esken:-) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 2.August.2009 Link til dette innlegget Svart 2.August.2009 Takker for svar. jau litt rødmaling og vips har man en VP ;) Joda det er jo en 351w det men eg tenkte nå mest på at aq240 er fra midten av -70 tallet. Det kan ha blitt endret mang en ting siden den gang meina eg. men kansje ikkje. Fant iallefall ikkje en drit annet enn fra upålitelige kilder. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 ja hvordan går det med den videoen skal tru, går å spekulera dagen lang på kordan eg skal gjer det for best lyd og er veldig spent på hvordan det låter med oppvaskskrubb Sitér dette innlegget Link to post
sildåpote Svart 22.August.2009 Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 Fikk du deg forgasser? http://www.nationalcarburetors.com/marinec...rrelholley.aspx Her kan du kjøpe "remanufactured" forgasser til 230 dollar ca, med garanti, god som ny. Billigt. Jeg oppdaget selv at jeg har en bilforgasser på min 352, den skal skiftes i vinter etter en haug med advarsler fra amerikanerne;-) Å sette på J-tubes selv har jeg lest kan forstyrre trykket i fuelbowlen, ikke vet jeg... Bilforgasserne skal være kalibrert annerledes enn de marine, men motoren min går nå fint som f med bilforgasseren(holley 4160 600cfm modell 1850) Sitér dette innlegget Link to post
sildåpote Svart 22.August.2009 Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 Mere Go'lyd! Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 27.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 (redigert) Har ikkje fått laget en video av båten\lyden enda Har blitt litt mye jobb i d siste så eg er lite hjemme. Men skal få prøve å få gjort dette så snart eg e hjemme igjen... Men kan forsikre deg om at "oppvask skrubb" er den beste løsningen med tanke på økonomien:) har kjørt i 1 1\5 sessong med dette nå, og det funker utmerket enda. koster ca 120,- for nye skrubber, så det er billig og "overhale" en slik demper Redigert 27.August.2009 av Fjord21dc (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 (redigert) ja det er intet å sei på prisen iallefall 10/10 i pris/ytelse Redigert 27.August.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 18.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 (redigert) Denne tråden hadde eg heilt glømt ut.. Har vert nere i båten nå nettop og tatt någen filmer for å prøve å illustrere lyden. Dette er MED denne rimi lyddempingen eg har laga te. Er filma me mobil kamera, så kvaliteten e vel der itte. Har lagt dette ut på youtube, så det spørs om eg får dette te.. me prøve.. 2300 rpm 2300 rpm 2300 rpm inni båten på tomgang tomgang tomgang Båten har ligget utpå heile vinteren å ser ut der etter. så ingen mobbing takk red: Dette gjekk jo som kug i kåre. reine EDB eksperten eg. Høres ikkje så fantastisk ut den der lyddempingå mi egentlig ser\høre eg nå. Men den ungere MYE bedre når eg e på fjorden og ligger i go fart. Før lyddemping så var motoren det eineste eg hørte. Men nå så høres den nesten ikkje når eg har litt fart på båten... Redigert 18.April.2010 av Fjord21dc (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 høres nå absolutt ut som de demper en del ja! Nå var de der uten belastning men virker lovende det der. Kiwi neste stopp Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 18.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Om du ikkje e fornøyd me dempingen så er ikkje det økonomiske tapet så alt for stort, så det går fort over:) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Kor det gikk med forgasserproblematikken forresten, det var det det tråden egentlig handlet om Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 18.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 hehe.. ja der seie du någe. Står jo ein Edelbrock 600 i nå. Med Manuell choke. Choke wireen har eg aldri lagt frem etter gasseren var ute. Men motoren starter og går som ein drøm uten. Slår meg te ro med den eg har. Hadde lyst på El choke da, ellers lurte eg vel egentlig bare på ka di store forskjellene var pga stor pris forskjell... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.