Jump to content

Hva er forskjellen på marine forgasser og "vanlig" gasser?

Fjordland

Recommended Posts

Marine forgassere har J-formede vent tubes, det er en av forskjellene iallefall. Forgasser til bil bør du styre unna pga eksplosjonsfare med de i et lukket rum.

Se her: http://www.mastercraft.com/teamtalk/showth...automotive+carb

På mastercraft sin teamtalk finner du mye god info om 351W, en herlig motor, jeg har en selv;-)

Hva med denne holley forgasseren: http://www.skidim.com/products.asp?dept=1115 , i denne sjappen finner du mye deler til Indmar 351, er det Indmar du har?

Redigert av hkallestad (see edit history)

du må huske du skal ha med vacumstyrt andretrinn! Dette er viktig. Ellers har ikkje eg sett noen forskjeller annet enn nevnte flotørkammerlufting i J-style på Holley. Dette er for at om det skulle renne over så renner det rett i innsuget og ikkje utover. Er vel om man er offhore eller i hardt vær, om dette har noen betydning eller ei under normale forhold, tja si det. :wflag: Man får stikke nedi sin egenproduserte J da :saint: Hvordan Edelbrock har gjort det veit eg sannelig ikkje. Ja også at den har den matte gullaktige finishen da, trur ikkje en blank forgasser er så lurt :wink:

Om man ser på f.eks Holley sine egne sider så er ikkje marineforgassere noe særlig dyrere. Ei heller Edelbrock på Amazon. Det skiller kansje 50$ så at prisen har blitt mye dyrere har andre forklaringer som at ting med marine label her til lands har et siffer ekstra på prisen :rolleyes:

Er det noen av dere Perane som har eksosen ut i rør forresten?

Redigert av Korsnes (see edit history)

rett ut. eksos utløpet står så høyt over vannlinja, så slangene har fall hele veien ned.

Satt i DB-Killer i utløpene, men det funka dårlig pga 45 grader vinkel. så eg kjøpte 10stk oppvask skrubber (laget av noe som linger på dreiespon) og vevet til 2 stk pølser som jeg førte oppi slangen. bruker DB-Killerene til å holde disse på plass. ingen motstand og stor lyddemping.

Kan nok få ordnet en video ja, men er offshore for øyeblikket, så eg får ta det når eg kommer iland.

Motoren sto i når eg kjøpte båten min.

aq240 er jo en ford 351w som er en bilmotor. Men denne heter nå VolvoPenta etter marinisering.

Husker ikke hvor eg fant ut av max turtall på motoren, men har fra et sted at det skal være 4500.

Sarpsborg motor har mye info om disse motorene. De har ihvertfall vert svært behjelpelige når jeg har ringt og spur om ting ang motor.

Alt av deler til motoren bør kjøpes som Ford marine. da dette er 1\3 av prisen viss det står volvopenta på esken:-)

• 3 uker senere...

Fikk du deg forgasser?

http://www.nationalcarburetors.com/marinec...rrelholley.aspx Her kan du kjøpe "remanufactured" forgasser til 230 dollar ca, med garanti, god som ny. Billigt.

Jeg oppdaget selv at jeg har en bilforgasser på min 352, den skal skiftes i vinter etter en haug med advarsler fra amerikanerne;-)

Å sette på J-tubes selv har jeg lest kan forstyrre trykket i fuelbowlen, ikke vet jeg...

Bilforgasserne skal være kalibrert annerledes enn de marine, men motoren min går nå fint som f med bilforgasseren(holley 4160 600cfm modell 1850)

Har ikkje fått laget en video av båten\lyden enda :nonod:

Har blitt litt mye jobb i d siste så eg er lite hjemme. Men skal få prøve å få gjort dette så snart eg e hjemme igjen...

Men kan forsikre deg om at "oppvask skrubb" er den beste løsningen med tanke på økonomien:)

har kjørt i 1 1\5 sessong med dette nå, og det funker utmerket enda. koster ca 120,- for nye skrubber, så det er billig og "overhale" en slik demper :lol:

Redigert av Fjord21dc (see edit history)
  • 7 måneder senere...

Denne tråden hadde eg heilt glømt ut..

Har vert nere i båten nå nettop og tatt någen filmer for å prøve å illustrere lyden. Dette er MED denne rimi lyddempingen eg har laga te.

Er filma me mobil kamera, så kvaliteten e vel der itte. Har lagt dette ut på youtube, så det spørs om eg får dette te.. me prøve..

2300 rpm

2300 rpm

2300 rpm

inni båten på tomgang

tomgang

tomgang

Båten har ligget utpå heile vinteren å ser ut der etter. så ingen mobbing takk :discuss:

:cheers:

red: Dette gjekk jo som kug i kåre. reine EDB eksperten eg.

Høres ikkje så fantastisk ut den der lyddempingå mi egentlig ser\høre eg nå. Men den ungere MYE bedre når eg e på fjorden og ligger i go fart. Før lyddemping så var motoren det eineste eg hørte. Men nå så høres den nesten ikkje når eg har litt fart på båten...

Redigert av Fjord21dc (see edit history)

hehe..

ja der seie du någe.

Står jo ein Edelbrock 600 i nå. Med Manuell choke.

Choke wireen har eg aldri lagt frem etter gasseren var ute. Men motoren starter og går som ein drøm uten.

Slår meg te ro med den eg har. Hadde lyst på El choke da, ellers lurte eg vel egentlig bare på ka di store forskjellene var pga stor pris forskjell...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...