fernanda Startet 24.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 24.Juli.2009 Hei Jeg fikk i natt et problem, stengte vannintaket for kjølevann i går for å gjøre en jobb i kjelleren, men da jeg skulle åpne den igjen var akslingen løs fra slusa. Det røde rattet og akslingen går rundt, men ingen ting skjer... Disse sluseventilene var nye i -99. det er grov dimensjon på hullet, og den sitter vel ca 1,3meter under vann. Greier jeg å bytte sluseventilen mens båten ligger på vannet, eller må jeg ta opp? Begynner ferien i dag, og skulle gjerne fikset dette så enkelt og raskt som mulig... Takker for svar. Mvh Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Poseidon Svart 24.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 Ja, denslags er ergerlig! Du må nesten regne med at det er gjengene på spindelen som har forsvunnet, litt etter litt . . . Den løsningen som har vært brukt er å finne tak i en gummimatte, gjerne grovt pakningsstoff, og så posisjonere den best mulig over hullet ved hjelp av kontrollsnører i hjørnene. Men som en ekstra sikkerhet kan det nok være en fordel å fortøye båten på et sted hvor den "nesten" tar bunnen mens du holder på Lykke til! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
index Svart 24.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 Hvis du slår i en plugg fra utsiden først så går som regel dette bra. Men fest den skikkelig, om den løsner kommer det mengder av vann inn... For 6-7 år siden ble noe lignende forsøkt med et Surveyskip. En ekkolodd transducer skulle fjernes, og måtte dras innover i skipet. Denne etterlot seg et hull på 60-70cm i skroget, og båten burde vel strengt tatt vært satt i dokk for å utføre dette. I stedet ble det plassert en kryssfinerplate under hullet, og transduceren ble tatt ut. Dette fungerte helt greit helt til en større båt kom forbi. Platen skvatt unna, og båten gikk rett til bunns på et par minutt! Så om du plugger, slå den godt fast slik at du er 100% sikker på at den sitter på plass helt til du er ferdig. Og hvis den sitter godt når den skal ut igjen, kan den slås ut innefra. Men da må du være kjapp med å skru igjen ventilen etterpå! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
fernanda Svart 24.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 Jeg får ikke plugget utenfra, da dette er på kjølevannsinntaket, og der setter det en sil utenfor. Jeg er også usikker på om jeg klarer å legge en gummimatte utenfor, da båten buer innover under der hvor inntaket sitter. Da må jeg i tilfelle bade, for å legge matta ovor tror jeg... Det ble vel kanskje negativt svar fra meg, det er ikke meningen, jeg er kjempe glad for forslagene, takk så langt begge to! Problemet er at dersom jeg skal få flyttet båten til en plass for å løfte, må den slepes, eller jeg må lage en anordning for å få kjølevann til motoren på andre måter.... Derfor hadde det vært veldig enkelt å byttet der den ligger.... men spørs om jeg tør.... Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Gudrun Svart 24.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 (redigert) Hvordan ser skroggjennomføringen ut? Ofte kan den og være godt tært når kranene begynner slik..... Redigert 24.Juli.2009 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 24.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 Skroggjennomføringen ser helt fin ut, ikke noe grønn eller irr. Alle skroggjennomføringene og kraner ble byttet for 10 år siden, og jeg har ikke sett noen form for skader. Tror de bare var av en dårlig kvalitet. Dette er den andre jeg bytter... Byttet en for et par år siden på inntaket til toalettet... Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
MagneO Svart 24.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 Dette høres dristig ut, men i teorien er det jo 0,1 kg per kvadratcentimeter 1 meter nede er det ikke ?(0,1 atmosfære). Så hvis du bygger en liten kasse i kryssfiner med en elller annen for for pakning runt kanten så får den jo en del kraft på den når du slipper av trykket på innsiden. Men som nevnt over, hvis selv gjennomføringen er dårlig da får du trøbbel! Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Fjord24 Svart 24.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 Tror det bør gå fint som Poseidon foreslår men du må nok regne med å bli litt bløt. Har du andre gjenomføringer (septik, toalett...) som du kan låne mens du flytter båten til ett sted du kan få den opp av vannet? Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 24.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 Greier jeg å bytte sluseventilen mens båten ligger på vannet ? Nei. Det høres ut som aller siste utvei. Sitter i tillegg slusa så fast at du begynner å lee på skrog-gjennomføringen får du et ekstra problem. Lekker noe bare litt og en begynner å plundre med et eller annet går tiden uhyggelig fort, om ikke annet kan stryet være vanskelig nok å få på når vannet renner. Du kan vel kjøpe en ekstra slangestubb og ta vann fra en av de andre skroggjennomføringene ? Eller ev. låne en en 12 v el.pumpe (nedsenkbar hvis mulig) og ta vann direkte. Ev. noe redusert kjøleeffekt går vel an i slike tilfeller ? Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Gudrun Svart 24.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 Ikke noe grønnfarge eller irr på gjennomføringen..... og du har skrapt på den med en skarp gjenstand for å se "fargen" på den? Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 24.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 Har ikke skrapt på den.. bare sett visuellt. Tror jeg må gå den tunge veien og ta opp ja.... Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Smurph Svart 24.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 Du kan prøve å sette en sugekopp over inntaket, av den typen du får hos rørleggeren og som brukes til å åpne opp tette sluk med, hvis du finner en med stor nok diameter til å gå over silen. Men hvordan er silen festet? Hvis den kun er festet fra utsiden så er det i grunnen ganske enkelt. Da skrur du bare av silen, klipper til noe gummi/neopren/annet pakningsmateriale i passende størrelse, og fester denne pakningen over hullet ved hjelp av silen. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Blanco Svart 24.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 (redigert) Anbefaler som Kaldfisk å skifte gjennomføringen samtidig. Mest sansynlig vil du ikke klare å få løs kranen uten å få bevegelse i tetningen. Da må du på land. Prøv å kople utløp for kjølevannet til inntaksslangen og sirkuler kjølevannet på lavt turtall til du er kommet til slippen. Men ha et godt øye til temperaturen. Ha gjerne slangene via et kar med vann for å unngå luft i sirkulasjon/impeller. Redigert 24.Juli.2009 av Blanco (see edit history) Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
index Svart 24.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 Prøv følgende: Ta av slangen fra sluseventilen, og bruk et skrujern til å presse slusen oppover mot rattet mes du skrur. Når du merker at spindelen får tak, smett slangen på igjen og åpne ventilen helt. Da kan du bruke båten en stund til, og heller ta den opp en gang det passer bedre. Det som pleier å skje er at de nederste gjengene på spindelen forsvinner, om du får rikket platen et par-tre millimeter opp er det som regel nok til å få tak på gjengene igjen! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
fernanda Svart 24.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 Om ikke annet for å kunne kjøre til krana. Tror jeg skal prøve dette, men samtidig passe på å bytte ventilen. Takk alle sammen for gode svar! Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.