eflaaten Startet 24.Juli.2009 Del på Facebook Startet 24.Juli.2009 (redigert) Hei, er det noen båtfolk der ute som har observert morild i sjøen for tiden? Damen har aldri bodd ved havet før og har aldri opplevd dette fantastiske fenomenet og vil gjerne se det. Morild er altså de selvlysende algene som lyser opp ved bevegelse i vannet om natten. Noen kaller det vel også for åregull eller noe i den duren. Bor i Stavanger-området, så setter stor pris på hvis noen vet om det finnes i området. Takk Redigert 24.Juli.2009 av eflaaten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Vi hadde mye av dette for mange år siden på hytta ved Kragerø. Men det var bestandig sent om sommeren, Hvorfor vet jeg ikke,, Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
skippy Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Hei Ja,det er en del nå. La spesielt merke til det her på onsdag på Børøy. Da skylte jeg ned i toalettet uten å sette på taklyset. Fasinerende hvordan det lyser opp. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Ta noe bilder av dette da om dere ser det. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Windy37GM Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 ved Koster utenfor Strømstad igår var det Morild. mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
vannoverallt Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Har ikke sett noe i bergensområdet nå ivertfall, pleier vel stort sett være senere på sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Det er mye av dette i Ryfylke nå!!! Lyser opp hele båten hvis jeg tar en pinne og roter i vannet.... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Hulda Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Ta noe bilder av dette da om dere ser det. Pass på å bruke blitz! Må gjerne være litt mørkt. Morild er det stort sett langs hele kysten. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Bruker du blits - ser du garantert ikke morilden på bildet! Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Som dykkeleder, så ser jeg det ofte . Når man tar et nattdykk, er det bare å riste på hånden, da ser man morilden. En jagerflyger fikk problem med ILS/IRS og NAV under retur til hangarskipet i US Navy. Han brukte da morilden fra propellstrømmen til hangarskipet. Man trenger ikke å dykke for å sjekke morild. I syden, holder det å riste på hånden hvis man bader på kveldstid. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 25.Juli.2009 Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 Når man tar et nattdykk, er det bare å riste på hånden, da ser man morilden. Og er man to og begge slukker lyktene sine mens de svømmer - Utenomjordisk Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 25.Juli.2009 Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 Morild er et lysfenomen i havet forårsaket av spesielle egenskaper hos noen planktonarter. Det er små encellede organismer som gir fosrorescens bioluminescens ved bevegelse i vannet. Det er særlig utover sommeren, og om helst om natten, at fenomenet observeres. Hvor mye lys de avgir er avhengig av hvor mye lys de har tatt opp om dagen. I Norge er arter av gonyaulax, noctiluca og ceratium dominerende. Kilde wikipedia for de intresserte :-) Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Hulda Svart 25.Juli.2009 Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 Bruker du blits - ser du garantert ikke morilden på bildet! Bare hyggelig at noen beit på! Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 25.Juli.2009 Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 Vil en i det heletatt klare å få festet ett slikt fenomen (morild) på"film" med ett noenlunde vanlig kamera? Noen som har ett bilde av morild? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 25.Juli.2009 Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 Fant bare et bilde på flickr Sitér dette innlegget Link to post
strawberry Svart 25.Juli.2009 Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 Hei! Du trenger et lysfølsomt kamera/film. I de fleste tilfeller trengs det lang lukkertid, på samme måte som å ta bilder av bevegelige billys om natten. Av den grunn er det vanskelig å feste fenomenet krystallklart på et foto. På video derimot vil man kunne se planktonet bevege seg med vannstrømmene. Spektakulært, men som så mange andre ting: Det er best i virkeligheten! Såvidt jeg kan lese meg til så har vel ikke trådstarter fått svar på sitt spøsmål, den geografiske plasseringen tatt i betraktning? Mvh. Strawberry Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
Håp Svart 25.Juli.2009 Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 Joda, han har fått svar: Det er mye av dette i Ryfylke nå!!!Lyser opp hele båten hvis jeg tar en pinne og roter i vannet.... Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Forsøkte å ta bilde i går kveld også. Men det ble ikke så gode bilder akkurat.... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Blue_Dragon Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Morild er det hver sommer. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.April.2011 Del på Facebook Svart 2.April.2011 Masse morild i sjøen utenfor Søgne ikveld. Trodde morild var et høstfenomen, har aldri sett det tidlig på våren. Noen som vet mer om dette, hva det er som gjør at det dukker opp nå? (Temperaturen i overflaten var 4grader) Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 3.April.2011 Del på Facebook Svart 3.April.2011 For noen år siden så vi fantastisk morild i begynnelsen av mai. Når bølgene klukket mot stranda lyste strandkanten opp. Og tok du ei åre ned i sjøen sto det en hale av lys etter den når du beveget den. Dette var i Ryfylke, nærmere bestemt i Lådervik for de som er kjente. Har aldri sett dette så flott som den gang. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.