Jump to content

Er det selvlysende Morild i sjøen for tiden?

eflaaten

Recommended Posts

Hei, er det noen båtfolk der ute som har observert morild i sjøen for tiden? Damen har aldri bodd ved havet før og har aldri opplevd dette fantastiske fenomenet og vil gjerne se det. Morild er altså de selvlysende algene som lyser opp ved bevegelse i vannet om natten. Noen kaller det vel også for åregull eller noe i den duren. Bor i Stavanger-området, så setter stor pris på hvis noen vet om det finnes i området.

Takk

Redigert av eflaaten (see edit history)

:diving:

Som dykkeleder, så ser jeg det ofte :eek: . Når man tar et nattdykk, er det bare å riste på hånden, da ser man morilden. En jagerflyger fikk problem med ILS/IRS og NAV under retur til hangarskipet i US Navy. Han brukte da morilden fra propellstrømmen til hangarskipet.

Man trenger ikke å dykke for å sjekke morild. I syden, holder det å riste på hånden hvis man bader på kveldstid.

Morild er et lysfenomen i havet forårsaket av spesielle egenskaper hos noen planktonarter. Det er små encellede organismer som gir fosrorescens bioluminescens ved bevegelse i vannet. Det er særlig utover sommeren, og om helst om natten, at fenomenet observeres. Hvor mye lys de avgir er avhengig av hvor mye lys de har tatt opp om dagen. I Norge er arter av gonyaulax, noctiluca og ceratium dominerende.

Kilde wikipedia for de intresserte :-)

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Hei!

Du trenger et lysfølsomt kamera/film. I de fleste tilfeller trengs det lang lukkertid, på samme måte som å ta bilder av bevegelige billys om natten. Av den grunn er det vanskelig å feste fenomenet krystallklart på et foto.

På video derimot vil man kunne se planktonet bevege seg med vannstrømmene.

Spektakulært, men som så mange andre ting: Det er best i virkeligheten!

Såvidt jeg kan lese meg til så har vel ikke trådstarter fått svar på sitt spøsmål, den geografiske plasseringen tatt i betraktning?

Mvh. Strawberry

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

• 1 år senere...

:yesnod:

For noen år siden så vi fantastisk morild i begynnelsen av mai. Når bølgene klukket mot stranda lyste strandkanten opp. Og tok du ei åre ned i sjøen sto det en hale av lys etter den når du beveget den.

Dette var i Ryfylke, nærmere bestemt i Lådervik for de som er kjente. Har aldri sett dette så flott som den gang.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...