Lars H. Startet 24.Juli.2009 Del på Facebook Startet 24.Juli.2009 Hei. Etter motorstopp tidligere i sommer pga. luft/lekkasje ved grovfilter for diesel og da jeg da det skjedde var sikker på at det måtte være fødepumpen som var synderen, har jeg tenkt på reservepumpe. Men å skifte fødepumpen på min motor (Yanmar 4JHE) er ikke gjort i en håndvendig. Jeg kommer ikke til festeboltene med vanlig verktøy, og de er heller ikke synlig uten speil. Og like trangt er det sikkert for andre motorer også. Så hva med en liten 12volt pumpe som reserve? Noen som har vært borti noe slikt? Hvor mye den må kunne levere til min 1,6liters 44Hp motor som bruker under 6 liter på timen, vet jeg ikke. Det går jo en god del disel tilbake til tanken i returslangen i tillegg til de 6 litrene. Så, - forslag til slik pumpe, fabrikat og forhandler i Oslo-område? Jeg drar på ferie om 6 dager. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
knutza Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Biltema har noen modeller. Jeg monterte 52-3228 på en traktorgraver for et par år siden og den fungerer kjempe bra. Prisen er bare 219 kroner. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Hulda har brukt elektrisk pumpe i flere år. Man skal være klar over at høytrukkspumpen krav til dieseltrykk inn kan variere. Det er ikke sikkert at Biltema-pumpen leverer nok. Det er imidlertid elektriske 'ettermonteringspumper' som er beregnet for dieselmotorer. Den jeg har kommer fra Aarnes i Sarpsborg. Du kan sikkert få greie på hvilket inntrykk pumpen krever. Biltema oppgir trykket som deres pumper gir. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 (redigert) Hei. Den virker jo som å være helt grei, og prisen var jo beskjeden. Men på listen under er det noen pumper som kalles sugepume, og andre trykkpumpe. I båten sitter jo originalpumpen etter både slamutskiller og grovfilter før den presser diesel gjennom finfilteret på motoren til høytrykkspumpen. Så for å erstatte den originale pumpen, er det sugepumpe eller trykkpumpe som er det rette valget? Du kan sikkert få greie på hvilket inntrykk pumpen krever. Her er data på den pumpen som sitter i båten. 230cc/min ved 1500rpm skulle bli ca. 14 liter, så selv med fullt pådrag på 3500rpm burde vel BT-pumpene gi nok diesel. Og med så mye å gå på er det vel ikke så viktig om det er en suge- eller trykkpumpe i nøden. Lars H. Redigert 24.Juli.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
knutza Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Det høres mest fornuftig ut. Da vi monterte denne pumpen så var det en nødløsning, men siden den fungerer greit så er den blitt stående i (alltid en fare ved midlertidige løsninger) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Suge- eller trykk, det kommer an på hvor høyt tanken din er plassert. En trykkpumpe må under væskenivået. Jeg har kjørt sugepumper både på bensinbil og Hulda. Du kommer meget fort i nøden om du forventer at en trykkpumpe skal suge opp diesel av tanken. -3227 burde gjøre susen. Sitér dette innlegget Link to post
Chrian Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Hadde en Baltic 29 med en 240Hk Iveco, her monterte jeg en trykkpumpe fra Biltma før grovfilter fordi slangene som var montert fra fabrikk var i minste laget for denne motoren. Originalt var båten levert med 158Hk VP og med 240Hk skulle de ikke mye avleiring til i grovfilter før den ikke oppnådde maksimalt turtall. Pumpen fra Biltema løste dette på en for meg enkel måte, mye mer arbeid å skifte alle dieselslanger. Pumpen fikk strøm via ett rele som var koblet til startnøkkel slik at det også ble mye enklere å lufte dieselsystemet etter filterskifte. Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
Lars H. Svart 24.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Selvfølgelig, da blir det den sugepumpen du nevner Hulda. Og trykket burde også være greit. BT-pumpen er rated til 0,27-0,40bar og originalpumpen til 4,26psi (=0,30bar). Da står det bare igjen at niplene passer til 8mm slanger. Kanskje det blir tur til BT imorgen tidlig før jeg drar til båten for å gå over fra Son til Horten for å toppe dieseltanken før ferien? Lars H. 6 dager og 6timer til feriestart Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Du får kjøpt forskjellige slangenipler hos Biltema. Dette burde være et problemfritt prosjekt for en elektroniker med tilleggskunskaper. Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 (redigert) Jeg har montert denne til akurat det formål du tenker på Lars H. og det fungerer når den suger fra tank, gjennom filter, og videre trykker dieselen gjennom finfilter før trykkpumpe. Var en nødløsning som har blitt stående i motorrommet klart til neste oppdrag, og man vet jo aldri når matepumpen sier takk for seg. http://www.biltema.no/Archive%5CProduct_im...5C52-3225_l.jpg Elektrisk drivstoffpumpe (52-3228) Med en slik ekstra reservepumpe montert, ja da skjer det selvsagt aldri noe En billig forsikring. Redigert 24.Juli.2009 av Spinnaker (see edit history) Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Lars H. Svart 24.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 (redigert) He he, takk for det Hulda. Etter to motorstopp denne sommeren (ingen i de 21 første årene med båten), et pga. dieselproblemmer og ett pga. at pakkningen på oljefilteret vrengte seg og motoren gikk tom for olje, er fruen litt nervøs. Så det er greit å sikre seg litt. Reserve olje og oljefilter er selvfølgelig nå på plass ombord(!) Lars H. Redigert 24.Juli.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Det skal jeg bare si av erfaring: Ingenting roer fruer og Admiraler så ned som en ekstra pumpe. Uansett hvor den sitter. Selv om den ikke er montert. Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Ingen årsak, bare hyggelig å komme med tips. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Lars H. Svart 24.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Og selvfølgelig, ikke bare takk til Hulda, men til alle som svarte! Lars H. 6 dager og 5 timer til feriestart! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars Hansen Svart 18.April.2017 Del på Facebook Svart 18.April.2017 Trenger en pumpe til min MD2030 Har Biltema sluttet med disse pumpene, eller har de fått nye delenummer og navn? Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 18.April.2017 Del på Facebook Svart 18.April.2017 Her er det noen; http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Motorstyring/Luft--drivstoff/Drivstoffpumpe/Elektrisk-drivstoffpumpe-2000036622/ Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 18.April.2017 Del på Facebook Svart 18.April.2017 Dette står i beskrivelsen: Universal. Leveres med vibrasjonsdempende festering, festeskruer, ledninger og rørkoblinger 12 V. Passer ikke til motorer med innsprøytning. Passer både bensin- og dieselmotorer Finnes det dieselmotorer uten innsprøytning? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.April.2017 Del på Facebook Svart 18.April.2017 Nei. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 18.April.2017 Del på Facebook Svart 18.April.2017 larshans1 skrev for 1 time siden: Finnes det dieselmotorer uten innsprøytning? Nei, men prinsippet er annerledes på bensin og diesel. På bensinmotorer med innsprøytning, er det kun en pumpe som både skal føre frem drivstoff og sørge for innsprøytningstrykk til dysene. Derfor må det en annen pumpe til det bruket. På diesel og forgasser motorer er den korrekte betegnelsen fødepumpe, altså en pumpe som fører frem drivstoff. I dieselmotorer sitter det da en egen insprøytningsspumpe som leverer til dysene. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
nomen Svart 18.April.2017 Del på Facebook Svart 18.April.2017 Jeg har forresten vurdert dette jeg også, endte med å skifte ut original pumpa med en ny original. Den gamle ligger i båten som reserve. Er ikke så ille å komme til den på min motor. Har også montert en slik pumpebelg som er på slangene til påhengsmotorer. Den er fint til lufting, og kan i nøden brukes til å holde motoren gående. Det som er stygt med disse gamle fødepumpene som sitter i motorblokka, er at det som gjerne skjer når de går istykker er at belgen ryker. Da vil dieselen kunne trenge inn i motpren og ned i bunnpanma.Med en elektrisk pumpe montert vil man kjapt fylle motoren med diesel og risikere havari. Så vil man bytte til elektronisk, koble den utenom den originale. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Lars H. Svart 18.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2017 Jeg koblet elektrisk pumpe helt utenom den mekaniske. På den mekaniske satte jeg bare en slangebit mellom inn og ut. Det har fungert utmerket i snart 8 år nå. Det er forresten herlig å bare skru på tenningen under lufting til en hører at luften er ute. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.