Jump to content

Hva om mekanisk diesel fødepumpe svikter, reserve elektrisk pumpe?


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Etter motorstopp tidligere i sommer pga. luft/lekkasje ved grovfilter for diesel og da jeg da det skjedde var sikker på at det måtte være fødepumpen som var synderen, har jeg tenkt på reservepumpe. Men å skifte fødepumpen på min motor (Yanmar 4JHE) er ikke gjort i en håndvendig. Jeg kommer ikke til festeboltene med vanlig verktøy, og de er heller ikke synlig uten speil. Og like trangt er det sikkert for andre motorer også.

 

Så hva med en liten 12volt pumpe som reserve? Noen som har vært borti noe slikt? Hvor mye den må kunne levere til min 1,6liters 44Hp motor som bruker under 6 liter på timen, vet jeg ikke. Det går jo en god del disel tilbake til tanken i returslangen i tillegg til de 6 litrene.

 

Så, - forslag til slik pumpe, fabrikat og forhandler i Oslo-område? Jeg drar på ferie om 6 dager.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hulda har brukt elektrisk pumpe i flere år. Man skal være klar over at høytrukkspumpen krav til dieseltrykk inn kan variere. Det er ikke sikkert at Biltema-pumpen leverer nok. Det er imidlertid elektriske 'ettermonteringspumper' som er beregnet for dieselmotorer. Den jeg har kommer fra Aarnes i Sarpsborg. Du kan sikkert få greie på hvilket inntrykk pumpen krever. Biltema oppgir trykket som deres pumper gir.

Link to post

Hei.

 

Den virker jo som å være helt grei, og prisen var jo beskjeden.

Men på listen under er det noen pumper som kalles sugepume,

og andre trykkpumpe. I båten sitter jo originalpumpen etter både

slamutskiller og grovfilter før den presser diesel gjennom finfilteret

på motoren til høytrykkspumpen.

 

Så for å erstatte den originale pumpen, er det sugepumpe eller

trykkpumpe som er det rette valget?

 

dieselpumpe.png

 

Du kan sikkert få greie på hvilket inntrykk pumpen krever.

Her er data på den pumpen som sitter i båten.

 

dieselpumpe_org.png

 

230cc/min ved 1500rpm skulle bli ca. 14 liter, så selv med fullt pådrag

på 3500rpm burde vel BT-pumpene gi nok diesel. Og med så mye å gå på

er det vel ikke så viktig om det er en suge- eller trykkpumpe i nøden.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hadde en Baltic 29 med en 240Hk Iveco, her monterte jeg en trykkpumpe fra Biltma før grovfilter fordi slangene som var montert fra fabrikk var i minste laget for denne motoren. Originalt var båten levert med 158Hk VP og med 240Hk skulle de ikke mye avleiring til i grovfilter før den ikke oppnådde maksimalt turtall. Pumpen fra Biltema løste dette på en for meg enkel måte, mye mer arbeid å skifte alle dieselslanger. Pumpen fikk strøm via ett rele som var koblet til startnøkkel slik at det også ble mye enklere å lufte dieselsystemet etter filterskifte.

MVH Chrian

Link to post

Selvfølgelig, da blir det den sugepumpen du nevner Hulda. Og trykket burde også være greit. BT-pumpen er rated til 0,27-0,40bar og originalpumpen til 4,26psi (=0,30bar). Da står det bare igjen at niplene passer til 8mm slanger.

 

Kanskje det blir tur til BT imorgen tidlig før jeg drar til båten for å gå over fra Son til Horten for å toppe dieseltanken før ferien?

 

Lars H.

6 dager og 6timer til feriestart

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg har montert denne til akurat det formål du tenker på Lars H. og det fungerer når den suger fra tank, gjennom filter, og videre trykker dieselen gjennom finfilter før trykkpumpe.

Var en nødløsning som har blitt stående i motorrommet klart til neste oppdrag, og man vet jo aldri når matepumpen sier takk for seg.

 

http://www.biltema.no/Archive%5CProduct_im...5C52-3225_l.jpg

Elektrisk drivstoffpumpe (52-3228)

 

Med en slik ekstra reservepumpe montert, ja da skjer det selvsagt aldri noe :wink: En billig forsikring.

Redigert av Spinnaker (see edit history)

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post

He he, takk for det Hulda. Etter to motorstopp denne sommeren (ingen i de 21 første årene med båten), et pga. dieselproblemmer og ett pga. at pakkningen på oljefilteret vrengte seg og motoren gikk tom for olje, er fruen litt nervøs. Så det er greit å sikre seg litt. Reserve olje og oljefilter er selvfølgelig nå på plass ombord(!)

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
  • 7 år senere...
larshans1 skrev for 1 time siden:

 

 

Finnes det dieselmotorer uten innsprøytning?

Nei, men prinsippet er annerledes på bensin og diesel. 

På bensinmotorer med innsprøytning, er det kun en pumpe som både skal føre frem drivstoff og sørge for innsprøytningstrykk til dysene. Derfor må det en annen pumpe til det bruket.

 

På diesel og forgasser motorer er den korrekte betegnelsen fødepumpe, altså en pumpe som fører  frem drivstoff.

I dieselmotorer sitter det da en egen insprøytningsspumpe som leverer til dysene.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Jeg har forresten vurdert dette jeg også, endte med å skifte ut original pumpa med en ny original. Den gamle ligger i båten som reserve. Er ikke så ille å komme til den på min motor.

Har også montert en slik pumpebelg som er på slangene til påhengsmotorer.

Den er fint til lufting, og kan i nøden brukes til å holde motoren gående.

 

Det som er stygt med disse gamle fødepumpene som sitter i motorblokka, er at det som gjerne skjer når de går istykker er at belgen ryker. Da vil dieselen kunne trenge inn i motpren og ned i bunnpanma.Med en elektrisk pumpe montert vil man kjapt fylle motoren med diesel og risikere havari.

 

Så vil man bytte til elektronisk,  koble den utenom den originale.

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Jeg koblet elektrisk pumpe helt utenom den mekaniske. På den mekaniske satte jeg bare en slangebit mellom inn og ut. Det har fungert utmerket i snart 8 år nå. Det er forresten herlig å bare skru på tenningen under lufting til en hører at luften er ute.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...