Jump to content

Trenger hjelp med 5.7l mercruiser

Nitroxside

Recommended Posts

Kjøpte båten min for 4 år siden av en her inne. Har fungert veldig bra helt til i fjor høst.

Vi var på vei i fra Drøbak til Oslo i ganske sterk vind. VI hadde litt lite bensin så jeg kjørte pent for og komme meg inn på Steilene og fylle. Plutselig stopper motoren. Får ettehvert start på den og kommer meg inn og tanker opp. Legger kurs for Killingen akkurat da båten kommer opp i plan stopper den igjen. Og jeg får en slik "fise" lyd i motoren. Den går over etter hvert og vi kjøre inn på tomgang.

Etter det tok vi den opp og Martek på oksen øya sa de skulle se på det til VÅren da vi satte den ut. Neste sessong.

Vi satte den ut i Juli i år. Og Martek hadde ikke funnet noen feil. De hadde testkjørt båten og alt var i orden. Da jeg kom frem til killingen skjedde det samme en gang til. En lokal kar mente det kunne være vann i bensinen og vi fylte på kondensfjerner og brukte båten 2 -3 dagsturer til med samme problemet. Han går opp i plan, og etter noen minutter kutter motoren ned til tomgang og temperaturen øker og de lukter litt svidd. Noen ganger kan jeg kjøre 10-15min. før det skjer andre ganger skjer det ikke i hele tatt. Men typisk for hver gang er att det kommer en slik fise lyd. av motoren...

I går skulle vi til Drøbak på helge tur. Vi dro ut og kjørte på tomgang inn til Aker brygg. Der begynner denne fiselyden også på tomgang. Og når jeg skal legge inn til kai. Stopper motoren flere ganger.

Det begynte å blåse så jeg turte ikke kjøre tilbake til Killingen uten assistanse. I tilfelle stopp. Så jeg ringte rednings skøyta. Da de kom skulle vi prøve på egenhånd og komme oss tilbake. Da har vi ligger rolig i 20min. Motoren starter og alt er i orden. men skøyta følger oss hele veien tilbake for å være sikker. (tusen takk til rednings mannskapet, kjempe hygglige!)

Og nå spør jeg, har noen noe forslag på hva som kan være problemet?

Motoren er lettstartet, og går fint på tomgang. Men ved belastning kommer dette "problemet" Noen ganger tar det opptil en halvtime andre ganger kommer ikke båte opp i plan før det skjer.

Har hørt med flere verksteder og det aner ikke hva det kan være. Da det ikke skjer når de skal teskjøre...

Takker for svar!

Hei jeg har samme problemet på en bil med en 350.

Hos meg så er løsningen å drenere forgasserne....

På siden av flotørkammeret så er det en skrue helt i bunnen sett fra siden, er ofte en liten slange fra en rørstuss på siden.

Åpne denne og ha en brusflaske under når du ser det kommer ren bensin så stenger du igjen...

Obs på min Holly forgasser er det to flotørkammre en forran og en bak begge må tømmes....

Vet ikke om det er samme problemet men det er no veldig enkelt å sjekke da :-)

Hvis det er slik at problemet kommer i forbindelse med at motoren blir ekstra varm, så bør du kanskje sjekke det som har med kjøling å gjøre.

- Hva er temperaturen på motoren når problemet oppstår?

- Kan f.eks. "fisingen" du hører skyldes vanndamp, dvs. for høy kjølevannstemperatur?

- Mister motoren kjølevæske, dvs. synker væskenivået i ekspansjonstanken?

- Er det lenge siden impelleren ble byttet?

- Kan det være at termostaten ikke åpner når den skal, eller at det er igjengrodde kjølekanaler i varmeveksler?

- Lekkasje i toppakning?

Virker som att den blir litt ekstra varm etter att dette har skjedd. Men han går ikke over 90grader.

Har ferskvanns kjøling. Og det er ikke noe varmere en vanlige ferskvans kjølere ligger på ca 75-80 grader.Men går litt over 80, akkurat etter dette skjer.

Høres ut som den fise lyde kommer i fra gasseren.

Mister ikke kjøle veske, hadde litt problemer med att den gikk litt varm i fjor når jeg lå over mars fart. Men etter att vi byttta termostaten er dette problemet borte.

Impreller ble byttet i år.

Topp pakning tror jeg ikke det er da, det ikke blir borte kjøleveske. Og det ikke kommer vann i olja. Det ryker heller ikke av motoren.

Jeg tror det kan ha noe med besintilførselen å gjøre. Spes da dette problemet oppstår ved motstand.

Hadde det ikke vært for den fise lyden ville jeg trodd det var bensin pumpa. Men skjønner ikke hva det er. Kan jo være tett eksos slik att den ikke får ut nok eksos. Men dette ville vel ett verksted avdekke relativt fort. Har ikke løst til å begynne å skru noe på denne motoren selv.

Har en dårlig pakkning på bensinpåfyllingen så det kommer litt vann inn når det regner...

Har akkurat samme symptomer som du.

Går strålende på tomgang. Når eg gir gass så suger den vann istedenfor bensin og fiser på en måte og dauer....

Når den så starter igjen så går den fint hvis eg gasser forsiktigt...

Meget enkelt å sjekke hvis du har en brusflaske så ser du om det er bensin blandet med vann....

Vannet ligger på bunnen, bensinen flyter over....

Derfor blir det for lite bensin i flotørkammerert og den suger vann istedenfor.

Det som jeg lurer litt på er hvor for det ikke skjer hele tiden. Kun når den er varm..

Skal se om jeg finner en slik drenerings skrue på gasseren i morgen. Kan jo være en innsugsventil, også.

Men det som er litt rart er att hver gang jeg gir gass. Så går det en liten stund og dette skjer. Stopper den ikke. Den bare går ned til tomgagn. Og hvis jeg ikke slår av gassen tidsnok. Da stopper den. Og den fise lyden er akkurat som om den blåser ut litt i forgasseren. Kan det være bensin pumpa som gir for mye/lite? Fise lyden bruker å bli borte etter att den har gått litt på tomgagn. Så kan jeg gi litt gass igjen. Og kommer lyden tilbake. Lar jeg den stå 20-30 min. Kan jeg gi full gass igjen en liten stund...

Kan det være at ventilnåla i flottørdysa går tregt pga irr eller annet rusk? Nåla vil i så fall i enkelte tilfeller kunne bli hengende igjen i øvre/stengt stilling, med det resultat at det ikke kommer bensin inn i flottørkammeret. Hvis du ikke allerede har gjort dette, så ta av underdelen av flottørkamrene og gjør rent i bunnen av disse. Hvis du så tar av flottøren kommer du til den nevnte dyseventilen og kan få gjort rent slik at den går lett og fritt i dysa. NB! Pass på så ikke dyseventilen ramler ned "i dypet" når du fjerner flottøren! :smiley:

Det er samme greiene som jeg hadde med min påhenger Tohatsu dog med 4HK. Gikk fint på tomgang, ved pådrag fiser den og i mitt tilfelle stoppet den helt. Startet fint og gikk helt greit på tomgang. Plukket ifrahverandre forgasseren og rengjorde alt, deriblant vann i flottørkammeret. Og vips, problem fixed. Gummibåt med 4HK=15 knop :-)

Når vi hadde symptomene, klarte jeg enogannen gang å "lure den opp" i plan med choken. Kan det være at din motor har automatisk choke og derved funker greit til denne gir seg?

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Jeg hadde akkurat samme greia på min 4.3 EFI motor(mercruiser) trodde også det var vann i bensinen, filter, forgasser osv. Hos meg viste det seg at det var bensinpumpa! Når jeg kjørte på tomgang gikk det greit for da er forbruket lavt og han klarer og dra frem det han trenger. Ved mere gass får den ikke nok bensin.... Kan det være noe?

For og teste dette satte vi på en bensinslange med sånn "pumpeblære" på(samme som til påhengere) mellom tank og motor. Når han begynner og fuske klemmer du på blæra. Går den bedre da ville jeg nok satset på at det er bensinpumpen...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...