Kim BL81 Startet 25.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 25.Juli.2009 Skal flytte fra Bergen til Molde og skal selvfølgelig ha med båten oppover. Har ikke gått ruten før og tenkte å ta utgangspunkt i Hurtigruteleia. Noen som vet hvor på nettet man kan finne denne? Evt. noen som har andre tips til ruten? Sitér dette innlegget Viknes 830 m/184 hk Yanmar Skater 13 ICC m/50 hk Mercury Bever 470 m/50 hk Mariner Pioner Maxi m/9,9 hk Johnson Pioner 8 Link to post
SuperGnisten Svart 25.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2009 eg pleier å seile bergen-fedje-florø-måløy-ålesund-molde. hurtigruten går vel ytre lei til måløy? går like kjapt å gå inn frøsjøen til måløy. Rimelig greit å komme seg oppover. Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Kim BL81 Svart 25.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2009 Takk for svar. Lurer litt på nøyaktig hvilken rute man bør velge. Hvilke sund? Kortest? Minst væravhengig? Spesielt mellom Bergen og Florø... Mange ruter å velge mellom her... Sitér dette innlegget Viknes 830 m/184 hk Yanmar Skater 13 ICC m/50 hk Mercury Bever 470 m/50 hk Mariner Pioner Maxi m/9,9 hk Johnson Pioner 8 Link to post
nives Svart 25.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2009 Sånn ca vanligeste rute til Måløy. Bergen- Alverstraumen- Fonnesstraumen- Ånnelandssundet-Eivindvik- Krakhella( Alternativ- beint frem ved skjerjahavn- Hardbakka - steinsundet)-runt staneset -Villnesfjorden- Florø-Nord til Frøysjøen- inn til Skatestrømmen-Måløy. Fra hukommelse noen navn kan eg ha bommet på. Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
Kim BL81 Svart 25.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2009 Oi! Nå snakker vi! Bilde og greier. Tusen takk! Noen som vil tegne opp Måløy - Molde? Sitér dette innlegget Viknes 830 m/184 hk Yanmar Skater 13 ICC m/50 hk Mercury Bever 470 m/50 hk Mariner Pioner Maxi m/9,9 hk Johnson Pioner 8 Link to post
nives Svart 25.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2009 (redigert) Litt ca?. Finner rute i mange tråder BLA denne: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=40500 Redigert 25.Juli.2009 av nives (see edit history) Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
Kaldfisk Svart 25.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2009 (redigert) tenkte å ta utgangspunkt i Hurtigruteleia. Noen som vet hvor på nettet man kan finne denne? Evt. noen som har andre tips til ruten? Vet ikke om Hurtigruten har lagt ut detaljert kart på nettet. Sist jeg så den (noen år siden) gikk den Steinsund, Florø, Frøysjøen, Måløy, Ålesund, Molde. Ellers: Fra Bergen kan en velge to leier, den indre, Straumane gjennom Lindås/Mongstad. Eller den ytre i Hjeltefjorden, ev. gjennom Rongevær. Begge ender i Sognesjøen, hvor en også kan velge to leier, Krakhella og ev. gjennom Korssund (svært idyllisk)og Granesundet eller utenom Atløy, over Stavfjorden og videre til Askvoll. Eller den ytre gjennom Steinsundet og videre opp på Tussen fyr og videre Askrova, hvor den løper sammen med indre lei. Kort vei til Florø derfra. På begge strekningene finnes et utall mindre leier for turseilere. Fra Florø må en opp på Olaskjæret og videre Frøysjøen til Måløy. Videre over Stadt velge side av Bukketjuvene (som bryter ved noe sjø) , straks etter kan en på skarpeste pynten velge tre leier igjen. Inn på Haugsholmen og Sunnmørefjordene, eller gjennom Flåvær /Eggebønes. Den aller ytterste forbi Svinøy går på åpent hav forbi Runde og fugleberget og anbefales ikke med mindre det er rolig sjø. Alle tre ender i Ålesund. Videre må en over Lepsøyrevet og derfra er det i grunnen rett fram til Molde. De indre leiene er minst værutsatte. God tur. Redigert 25.Juli.2009 av Kaldfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Kim BL81 Svart 25.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2009 Nå begynner det å samles mange gode tips. Takk for alle svar! Det er fremdeles to uker til turen, så hvis noen har flere tips å komme med mottas de med takk! F.eks. Billig bunkring på veien? Hyggelige gjestehavner? Spisesteder med brygge? Sitér dette innlegget Viknes 830 m/184 hk Yanmar Skater 13 ICC m/50 hk Mercury Bever 470 m/50 hk Mariner Pioner Maxi m/9,9 hk Johnson Pioner 8 Link to post
Kaldfisk Svart 25.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2009 Videre over Stadt velge side av Bukketjuvene (som bryter ved noe sjø) , straks etter kan en på skarpeste pynten velge tre leier igjen. (Presisering: velge side nord av Bukketjuvene (Vosso (grunne) bryter ved noe sjø) Fortsatt god tur. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Smurph Svart 25.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2009 (redigert) Fra Bergen til Sognesjøen går Hurtigruten vanligvis Fensfjorden og utsiden av Byrknesøy så lenge været er sånn noenlunde. Lite poeng i å velge denne ruten med småbåt, med mindre du seiler og vil bruke motoren minst mulig. Redigert 25.Juli.2009 av NOR_Smurf (see edit history) Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Avmønstret1 Svart 25.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2009 ser at nives fører deg inn til Elnesvågen i sin skisse ! gå på innsida av Midsund / Oterøya så er det en langdryg rett kurs inn til Molde ! Og velkommen hit opp til Nordvestlandet for mange flotte plasser på sjøen ! :-) :-) Sitér dette innlegget Link to post
Tjukkholm Svart 25.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2009 Moldefjorden er topp om sommeren! Du finner alltid ei vik hvor du kan være alene. Er litt spent på om du har fått båtplass, det er laaange ventelister overalt... Sitér dette innlegget -Min båt er så liten og havet så stort. Link to post
Avmønstret1 Svart 25.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2009 nja er vel litt bedre med frenfjorden da ! :-) Sitér dette innlegget Link to post
Tjukkholm Svart 25.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2009 Det e vel kanskje ledige båtplasser i Frenå? Sitér dette innlegget -Min båt er så liten og havet så stort. Link to post
Avmønstret1 Svart 26.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2009 nei det er vel det samme med båtplass i frenå som andre plasser med lange lister osv ! Sitér dette innlegget Link to post
Kim BL81 Svart 26.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2009 Gleder oss veldig til turen nå! Sitter å leser Den norske los om turen rundt Statt. Noen som har noen meninger om hvor mye vær man kan tåle i en 28 fots halvplaner? Har omsider fått oss båtplass i Molde ja. Det var ikke lett. Men Har holdt på en stund, og det så mørkt ut en stund. Begynte å nærme oss kriseløsningen som var å legge den på hytten til svigers på Fosen. Sitér dette innlegget Viknes 830 m/184 hk Yanmar Skater 13 ICC m/50 hk Mercury Bever 470 m/50 hk Mariner Pioner Maxi m/9,9 hk Johnson Pioner 8 Link to post
Kaldfisk Svart 26.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2009 Noen som har noen meninger om hvor mye vær man kan tåle i en 28 fots halvplaner? Minst mulig. Ihvertfall litt mindre enn en vanligvis aksepterer innaskjærs og i fjordene. Dønningene er ofte langvillige, 10-20-40 m mellom toppene. Største problemet er det vind- og stømskapte skavlpet oppå. Langvarig V- og NV-vær ofte verst. Fra Raudeberg og oppover mot Gamla lysbøye vil en etterhvert få bra indikasjoner. For å kombinere et par fjellvettregler: Det er ingen skam å snu i tide fremfor å grave seg ned. Jeg ville heller ikke likt å fått motorstopp - noen båter i følge er en fornuftig forebyggende sikkerhet. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Tjukkholm Svart 26.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2009 Fikk du plass på Cap Clara? Jeg har en plass her men ikke båt, har nettopp solgt. Ønsker deg lykke til på turen og velkommen til Molde! Sitér dette innlegget -Min båt er så liten og havet så stort. Link to post
Kim BL81 Svart 28.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 Har fått plass i Kringstad Båtlag. Har kun sett bilder, men det ser veldig greit ut. Nå har jeg vært å kjøpt P, Q og R i båtsportkart. Da skulle jeg være dekket hele veien til Molde:-) Sitér dette innlegget Viknes 830 m/184 hk Yanmar Skater 13 ICC m/50 hk Mercury Bever 470 m/50 hk Mariner Pioner Maxi m/9,9 hk Johnson Pioner 8 Link to post
Tjukkholm Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 Åja, fin havn det. De la ut nye brygger i våres tror jeg det var. Sitér dette innlegget -Min båt er så liten og havet så stort. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.