dorry gutten Startet 25.Juli.2009 Del på Facebook Startet 25.Juli.2009 halla godt folk sitter og lurer på om det er en måte og justere ned diselforbruket på min ford på....det jeg har er en rekkesekser på ca 107 hk også kalt ford dover 26 eller 2718 forbruket er helt horibelt så det trengs å justeres på et eller annet vis...er det noen som vet? jeg har brukt over 25 liter på ca 3 timer gange og det var ikke på full drus for å si det slik jeg har ingen erfaringer om den type pomper så alle gode tips tas i mot med stor takk dette er hva som står på pompa CAV PAA326(3010)MOD 1 SET A 61(700/7 SER 1396(8)XJ (det 8 tallet er jeg usikker på pga at det var utydig å lese) dere finner bilder av diselpompa på min hjemmeside www.dorrygutten.webs.com Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Juli.2009 Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 25 liter på 3 timer høres da helt kurant ut! Det bruker jeg glatt på litt høy marsjfart på min 70hk. Ellers er det ikke noe å justere på her, da man jo på en dieselmotor ikke justerer drivstoff/luft blandingen slik som på en bensin forgassermotor. Man sprøyter inn diesel, og så trekker motoren det den trenger av luft. Dieselmengden er tilpasset turtallet. Om du synes det går for mye diesel, så er løsningen enten lavere marsjfart eller bytte til mindre motor. Justering kan du bare glemme... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Dinamo Svart 25.Juli.2009 Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 Hei 25 liter på 3 timer tilsvarer ca 8 liter/time. Eit slikt forbruk bør kunna gi 40 - 50 Hk, so den motoren på 107, går med litt under 1/2 kraft. Å regulere oljeforbruket, er enkelt gjort, med håndtaket som er kalla regulator, pådrag eller gass, Magne Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 25.Juli.2009 Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 Mine 2704 150hk bruker 14 liter time ved 1800/2000 rpm pr stk. altså 28 liter time ved marsj. 12- 14 knop Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
dorry gutten Svart 25.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 (redigert) kan jo tenkes det er meg som ikke er vant med dette forbruket...men synes det fremdeles er litt høyt....men er det ikke så ille altså?... men nå må jeg legge til at jeg enda ikke har lakt opp instrumenter for oljetrykk osv.....å kjører på et turtall jeg selv mener ikke er for høyt..... Redigert 25.Juli.2009 av dorry gutten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjukken Svart 25.Juli.2009 Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 Motoren din tar så mye diesel den trenger. Hvor mye den trenger er det du som bestemmer med gasspådraget. Hvis du skal ha et annet dieselforbruk med samme fart, er du faktisk nødt til å bytte båt, men bruk gjerne den motoren du har idag. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 25.Juli.2009 Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 (redigert) En 25 liter på 3 timer anser jeg som helt normalt på en slik motor. Redigert 25.Juli.2009 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 25.Juli.2009 Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 Den gangen dorryene var i vanlig bruk på snurpefiske hadde de ofte en 16-24 HK Marna og senere 24-32 HK. Med disse motorene oppnådde de ca 7 knop som er omtrent max for et slik skrog. Dvs du har lite nytte av å ta ut mer enn ca 20 HK fra motoren din, dvs "frisk tomgang". Med den effekten bruker den 4-5 liter pr time. Hvis du nå gir på litt ekstra og tar ut 30 HK bruker den ca 6-8 liter pr time. Med 3 timers gange blir det veldig nær det som du selv har erfart . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
dorry gutten Svart 25.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 men ut i fra det dere sier til meg så er det bare jeg som skal roe reka litt tror jeg..he he må si tusen takk for deres svar...altid godt å høre hva dere har erfaringer om og av men......jeg har å en liten lekasje på pompa.....dvs noen dråper nå å da i underkant av pompa........hvor det kommer fra er jeg litt usikker på ..men jeg skal se litt nermere på det da det blir bedre vær ..men finnes det noe pakningsett eller lignende til dette ....eller skal jeg skru ut hele hærligheta å levere den inn til et verksted? å ta en type overhaling på den ?? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.Juli.2009 Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 Har 120hk fordsabb eg. Marsjer på 2200 o/min i 12-13 knop. Da går det ca 20ltr timen. Slapp av og nyt turen Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
dorry gutten Svart 25.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 Har 120hk fordsabb eg. Marsjer på 2200 o/min i 12-13 knop. Da går det ca 20ltr timen.Slapp av og nyt turen har som sakt ingen turteller enda så vet ikke det med turtall enda bortsett fra at jeg hører at turtallet ikke er så langt fra staur og vegger Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 25.Juli.2009 Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 ....eller skal jeg skru ut hele hærligheta å levere den inn til et verksted? å ta en type overhaling på den ?? Overhaling av dieselpumper har lett for å ble en meget kostbar historie. Det kan fort bli like mye som verdien av hele båten din . . . . Sannsynligheten er stor for at lekkasjen kommer fra en eller annen tilkobling. Så du kan jo begynne med å gjøre godt rent med gamle filler og så forsøke med "lys og lykte" å finne ut hvor det kommer ut litt diesel. Det er ofte kopper-ringer som brukes i tilkoblingene og det er kurrante saker som ikke koster så mange kronene. Lykke til! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
dorry gutten Svart 26.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Overhaling av dieselpumper har lett for å ble en meget kostbar historie. Det kan fort bli like mye som verdien av hele båten din . . . . Sannsynligheten er stor for at lekkasjen kommer fra en eller annen tilkobling. Så du kan jo begynne med å gjøre godt rent med gamle filler og så forsøke med "lys og lykte" å finne ut hvor det kommer ut litt diesel. Det er ofte kopper-ringer som brukes i tilkoblingene og det er kurrante saker som ikke koster så mange kronene. Lykke til! må nok gjøre noe slikt ja...blir nok til at jeg gjør det selv da det blir bedre vær Sitér dette innlegget Link to post
jaoeygar Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Dersom motoren er i orden vil den trekke ca 200 gram diesel pr hk/time 25 l/h / 3 t =8,3 l/h 8,3 l *0,8 (tetthet) / 0,2 = 33 hk Sitér dette innlegget Jan Link to post
eysteind Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 greit å kanskje låne seg en gps og sjå kva fart/turtall som gir mest ut av dieselen... Sitér dette innlegget Link to post
dorry gutten Svart 26.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 greit å kanskje låne seg en gps og sjå kva fart/turtall som gir mest ut av dieselen... jo sant det..tenkte jeg skulle gå til annskaffelse av en brukt eller kansje ny gps til vinteren Sitér dette innlegget Link to post
dorry gutten Svart 26.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Dersom motoren er i orden vil den trekke ca 200 gram diesel pr hk/time25 l/h / 3 t =8,3 l/h 8,3 l *0,8 (tetthet) / 0,2 = 33 hk hva vil mitt forbruk være da...siden jeg har 107 hk ?...forsto ikke helt dette regnestykket beklager Sitér dette innlegget Link to post
jaoeygar Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 107 hk *0,2 / 0,8= 26,75 l/h Dette er nok omtrentlig, mulig nyere diesler kan ha bedre utnytelse og tettheten er nok sikkert ikke nøyaktig, mn prinsippet er riktig. Du vil hvertfall ikke få mer ut av motoren en hva den forbruker. tenk på hvor mange som kommer med hundrevis av hester og sammtidig skryter av lave forbruk. det viser bare at de kunne spart mange penger ved å kjøpe mindre motor:-) Sitér dette innlegget Jan Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 107 hk *0,2 / 0,8= 26,75 l/hDette er nok omtrentlig, mulig nyere diesler kan ha bedre utnytelse og tettheten er nok sikkert ikke nøyaktig, mn prinsippet er riktig. Du vil hvertfall ikke få mer ut av motoren en hva den forbruker. tenk på hvor mange som kommer med hundrevis av hester og sammtidig skryter av lave forbruk. det viser bare at de kunne spart mange penger ved å kjøpe mindre motor:-) Tull. En liten motor som må jobbe på max bruker mer en en større som cruiser med lett jobb, i samme båt/fart. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kaldfisk Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 hva vil mitt forbruk være da...siden jeg har 107 hk ?...forsto ikke helt dette regnestykket beklager Vil anta at egenvekten på autodiesel er 0,835 , økende oppover til kanskje 0,85 for marine destillat. Forøvrig finnes en grei tommelfingerregel for forbruk/hk (om en ikke er altfor nøye på desimalene): Forbruk i l/t ganger 5 = Hk Hk delt på 5 = forbruk i liter pr. time Tallet 5 økes til 6 på moderne motorer (begge to er litt feil, men de er enkle å regne med og gode nok til enkle kontroller). Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
dorry gutten Svart 26.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 107 hk *0,2 / 0,8= 26,75 l/hDette er nok omtrentlig, mulig nyere diesler kan ha bedre utnytelse og tettheten er nok sikkert ikke nøyaktig, mn prinsippet er riktig. Du vil hvertfall ikke få mer ut av motoren en hva den forbruker. tenk på hvor mange som kommer med hundrevis av hester og sammtidig skryter av lave forbruk. det viser bare at de kunne spart mange penger ved å kjøpe mindre motor:-) mulig dette stemmer med forbruket..men må nok si meg enig at en sparer sikkert litt drivstoff med en støre motor i samme størrelse på båten viss en tenker på at en stor motor ikke må"jobbe" så masse som en mindre motor. men...ut i fra regnestykket ditt vil jo min motor bruke 27 liter i timen...dette stemmer ikke ut i fra at jeg var ute i ca 3 timer og før jeg dro ut var jeg helt tom for disel...fylte på litt over 25 liter ....så jeg vet nøyaktig hvor masse jeg hadde før jeg bynte til jeg gikk tom i gjenn dagen etter men uansett tusen takk for alle svar Sitér dette innlegget Link to post
jaoeygar Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 det siste regnestykket var med fult pådrag. Det første regnesykket er du hadde brukt 25 l på tre timer viste at du hadde brukt ca 33 av de 107 hk. alstå ca 30% pådrag:-) Sitér dette innlegget Jan Link to post
dorry gutten Svart 26.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 det siste regnestykket var med fult pådrag.Det første regnesykket er du hadde brukt 25 l på tre timer viste at du hadde brukt ca 33 av de 107 hk. alstå ca 30% pådrag:-) o slik å forstå..he he.....skal ikke være like enkelt på en søndag efta.... Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 ... Tallet 5 økes til 6 på moderne motorer (begge to er litt feil, men de er enkle å regne med og gode nok til enkle kontroller). Det er et enkelt å greit regnestykke som er nøye nok til alle praktiske formål, men jeg bruker formen "4 til 5 HK ut av hver liter". Jeg har ennå til gode å finne en diesel som klarer 6 HK-timer ut av en liter; hvilken motor er det du har i tankene?? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Rune2222 Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Kan en bruke denne beregningen til bensin/påhengsmotorer? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.