Jump to content

justere dieselforbruk på gammel ford


dorry gutten

Recommended Posts

halla godt folk

 

sitter og lurer på om det er en måte og justere ned diselforbruket på min ford på....det jeg har er en rekkesekser på ca 107 hk også kalt ford dover 26 eller 2718

forbruket er helt horibelt så det trengs å justeres på et eller annet vis...er det noen som vet? jeg har brukt over 25 liter på ca 3 timer gange og det var ikke på full drus for å si det slik

 

jeg har ingen erfaringer om den type pomper så alle gode tips tas i mot med stor takk :cheers:

 

dette er hva som står på pompa

 

CAV

PAA326(3010)MOD 1

SET A 61(700/7

SER 1396(8)XJ (det 8 tallet er jeg usikker på pga at det var utydig å lese)

 

dere finner bilder av diselpompa på min hjemmeside

www.dorrygutten.webs.com

Link to post

25 liter på 3 timer høres da helt kurant ut! Det bruker jeg glatt på litt høy marsjfart på min 70hk. Ellers er det ikke noe å justere på her, da man jo på en dieselmotor ikke justerer drivstoff/luft blandingen slik som på en bensin forgassermotor. Man sprøyter inn diesel, og så trekker motoren det den trenger av luft. Dieselmengden er tilpasset turtallet. Om du synes det går for mye diesel, så er løsningen enten lavere marsjfart eller bytte til mindre motor. Justering kan du bare glemme...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Den gangen dorryene var i vanlig bruk på snurpefiske hadde de ofte en 16-24 HK Marna og senere 24-32 HK. Med disse motorene oppnådde de ca 7 knop som er omtrent max for et slik skrog.

 

Dvs du har lite nytte av å ta ut mer enn ca 20 HK fra motoren din, dvs "frisk tomgang". Med den effekten bruker den 4-5 liter pr time. Hvis du nå gir på litt ekstra og tar ut 30 HK bruker den ca 6-8 liter pr time.

 

Med 3 timers gange blir det veldig nær det som du selv har erfart . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

men ut i fra det dere sier til meg så er det bare jeg som skal roe reka litt tror jeg..he he

 

må si tusen takk for deres svar...altid godt å høre hva dere har erfaringer om og av

 

men......jeg har å en liten lekasje på pompa.....dvs noen dråper nå å da i underkant av pompa........hvor det kommer fra er jeg litt usikker på ..men jeg skal se litt nermere på det da det blir bedre vær ..men finnes det noe pakningsett eller lignende til dette ....eller skal jeg skru ut hele hærligheta å levere den inn til et verksted? å ta en type overhaling på den ??

Link to post
....eller skal jeg skru ut hele hærligheta å levere den inn til et verksted? å ta en type overhaling på den ??

 

Overhaling av dieselpumper har lett for å ble en meget kostbar historie. Det kan fort bli like mye som verdien av hele båten din . . . .

 

Sannsynligheten er stor for at lekkasjen kommer fra en eller annen tilkobling. Så du kan jo begynne med å gjøre godt rent med gamle filler og så forsøke med "lys og lykte" å finne ut hvor det kommer ut litt diesel. Det er ofte kopper-ringer som brukes i tilkoblingene og det er kurrante saker som ikke koster så mange kronene.

 

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Overhaling av dieselpumper har lett for å ble en meget kostbar historie. Det kan fort bli like mye som verdien av hele båten din . . . .

 

Sannsynligheten er stor for at lekkasjen kommer fra en eller annen tilkobling. Så du kan jo begynne med å gjøre godt rent med gamle filler og så forsøke med "lys og lykte" å finne ut hvor det kommer ut litt diesel. Det er ofte kopper-ringer som brukes i tilkoblingene og det er kurrante saker som ikke koster så mange kronene.

 

Lykke til!

 

må nok gjøre noe slikt ja...blir nok til at jeg gjør det selv da det blir bedre vær

Link to post

107 hk *0,2 / 0,8= 26,75 l/h

Dette er nok omtrentlig, mulig nyere diesler kan ha bedre utnytelse og tettheten er nok sikkert ikke nøyaktig, mn prinsippet er riktig.

Du vil hvertfall ikke få mer ut av motoren en hva den forbruker.

 

tenk på hvor mange som kommer med hundrevis av hester og sammtidig skryter av lave forbruk. det viser bare at de kunne spart mange penger ved å kjøpe mindre motor:-)

Jan

Link to post
107 hk *0,2 / 0,8= 26,75 l/h

Dette er nok omtrentlig, mulig nyere diesler kan ha bedre utnytelse og tettheten er nok sikkert ikke nøyaktig, mn prinsippet er riktig.

Du vil hvertfall ikke få mer ut av motoren en hva den forbruker.

 

tenk på hvor mange som kommer med hundrevis av hester og sammtidig skryter av lave forbruk. det viser bare at de kunne spart mange penger ved å kjøpe mindre motor:-)

 

 

Tull.

En liten motor som må jobbe på max bruker mer en en større som cruiser med lett jobb, i samme båt/fart.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
hva vil mitt forbruk være da...siden jeg har 107 hk ?...forsto ikke helt dette regnestykket beklager

Vil anta at egenvekten på autodiesel er 0,835 , økende oppover til kanskje 0,85 for marine destillat.

 

Forøvrig finnes en grei tommelfingerregel for forbruk/hk (om en ikke er altfor nøye på desimalene):

Forbruk i l/t ganger 5 = Hk

Hk delt på 5 = forbruk i liter pr. time

 

Tallet 5 økes til 6 på moderne motorer (begge to er litt feil, men de er enkle å regne med og gode nok til enkle kontroller).

:wink:

Mvh

Kaldfisk

Link to post
107 hk *0,2 / 0,8= 26,75 l/h

Dette er nok omtrentlig, mulig nyere diesler kan ha bedre utnytelse og tettheten er nok sikkert ikke nøyaktig, mn prinsippet er riktig.

Du vil hvertfall ikke få mer ut av motoren en hva den forbruker.

 

tenk på hvor mange som kommer med hundrevis av hester og sammtidig skryter av lave forbruk. det viser bare at de kunne spart mange penger ved å kjøpe mindre motor:-)

 

 

mulig dette stemmer med forbruket..men må nok si meg enig at en sparer sikkert litt drivstoff med en støre motor i samme størrelse på båten viss en tenker på at en stor motor ikke må"jobbe" så masse som en mindre motor.

 

men...ut i fra regnestykket ditt vil jo min motor bruke 27 liter i timen...dette stemmer ikke ut i fra at jeg var ute i ca 3 timer og før jeg dro ut var jeg helt tom for disel...fylte på litt over 25 liter ....så jeg vet nøyaktig hvor masse jeg hadde før jeg bynte til jeg gikk tom i gjenn dagen etter

men uansett tusen takk for alle svar

Link to post
... Tallet 5 økes til 6 på moderne motorer (begge to er litt feil, men de er enkle å regne med og gode nok til enkle kontroller). :wink:

 

Det er et enkelt å greit regnestykke som er nøye nok til alle praktiske formål, men jeg bruker formen "4 til 5 HK ut av hver liter".

 

Jeg har ennå til gode å finne en diesel som klarer 6 HK-timer ut av en liter; hvilken motor er det du har i tankene??

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...