Jump to content

Färger på 12/24V ledningar i båten


ebonita

Recommended Posts

Problemet är ju speciellt när det gäller blå, svarta och bruna kablar.

 

 

Tidigare var det ju vanligt att svart och brunt användes för minus i 12V system, men i 230V system är det ju normala färger för fasledare.

Blå har ju tidigare inte haft någon speciell betydelse i svagströmssystem, men däremot används denna färg för 0-ledare i 230V system.

I nyare båtar verkar det ha slagit igenom med blått för minusledningar även på 12V sidan.

 

Undrar vad expertisen säger när det gäller färgval på 12/24V ledningar i båten, finns det någon aktuell standard?

Link to post
  • 2 måneder senere...

I et svakstrømsanlegg brukes ofte kabler med mange ledningspar. Disse ledningsparene skilles med forskjellig farge. Pluss og minus i et svakstrømsanlegg finnes således med et utall fargekobinasjoner. Det er kun anleggsdokumentasjon og bruk av måleinstrumenter som er en sikker vei for å finne ut av dette.

 

Det er ingen forskrift som regulerer dette for svakstrømsbruk. Men i praksis bruker en ikke rødt som minus :smiley: . Ellers har jeg i mitt tidligere liv som svakstrømsmontør brukt det meste av en parkabels farger til både pluss og minus.

Link to post

Min frågeställning avser speciellt vilka ledningsfärger som bör föredras när man kompletterar befintlig anläggning eller installerar nya apparater ombord.

 

T ex

 

- skall man föredra svart eller blått som minusledningar

- Skall man preferera rött som plus ledning

- Om man använder vanlig 2x0,75 kvmm lampsladd vid installation av belysning, skall man välja den blå som minus och brun som plus eller tvärtom

 

Nog borde det väl finnas någon norm eller konvention? Som Eppa skriver: Ingen får väl för sig att dra röda minusledningar?

 

Var nyligen och gjorde lite eljobb i en nästan ny Kina-byggd 60 fots Travler båt i Grekland. Här var det röda plusledningar i batteriinstallationen, och gula minusledningar.

Gula minusledningar var det även i en Flipper 620 som jag köpte i slutat av 70-talet. Precis som Trikola skriver.

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post

Sjekket min bok - Feddern, Jens: "Theorie und Praxis der Bordelektrik", 1995 - som altså sier: blå som minus, rød som pluss, svart som signalledninger. Men ifølge boken er dette ikke noe forskrift, bare en utbredt vane.

 

Blå i kablingen til min tidligere Yamaha var instrumentbelysningen.

 

Om ikke noen "Standard", så i alle fall en gyllen regel.

Bruk alltid den lyseste fargen som +

Og som skrevet ovenfor har min amerikansk båt 2-polete kabler med gul og rød og ser ut til å være god kvalitet: merket bl annet "Ancor Marine Grade... boat cable ... oil resistant..." og en rekke med koder og tall i tillegg.

Link to post

På USA-båter med enpolet anlegg er standarden at pluss alltid er rød og minus svart, mens jordledere er grønn (f.eks. utjevningsforbindelser). (alt. gul hvis felles med nulleder) Har man mange ledere i en kabelbunt finner man flere farger, men de med pluss kan ha rød stripe og de med minus kan ha sort stripe. På signal- og instrumentkabler kan det ellers være alle slags fargekombinasjoner.

 

I Norge følger vi norm gitt av elforskriftene både på 230V landstrømsanlegg og 12/24V anlegg. Det er altså ikke fritt fram her heller.

Redigert av trikkern (see edit history)
Link to post

Jo det finnes da regler for dette også, men den viktigste regelen er atmerkingen er gjennomført.

I en yrkesbåt forblir anlegget gjennomført, men i en fritidsbåt så holder vel denne regelen i 14 dager.

 

Hva er gjennomført?

Hvis man for eks. bruker sort ledning til batteri minus så skal man ikke benytte sort til fase i AC anlegget.

Hvis man bruker blå ledning til Batteri minus så bruker man ikke blå til fase eller null i AC anlegget.

 

Buker man rød som batteri pluss så bør man ikke bruke rød i trefaseanlegg slik de gjør i USA.

Det er i grunnen ganske logisk og det er bare å tenke seg om.

 

Det står om dette i byggenormene.

Link to post

Hei,

 

I industriell sammenheng i Norge har alltid blå ledning representert minus i et likestrømsanlegg. Det er helt riktig som noen skriver her at dette er nok mer en sedvane en tatt fra en forskrift. Om man åpner powersupplies fra store leverandører som Tore Seem eller elektronikk fra Kongsberg vil man finne dette for utstyr som er produsert for 30-40 år siden, og det er vanlig i dag også.

Link to post

Ja det verkar ju vara en rörig historia. Jag var i det längsta övertygad att Ole Petter skulle reda ut begreppen på ett slutgiltigt sätt!

 

Stort tack till alla som bidragit med erfarenheter och synpunkter!

 

Själv har jag i alla fall gått över till att lägga blåa minusledningar. Dock inte på 16-90 kvmm, där blir det fortfarande svart (svårt att få tag i blått...) :crazy:

Link to post

Hei,

 

Ser at det kan være begrepsforrvirring ute å går her.

 

Rød + spenning (Normalt + polen på batteriet)

Sort 0V (Normalt - polen på batteriet)

Blå - Spenning (Negativ spenning får du når batteriets plusspol på batteri nr.2 koples til batteri nr.1 - pol)

 

Man seriekopler 2 batterier. Da blir sammenkoplingen 0 Volt, og så får du + spenning ut av det ene batteriet og - spenning ut av det andre batteriet

Link to post

Ett försök till sammanfattning som det verkar vara vanligt på europeiska båtar idag som jag har mekat i:

 

 

12/24V

 

Röd plus

Svart eller blå minus

gul/grön bonding system

 

Bonding system är för sammankoppling = potentialutjämning mellan olika förskruvningar och anoder.

 

 

 

230V

 

blå minus

svart fas

brun fas

svart/vit fas

gul/grön jord

 

 

Som NilsPils skriver så är det säkert önskvärt att såvitt möjligt separera 12/24V system och 230V. Men i praktiken är det väl en nåd att stilla bedja om. Åtminstone på den typen av båtar som jag har så tenderar 230V installationerna att växa lavinartat med tiden, och kanaler och hål att trä kablar i är lindrigt sagt en bristvara där vissa ställen mer har karaktären av nålsögon! Och det finns batterladdare och invertrar och genset och datorer och TVapparater och nätadaptrar och AC och eluttag och......

 

Sen föreskrivs dessutom att vissa givarkablar skall förläggas fysiskt skilda från annat kablage. Man frågar sig om någon har sett hur man får dra kablar t ex upp till en fly-bridge?

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...
Tror at standarden i dag er at blå og brun skal kun brukes til 230v. På svakstrøm skal rød være til plus og svart til minus.

 

Forskriften seier at i 230v system og oppover er

Blå 0-leder der denne fer til stede

gul/grøn er jord

og alle andre kan brukes som en vil, men der er innarbeid en del standerer som kan vere greit å bruke i henhold til feilsøking mm

skal ikkje gå nermere inn på det no da dette ikke er det viktigste

 

I 12/24 v system er det "rettest"/mest vanlig å bruke:

(alt etter kva kabel en bruker for der varierer fargene litt)

 

Blå/(svart)-minus

rød/(brun)-pluss

(pluss og minus der det alltid er spenning så sant sikringen er på)

og alle andre farger til bryte/signal ledere

(Ledere etter en bryter måler mm)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...