Jump to content

Mercury 50 4cyl, årsmodell? Går ikke på tomgang, tips?

Weltzin

Recommended Posts

Har en Bever 470 med en cirka 86 Mercury 50 hk 4 cylinder med "magebelte", selger sa innmaten var skiftet til cirka 89 modell. Er det noen mulighet for å sjekke ut dette? Eller få info om motoren generelt?

Det står ingen steder på motoren hvor stor den er, og båten gikk vesentlig raskere med 60hk Yamaha (som desverre havarerte etter kort tid..)

Mercuryen har gått fint de første gangene jeg har brukt den, men nå siste så var den vanskelig å få til å gå på tomgang, hva kan gjøre det?

mange spørsmål fra uerfaren båteiger..

Thorbjørn

Finn serie nummeret på motor ( monterings brakket ) og blokk ( er slått inn på styrbord side nære toppen )....

Er et par detaljer som ikke helt stemmer her :smiley: , den 4 sylindrede modellen ble avsluttet i 1985... neste års 50 hk var 3 sylinderet..

Hva menes med "innmaten var skiftet til cirka 89 modell. "... overhalt i 1989 eller montert hele motoren ifra en 1989 modell ??

Punkt en blir å finne ut HVA du har, så kan vi muligens hjelpe senere :yesnod: .

Arne Kjetil

Da her jeg endelig fått sett på motoren igjen..

på motorbraketten er nr. 9414674

På blokk kunne jeg ikke finne noe på styrbord side..

Bak fant jeg nr 10178359 og på babord side fant jeg 6 149 1 med A under. vet ikke om dette er til noe hjelp.

Blokk og resten inni er skiftet til ifra en 89 modell og er av farge grå, ser veldig fin ut og skulle ikke være gått så mange timene.

Thorbjørn

på motorbraketten er nr. 9414674

Ser ut til å være en 1984 modell (4-syl 9248006 > 9420790 ) produsert i Belgia ..

De numrene på blokka er ikke noe serie nr, er antagelig støpe nummer, var de støp inn eller slått inn i blokka .

Et annet problem er at 1989 50 hk var TRE sylindret ... en mulighet er du har en 45 hk blokk under dekslet (er egentlig den gamle 50 hk motoren med ny betegnelse )... hvis du finner noen numre som begynner med 0A, 0B eller 0C + 6 tall er det et serie nr .

Arne Kjetil

• 2 uker senere...

Har ikke fått sjekka mer angående serienumrene.

Var ute og prøvde farten med gps og klarte da å pressen den opp i 26 knop, syns selv den kunne gått mer, men men.. :)

Har også et annet spørsmål;

Går det ikke an å vippe opp motoren når den ligger i sjøen uten å trekke ut den pinnen som justerer hvor "beint" motoren skal stå?

Thorbjørn

Går det ikke an å vippe opp motoren når den ligger i sjøen uten å trekke ut den pinnen som justerer hvor "beint" motoren skal stå?

Såfremt det IKKE er powertrim på motoren skal du kunne tilte opp motoren i fri og forover, men IKKE mens motoren står i revers.

Har du problemer her kan det tyde på at enkelte deler nede ved girhuset ikke sitter riktig.... er snakk om utvendige deler men girhuset må slippes ned...

Arne Kjetil

• 7 måneder senere...
Ser ut til å være en 1984 modell (4-syl 9248006 > 9420790 ) produsert i Belgia ..

Her er bilder av vidunderet :)

Farven stemmer med en 84/85 modell .

Innmaten er IKKE ifra en 50hk nyere en 1985.... 50hk motoren ifra 1986 var en TRE sylindret motor, MEN den KAN ha blitt byttet til en 45 hk motor ifra 1989 .....

Selve motoren kom på markedet i tidlig på 60 tallet, har egentlig ikke utviklet seg så mye, eneste modernisering er at den fikk hel elektronisk tenning midt på 70 tallet ( ADI tenning istedet for fordeler tenning ( Thunderbolt ))...

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Har en Bever 470 med en cirka 86 Mercury 50 hk 4 cylinder med "magebelte", selger sa innmaten var skiftet til cirka 89 modell. Er det noen mulighet for å sjekke ut dette? Eller få info om motoren generelt?

Det står ingen steder på motoren hvor stor den er, og båten gikk vesentlig raskere med 60hk Yamaha (som desverre havarerte etter kort tid..)

Mercuryen har gått fint de første gangene jeg har brukt den, men nå siste så var den vanskelig å få til å gå på tomgang, hva kan gjøre det?

mange spørsmål fra uerfaren båteiger..

Thorbjørn

Vedr. gå på tomgang:

Sjekk bensinen din først. Om det er vann eller noe annet i den. Ta en titt på bensinfilteret.

Sjekk om det ligger bensin eller vann eller noe i forgasseren. Eventuelt kan du ta den ut og plukke den i atomer, blåse den ren, og sette den sammen igjen.

Så kan du eventuelt justere forgasseren litt. Det er en liten skrue til dette en plass.

(Jeg går ut i fra at den går fint i gir)

Farven stemmer med en 84/85 modell .

Innmaten er IKKE ifra en 50hk nyere en 1985.... 50hk motoren ifra 1986 var en TRE sylindret motor, MEN den KAN ha blitt byttet til en 45 hk motor ifra 1989 .....

Selve motoren kom på markedet i tidlig på 60 tallet, har egentlig ikke utviklet seg så mye, eneste modernisering er at den fikk hel elektronisk tenning midt på 70 tallet ( ADI tenning istedet for fordeler tenning ( Thunderbolt ))...

Arne Kjetil

Da går jeg utfra at innmaten nok er en 45hk.

Vedr. gå på tomgang:

Sjekk bensinen din først. Om det er vann eller noe annet i den. Ta en titt på bensinfilteret.

Sjekk om det ligger bensin eller vann eller noe i forgasseren. Eventuelt kan du ta den ut og plukke den i atomer, blåse den ren, og sette den sammen igjen.

Så kan du eventuelt justere forgasseren litt. Det er en liten skrue til dette en plass.

(Jeg går ut i fra at den går fint i gir)

Forgasseren tror jeg ikke jeg skal begynne å klå på, men bensinfilteret kan jeg hvertfall ordne med.

Takker for svar folks

Nå gjenstår bare lapping av båt.. Båten har alltid tatt inn litt vann, og når den kom på land i år såg jeg hvorfor.. var en sprekk under litt opp på siden, ganske stor lengde.. :sad:

Så får pusse til jeg gelcoat er borte og legge i ny glassfiber.

• 1 måned senere...

Da har båten gjennomgått en liten oppgradering i løpet av våren.

Bestillte nye dekaler fra Bever og det var nesten bra..

fikk disse :

bever.jpg

mens jeg egentlig ønsker disse som er på denne båten (ikke min båt):

84_2058164209.jpg

Tallene fikk jeg riktig, men mangler altså logoen.

I tillegg så hang bever logoen såpass fast på papiret at den delte og drog med seg papiret, så merket var tilnærmet ubrukelig..

Noen som vet hvor jeg kan få tak i riktig logo?

Redigert av Weltzin (see edit history)
  • 6 måneder senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...