Jump to content

Wallas 1800 som ikke vil tenne - mulig årsak?

Helge

Recommended Posts

Har en Wallas 1800 Sail som har fungert prikkfritt siden 2001. I dag nektet den for første gang å tenne. Viften starter og jeg hører drivstoffpumpen slå sine sedvanlige "tikk", men det kommer ingen varm luft selv etter mange minutter og når jeg slår bryteren av stopper viften umiddelbart, hvilket er et tydelig tegn på at den ikke tenner/blir varm. Har vel vært sløv og ikke hatt service på denne Wallasen og det burde jeg kanskje(?) i løpet av disse 8 - 9 årene, men den har vært ganske lite brukt og fungert fint hver gang, så dette har ikke blitt noe tema.

Hva kan problemet skyldes...? Defekt glødeplugg? Sot? Annet?

Det kan også være feil på printkortet. Derfor vil jeg anbefale deg å bruke Ohm-meter på glødespiralen før du demonterer denne. Da kan du spare deg kostnaden på nytt rep.-sett. Har du først demontert er du nødt til å bruke rep.-settet selv om spiralen er O

Man kan altså måle motstanden i glødetråden FØR man har demontert såpass mye at man er nødt til å ha delene fra repsettet? Hvordan kommer man til å måle glødetråden?

• 3 uker senere...
Skal wallasen tikke sånn hele tiden??? spør i denne tråden for å slippe å lage en til :smiley:

Den varmer fint å alt de, er bare så irriterende å høre på den tikkelyden :headbang:

Tikkingen er drivstoffpumpen til varmeren og hvert tikk du hører er et slag fra pumpen.

Wallas 2400 -86 mod.

Jeg har prøvd å sprøyte brennstoffet gjennom pumpa men der er det helt tett.

De 2 sorte ledningene som går fra printkortet til pumpa viser ingen spenning og overopphetingsknappen virker som den skal.

Skal det være mulig å pumpe brennstoffet gjennom med sprøyte? Eller er dette en spesiell pumpe som bare gir litt og litt?

Jeg har ingen tikking fra pumpa.

Mulig årsak at feilen er på printkortet?

De 2 sorte ledningene som går fra printkortet til pumpa viser ingen spenning og overopphetingsknappen virker som den skal.

Mulig årsak at feilen er på printkortet?

Den røde knappen som sitter mellom utblåsning stussene stopper pumpa om apparatet blir for varmt. Trykk denne knappen helt inn.

Pumpa går på pulser, slik at det er bare kortvarig spenning på den. Det kan være at stempelet i pumpa har satt seg, pga av voks i parafinen. Rødsprit vil løse opp voksen.

Selvsagt, så kan det være feil på kortet. Om du kopler fra ledningene til pumpa kan du forsøke å sette spenning på den. Om du hører et klikk hvar gang den får spenning, er pumpa i orden, og feilen er da på kortet.

Redigert av arkmarin (see edit history)
Den røde knappen som sitter mellom utblåsning stussene stopper pumpa om apparatet blir for varmt. Trykk denne knappen helt inn.

Pumpa går på pulser, slik at det er bare kortvarig spenning på den. Det kan være at stempelet i pumpa har satt seg, pga av voks i parafinen. Rødsprit vil løse opp voksen.

Selvsagt, så kan det være feil på kortet. Om du kopler fra ledningene til pumpa kan du forsøke å sette spenning på den. Om du hører et klikk hvar gang den får spenning, er pumpa i orden, og feilen er da på kortet.

- Røde knappen virker

- Ingen lyder fra pumpa når jeg satte spenning på den - den har ikke vært i bruk over en lengre periode så den har nok satt seg. Skal prøve med rødsprit før jeg evnt. kjøper ny pumpe.

- Jeg kan også ha fått en feil på kretskortet da jeg ved et uhell fikk pirket voltmeteret borti noe så det kom litt røyk fra det(veldig kort periode).

Trenger i så tilfelle diagram og komponentliste til 2400 - 86 mod.(Likt som på 1800? Lastet ned fra dokumentarkivet)

Takker for svar.

Er du sikker på at pumpen får "tak" i brennstoffet. Jeg har opplevd noe lignende på min Wallas 2400 et par ganger. "Reparasjonen" bestod i å presse litt lampeolje inn i tilførselsslangen med en "sykehus"-sprøyte (fås på apotek) under startprosessen. Det fungerte fint begge ganger.
Hvordan gikk, det fikk du fyr på varmeapparatet?
Opplevde i våres at min 2400 ikke startet, tok da tanken opp slik at den kom i høyde med brenneren, da sugde den parafinen umiddelbart og tente. Samme symptoner som er beskrevet i første innlegg

Beklager at jeg ikke har fulgt opp denne saken her i tråden, men det skyldes at jeg har prestert å GLEMME multimeteret hjemme begge de to siste gangene jeg har vært i båten og har hatt tid til å mekke litt ombord (ikke familien med på tur :lol: ). Jeg har altså ikke fått målt om glødetråden har røket eller ikke.

Det er imidlertid IKKE problemer med tilførselen av olje til min brenner. Det tikker i pumpen og etter en stund med apparatet i gang pipler det olje tilbake i tanken/kannen fra den svarte returslangen. Jeg vil derfor tippe at pumpe og tilførsel fungerer og at det er enten glødetråd eller kretskort som er røket på min W1800S. Håper selvsagt på å få sjekket dette rimelig snart.

- Jeg kan også ha fått en feil på kretskortet da jeg ved et uhell fikk pirket voltmeteret borti noe så det kom litt røyk fra det(veldig kort periode).

Uff :eek: kommer det røyk fra et kretskort uansett lenge eller bare et lite øyeblikk er det nok røket en eller flere kompnenter ja.

Skal wallasen tikke sånn hele tiden??? spør i denne tråden for å slippe å lage en til :smiley:

Den varmer fint å alt de, er bare så irriterende å høre på den tikkelyden :headbang:

Har en Wallas 4000 på hytta som tikket ganske høylydt. Ble fortalt at den måtte innstilles etter høyden (over havet) den ble montert på. Var et potmeter på kretskortet som jeg justerte på. Etter dette ble tikkingen merkbart svakere.

Sjekk med forhandler om dette kan gjelde andre Wallaser også.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

• 4 uker senere...

Bare et tips:

Jeg slet med å få start på min gamle Webasto i forfjor, med samme symptom. Etter mye nytteløs feilsøking og testing fant jeg omsider feilen: Dårlig kontakt i sikringsholderen... Det var nok kontakt til at jeg målte spenning uten belastning, men når varmeren prøvde å tenne, ble strømstyrken så stor at sikringen koblet ut. Skiftet sikringsholder fra de gamle runde til mer moderne flatstift, og siden har varmeren gått prikkfritt.

Edmund.Larsen, Hardanger.

Etter mye nytteløs feilsøking og testing fant jeg omsider feilen: Dårlig kontakt i sikringsholderen... Det var nok kontakt til at jeg målte spenning uten belastning, men når varmeren prøvde å tenne, ble strømstyrken så stor at sikringen koblet ut.

Dette var et godt råd fra Edmund.

Om du forsøker å kjøre varmeapparatet bare i ventilasjon, skal lampen på kontrollpanelet tennes. Gjør den ikke det så er det mest sannsynelig ikke spenning nok. Gå over alle kontakter. Se over kretskortet i varmeren at det ikke er irr på noen kontakter det også.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...