Helge Startet 25.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 25.Juli.2009 Har en Wallas 1800 Sail som har fungert prikkfritt siden 2001. I dag nektet den for første gang å tenne. Viften starter og jeg hører drivstoffpumpen slå sine sedvanlige "tikk", men det kommer ingen varm luft selv etter mange minutter og når jeg slår bryteren av stopper viften umiddelbart, hvilket er et tydelig tegn på at den ikke tenner/blir varm. Har vel vært sløv og ikke hatt service på denne Wallasen og det burde jeg kanskje(?) i løpet av disse 8 - 9 årene, men den har vært ganske lite brukt og fungert fint hver gang, så dette har ikke blitt noe tema. Hva kan problemet skyldes...? Defekt glødeplugg? Sot? Annet? Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
ivar Svart 25.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2009 Sikkert glødetråden. Har skiftet min 3 ganger (Wallas1300) Maritim.no har liggende en grei beskrivelse på sine sider ang bytte av denne Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bajaz Svart 25.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2009 Ja dette høre ut som defekt glødetråd. Kjøp et repsett hos nærmeste båtutstyrforhandler, dette bytter du enkelt selv. Sitér dette innlegget Mvh. Bajaz Bella 621 Mercury Optimax 150 Link to post
Kurt Svart 26.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2009 Det kan også være feil på printkortet. Derfor vil jeg anbefale deg å bruke Ohm-meter på glødespiralen før du demonterer denne. Da kan du spare deg kostnaden på nytt rep.-sett. Har du først demontert er du nødt til å bruke rep.-settet selv om spiralen er OK. Sitér dette innlegget Link to post
vannoverallt Svart 26.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2009 (redigert) printkortet røk på min, en latterlig overpriset ting og erstatte, men glødetråden er tross allt det mest vanlige problem. Men enig i tipset om omhing Redigert 26.Juli.2009 av vannoverallt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 26.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2009 Det kan også være feil på printkortet. Derfor vil jeg anbefale deg å bruke Ohm-meter på glødespiralen før du demonterer denne. Da kan du spare deg kostnaden på nytt rep.-sett. Har du først demontert er du nødt til å bruke rep.-settet selv om spiralen er O Man kan altså måle motstanden i glødetråden FØR man har demontert såpass mye at man er nødt til å ha delene fra repsettet? Hvordan kommer man til å måle glødetråden? Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Kurt Svart 27.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 Du må demontere dekselet rundt varmeren. da vil du se hva som er brennkammeret. Under brennkammeret sitter glødespiralen med ledninger inn fra to sider. Koble fra minst en ledning når du måler. Du kan også måle om det er 12V på disse ledningene når varmeren starter. Er det det er elektronikken i orden. Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Skal wallasen tikke sånn hele tiden??? spør i denne tråden for å slippe å lage en til Den varmer fint å alt de, er bare så irriterende å høre på den tikkelyden Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Helge Svart 15.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Skal wallasen tikke sånn hele tiden??? spør i denne tråden for å slippe å lage en til Den varmer fint å alt de, er bare så irriterende å høre på den tikkelyden Tikkingen er drivstoffpumpen til varmeren og hvert tikk du hører er et slag fra pumpen. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Åsabu Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Ja! den skal tikke slik. det er pumpen som suger lampeolje, tror jeg. Min 2400 wallas tikker også rytmisk. Syntes det er kos jeg :) Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Ok takker for svar :) Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
eivindch Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Er du sikker på at pumpen får "tak" i brennstoffet. Jeg har opplevd noe lignende på min Wallas 2400 et par ganger. "Reparasjonen" bestod i å presse litt lampeolje inn i tilførselsslangen med en "sykehus"-sprøyte (fås på apotek) under startprosessen. Det fungerte fint begge ganger. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Har en Wallas 1800 Sail som har fungert prikkfritt siden 2001. I dag nektet den for første gang å tenne. Hvordan gikk, det fikk du fyr på varmeapparatet? Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
LTKH Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Opplevde i våres at min 2400 ikke startet, tok da tanken opp slik at den kom i høyde med brenneren, da sugde den parafinen umiddelbart og tente. Samme symptoner som er beskrevet i første innlegg. Sitér dette innlegget Link to post
deto888 Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Wallas 2400 -86 mod. Jeg har prøvd å sprøyte brennstoffet gjennom pumpa men der er det helt tett. De 2 sorte ledningene som går fra printkortet til pumpa viser ingen spenning og overopphetingsknappen virker som den skal. Skal det være mulig å pumpe brennstoffet gjennom med sprøyte? Eller er dette en spesiell pumpe som bare gir litt og litt? Jeg har ingen tikking fra pumpa. Mulig årsak at feilen er på printkortet? Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 (redigert) De 2 sorte ledningene som går fra printkortet til pumpa viser ingen spenning og overopphetingsknappen virker som den skal. Mulig årsak at feilen er på printkortet? Den røde knappen som sitter mellom utblåsning stussene stopper pumpa om apparatet blir for varmt. Trykk denne knappen helt inn. Pumpa går på pulser, slik at det er bare kortvarig spenning på den. Det kan være at stempelet i pumpa har satt seg, pga av voks i parafinen. Rødsprit vil løse opp voksen. Selvsagt, så kan det være feil på kortet. Om du kopler fra ledningene til pumpa kan du forsøke å sette spenning på den. Om du hører et klikk hvar gang den får spenning, er pumpa i orden, og feilen er da på kortet. Redigert 24.August.2009 av arkmarin (see edit history) Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
deto888 Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Den røde knappen som sitter mellom utblåsning stussene stopper pumpa om apparatet blir for varmt. Trykk denne knappen helt inn. Pumpa går på pulser, slik at det er bare kortvarig spenning på den. Det kan være at stempelet i pumpa har satt seg, pga av voks i parafinen. Rødsprit vil løse opp voksen. Selvsagt, så kan det være feil på kortet. Om du kopler fra ledningene til pumpa kan du forsøke å sette spenning på den. Om du hører et klikk hvar gang den får spenning, er pumpa i orden, og feilen er da på kortet. - Røde knappen virker - Ingen lyder fra pumpa når jeg satte spenning på den - den har ikke vært i bruk over en lengre periode så den har nok satt seg. Skal prøve med rødsprit før jeg evnt. kjøper ny pumpe. - Jeg kan også ha fått en feil på kretskortet da jeg ved et uhell fikk pirket voltmeteret borti noe så det kom litt røyk fra det(veldig kort periode). Trenger i så tilfelle diagram og komponentliste til 2400 - 86 mod.(Likt som på 1800? Lastet ned fra dokumentarkivet) Takker for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 25.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Er du sikker på at pumpen får "tak" i brennstoffet. Jeg har opplevd noe lignende på min Wallas 2400 et par ganger. "Reparasjonen" bestod i å presse litt lampeolje inn i tilførselsslangen med en "sykehus"-sprøyte (fås på apotek) under startprosessen. Det fungerte fint begge ganger. Hvordan gikk, det fikk du fyr på varmeapparatet? Opplevde i våres at min 2400 ikke startet, tok da tanken opp slik at den kom i høyde med brenneren, da sugde den parafinen umiddelbart og tente. Samme symptoner som er beskrevet i første innlegg Beklager at jeg ikke har fulgt opp denne saken her i tråden, men det skyldes at jeg har prestert å GLEMME multimeteret hjemme begge de to siste gangene jeg har vært i båten og har hatt tid til å mekke litt ombord (ikke familien med på tur ). Jeg har altså ikke fått målt om glødetråden har røket eller ikke. Det er imidlertid IKKE problemer med tilførselen av olje til min brenner. Det tikker i pumpen og etter en stund med apparatet i gang pipler det olje tilbake i tanken/kannen fra den svarte returslangen. Jeg vil derfor tippe at pumpe og tilførsel fungerer og at det er enten glødetråd eller kretskort som er røket på min W1800S. Håper selvsagt på å få sjekket dette rimelig snart. - Jeg kan også ha fått en feil på kretskortet da jeg ved et uhell fikk pirket voltmeteret borti noe så det kom litt røyk fra det(veldig kort periode). Uff kommer det røyk fra et kretskort uansett lenge eller bare et lite øyeblikk er det nok røket en eller flere kompnenter ja. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Shore Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Skal wallasen tikke sånn hele tiden??? spør i denne tråden for å slippe å lage en til Den varmer fint å alt de, er bare så irriterende å høre på den tikkelyden Har en Wallas 4000 på hytta som tikket ganske høylydt. Ble fortalt at den måtte innstilles etter høyden (over havet) den ble montert på. Var et potmeter på kretskortet som jeg justerte på. Etter dette ble tikkingen merkbart svakere. Sjekk med forhandler om dette kan gjelde andre Wallaser også. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
deto888 Svart 20.September.2009 Link til dette innlegget Svart 20.September.2009 Ny fuelpumpe og vekesett fiksa min 2400 - varmet bra helt til tanken ble kjørt tom. Oppdaget etter en stund at det faktisk ikke blåste fra wallas'en i det hele tatt , og nå funker ikke engang vanlig viftefunksjon?? Har ikke hatt den åpnet igjen enda men dette er noe frustrerende! Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 21.September.2009 Link til dette innlegget Svart 21.September.2009 Er sikringen gåen? Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
deto888 Svart 21.September.2009 Link til dette innlegget Svart 21.September.2009 Er sikringen gåen? Målte med en prøvelampe der og da og det var strøm i ledningene inn til wallasen. Kan ikke huske å ha sett noen sikring inni varmeren? Sitér dette innlegget Link to post
Ra Balder Svart 21.September.2009 Link til dette innlegget Svart 21.September.2009 Bare et tips: Jeg slet med å få start på min gamle Webasto i forfjor, med samme symptom. Etter mye nytteløs feilsøking og testing fant jeg omsider feilen: Dårlig kontakt i sikringsholderen... Det var nok kontakt til at jeg målte spenning uten belastning, men når varmeren prøvde å tenne, ble strømstyrken så stor at sikringen koblet ut. Skiftet sikringsholder fra de gamle runde til mer moderne flatstift, og siden har varmeren gått prikkfritt. Sitér dette innlegget Edmund.Larsen, Hardanger. Link to post
JGH Svart 21.September.2009 Link til dette innlegget Svart 21.September.2009 (redigert) deto888 : har du ein rød knapp på siden av Wallas? Kan ver at du løser dette med å trykke på den (om den er der da) Om det finnes en som har pumpe til 1800 sail liggende (gamle tikkende typen) så er eg interessert i denne da min er gåen. Redigert 21.September.2009 av JGH (see edit history) Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
arkmarin Svart 24.September.2009 Link til dette innlegget Svart 24.September.2009 Etter mye nytteløs feilsøking og testing fant jeg omsider feilen: Dårlig kontakt i sikringsholderen... Det var nok kontakt til at jeg målte spenning uten belastning, men når varmeren prøvde å tenne, ble strømstyrken så stor at sikringen koblet ut. Dette var et godt råd fra Edmund. Om du forsøker å kjøre varmeapparatet bare i ventilasjon, skal lampen på kontrollpanelet tennes. Gjør den ikke det så er det mest sannsynelig ikke spenning nok. Gå over alle kontakter. Se over kretskortet i varmeren at det ikke er irr på noen kontakter det også. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.