Jump to content

Wallas 1800 som ikke vil tenne - mulig årsak?


Helge

Recommended Posts

På annen "wallas-tråd" skrev jeg tidligere

 

Jeg har en Wallas 1800 sail

 

Den første tabben var å tro at den ville ha diesel. Det ville den ikke, parafin derimot gikk fint. Men det er vanskelig å skaffe vanlig parafin uten å betale 50 kr literen. Den bruker noen liter pr døgn om du må ligge landfast. Jeg liker ikke å bruke mer penger på parafin enn cognac.

 

Denne wallasen er krevende på strøm, du må ha absolutt fullt batteri før oppstart.

Prøver du oppstart med lite strøm på batteriet, tikker den, oljepumpen går, men den tenner ikke.

 

Stømbehovet medfører at irr på sikringer, kontaktpunkter og annet er tilstrekkelig til at Wallas'en ikke tenner.

Link to post
  • 2 uker senere...

Rødspriten gjør sikkert best nytte om den kommer på innsiden av pumpen, altså gjennom brenselsslangen. Sikkert en fordel å rense systemet for rødsprit før du tenner igjen. Dette slipper du om du tar ut pumpa, som ihvertfall på min 1800B er lett synlig på innsiden av dekslet. Brenselsslangen fører deg til pumpa. Merkeverksted og importør sier det ikke finnes ny pumpe å få tak i. Jeg kjøpte ny pumpe direkte fra produsenten i England - SU Carburetter Company. Modellen jeg fikk anbefalt hos dem var AUF 214 til Wallas 1800B (dette med utgangspunkt i modellnummeret på den gamle pumpa), £67.25 + mva. Den nye pumpa ser identisk ut som den gamle, og ser ut til å gå fint. Jeg har imidlertid ikke fått varmeren til å virke riktig enda. Mulig jeg må skifte styringspanelet også...

Jeg kjøpte meg brukt seilbåt i våres med en Wallas 1800B, installert i 1980. Når jeg overtok båten demonstrerte den forrige eieren Wallasen. Den startet og gikk tilsynelatende helt greit. Jeg har imidlertid ikke vært i stand til å starte varmeren sjøl. Vifta går greit, men når jeg holder glødeknappen inne i vel 60 sek skjer det ingen ting. Hører dog ingen tikking fra pumpa som virker død. Jeg ser det er beskrevet tiltak enkelte tiltak her. Jeg lurer f.eks hvilke koblinger jeg spesielt bør sjekke. Jeg har prøvde å spraye med kontaktspray uten effekt. Hvis jeg skal prøve rødspritrådet hvor skal jeg da ha rødspriten inn og hvorledes? Et sted står det at det kan komme vann inn i skorsteinen, jeg skjønner ikke helt hvordan med hetta på, men hvordan går det i så fall an å sjekke om det er vann i systemet. Men, pumpe skulle vel da fortsatt gått?? Takknemlig for tips.

Link to post
  • 4 uker senere...

Men det går sikkert bra med litt gjennomkjøring av rødsprit. Wallas tåler godt å brukes - mye - og da er det mindre problemer. Når det ikke er i bruk over lang tid, kan parafinen danne voks i pumpen. Voksen legger seg på de små ventilene i pumpen. Og det er denne voksen som gjør at pumpen ikke suger, eller at parafinen renner tilbake til tanken.

 

Jeg har problemer med pumpen på min Wallas 2400 og forstått at å kjøre gjennom sprit kanskje kan hjelpe på. Jeg har tatt ut pumpen, men jeg får ikke rødspriten inn i pumpen. Den virker helt tett. Jeg har prøvd både fra inngangssiden og utgangssiden av pumpen.

Link to post
  • 1 år senere...

Rødspriten gjør sikkert best nytte om den kommer på innsiden av pumpen, altså gjennom brenselsslangen. Sikkert en fordel å rense systemet for rødsprit før du tenner igjen. Dette slipper du om du tar ut pumpa, som ihvertfall på min 1800B er lett synlig på innsiden av dekslet. Brenselsslangen fører deg til pumpa. Merkeverksted og importør sier det ikke finnes ny pumpe å få tak i. Jeg kjøpte ny pumpe direkte fra produsenten i England - SU Carburetter Company. Modellen jeg fikk anbefalt hos dem var AUF 214 til Wallas 1800B (dette med utgangspunkt i modellnummeret på den gamle pumpa), £67.25 + mva. Den nye pumpa ser identisk ut som den gamle, og ser ut til å gå fint. Jeg har imidlertid ikke fått varmeren til å virke riktig enda. Mulig jeg må skifte styringspanelet også...

 

Skal bytte pumpe i min Wallas 1800B, gammel pumpe er AUF226, var det samme som du hadde?

 

SU Carburetter Company har 2 alternativer, hvilke er i så fall riktig pumpe?

 

Alt #1: Points Type - Single Pumps Electric Fuel Pump AUF 214 £55.00 - (£66.00 inc. VAT)

Alt #2: Electronic Type - Single Pumps Fuel Pump Electronic - Positive AUF214EP £67.00 - (£80.40 inc. VAT)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...