Jump to content

Wallas 1800 som ikke vil tenne - mulig årsak?


Helge

Recommended Posts

Målte meg fram til at det er spenning helt fram til motoren på blåsevifta 13,3 V men denne går ikke rundt.

Og jeg får ikke grønt lys på bryteren heller.

Regner med å måtte bytte motor?

 

Forrige gang kjøpte jeg repsett og pumpe på Vestfold elektro diesel ca. 400,- og 1400,- og de prisene var uten mva. så det kostet jo litt da - den virket fint etterpå da.

Kan ikke gi meg nå ettersom jeg har begynt å koste på denne her.

Ringer dem i morra for å høre om de har motoren liggende også.

 

Varmer-delen av wallas'en med den vifta fungerer som det skal.

 

Jeg kommer også til å gå over el.-anlegget ellers i forbindelse med varmeren ifølge gode råd fra flere av svarene her.

 

Takker.

Redigert av deto888 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Måtte ha ny hovedvifte motor. Nå går hvertfall vifta - men.

Et nytt problem har oppstått - Nå varmer den ikke lenger - igjen..... :headbang::nonod::confused:

 

Den virket jo helt bra etter at jeg overhalte den - før vifta røyk...

 

Ting som virker er: Rød knapp på siden (overopphetingsvern) , brenselpumpe (ny), begge vifter (1 ny) , virker på kaldluft 1/1 og 1/2 styrke og grønt lys virker.

Gødetråd virker (ny - og jeg har ohmet denne i tillegg nå) , Hele brennkammer m.m. er nettopp totalt overhalt(vekesett).

 

Slik foregår dette nå:

 

Slår på apparatet

- Pumpa starter

- Den tenner og blir litt varm (måler spenning på glødetråden).

- det går ca.2-3 min. da kommer et klikk og spenning til glødetråden forsvinner.

- det tennes ikke noe rødt lys på bryterpanelet.

- Når jeg slår av bryteren stopper alle vifter.

 

Kan slå på igjen men uten spenning på glødetråd.

Venter 2-3 min og slår på skjer det samme symptomer som beskrevet lenger oppe.

 

 

 

 

Hva kan det være denne gangen montro?? - temperaturføleren? :crazy:

Link to post
Share on other sites

Jeg koblet fra kontakten som driver viftemotorene og da tikker pumpa rytmisk og fint (ny pumpe) når jeg kobler til viftene igjen går pumpa ikke lenger rytmisk men et å annet pump innimellom.

Kansje det er brenneren som ikke får nok fuel?

På voltmeteret så det faktisk ganske likt ut om kontakten var av eller tilkoblet men fysisk å kjenne på pumpa er veldig forskjellig.

Redigert av deto888 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har også en Wallas som ikke tenner (1800B fra 70-tallet). Har skiftet pumpe, som tikker fint. Glødetråden har normal motstand. Må skru viften på fullt for at den skal gå. Når jeg holder inne tenneknappen ryker det fint fra skorsteinen, men det er umiddelbart slutt på tenning når jeg slipper. Holder inne knappen over et minutt slik det står i manualen. Har ny lampeolje, og tanken er riktig plassert. Pumpen fortsetter å gå når jeg slipper knappen.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
Pumpa går på pulser, slik at det er bare kortvarig spenning på den. Det kan være at stempelet i pumpa har satt seg, pga av voks i parafinen. Rødsprit vil løse opp voksen.

.

 

Har samme problemet (Wallas 1800 S), og hos meg er det ganske sikkert pumpa. for varmeren fungerer når jeg løfter parafinkanna høyere enn varmeren. Hvordan finner jeg pumpa for å prøve å helle rødsprit på den? Og hvor kan en evt få tak i ny pumpe?

Link to post
Share on other sites

Rødspriten gjør sikkert best nytte om den kommer på innsiden av pumpen, altså gjennom brenselsslangen. Sikkert en fordel å rense systemet for rødsprit før du tenner igjen. Dette slipper du om du tar ut pumpa, som ihvertfall på min 1800B er lett synlig på innsiden av dekslet. Brenselsslangen fører deg til pumpa. Merkeverksted og importør sier det ikke finnes ny pumpe å få tak i. Jeg kjøpte ny pumpe direkte fra produsenten i England - SU Carburetter Company. Modellen jeg fikk anbefalt hos dem var AUF 214 til Wallas 1800B (dette med utgangspunkt i modellnummeret på den gamle pumpa), £67.25 + mva. Den nye pumpa ser identisk ut som den gamle, og ser ut til å gå fint. Jeg har imidlertid ikke fått varmeren til å virke riktig enda. Mulig jeg må skifte styringspanelet også...

Redigert av Håvard Skjellegrind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rødspriten gjør sikkert best nytte om den kommer på innsiden av pumpen, altså gjennom brenselsslangen. Sikkert en fordel å rense systemet for rødsprit før du tenner igjen. Dette slipper du om du tar ut pumpa, som ihvertfall på min 1800B er lett synlig på innsiden av dekslet. Brenselsslangen fører deg til pumpa. Merkeverksted og importør sier det ikke finnes ny pumpe å få tak i. Jeg kjøpte ny pumpe direkte fra produsenten i England - SU Carburetter Company. Modellen jeg fikk anbefalt hos dem var AUF 214 til Wallas 1800B (dette med utgangspunkt i modellnummeret på den gamle pumpa), £67.25 + mva. Den nye pumpa ser identisk ut som den gamle, og ser ut til å gå fint. Jeg har imidlertid ikke fått varmeren til å virke riktig enda. Mulig jeg må skifte styringspanelet også...

Tusen takk for fantastisk utfyllende svar! Har sjekket websida til SU Carburettor (http://www.sucarb.co.uk/ProductSearchResul...hTerm=AUF%20214), ser det er litt forskjellige typer der, kan du huske om de var den som heter AUF214EN eller bare AUF214 du fikk? Båten min overvintrer på Orust i Sverige, men jeg skal ned om et par uker for å klargjøre den, så da skal jeg prøve med rødspriten først, og går ikke det så får jeg bestille pumpe. Fikk en pris fra Maritim på pumpa for et par år siden, da kostet den 1675 inkl mva, så det blir jo mye billigere å kjøpe fra England også :-) Takk igjen!

Redigert av teetee (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tusen takk for fantastisk utfyllende svar! Har sjekket websida til SU Carburettor (http://www.sucarb.co.uk/ProductSearchResul...hTerm=AUF%20214), ser det er litt forskjellige typer der, kan du huske om de var den som heter AUF214EN eller bare AUF214 du fikk? Båten min overvintrer på Orust i Sverige, men jeg skal ned om et par uker for å klargjøre den, så da skal jeg prøve med rødspriten først, og går ikke det så får jeg bestille pumpe. Fikk en pris fra Maritim på pumpa for et par år siden, da kostet den 1675 inkl mva, så det blir jo mye billigere å kjøpe fra England også :-) Takk igjen!

 

 

Tror du kan glemme AUF-pumpene til din Wallas 1800 S. De vil neppe ikke virke som de skal. AUF-pumpene er membranpumper og trenger strøm kontinuerlig for å virke. På en Wallas 1800 B virker de, men vil ikke virke med de nye pumpene. Originale pumper fra Wallas er magnetpumper, og virker på pulser fra kretskortet. Ny pumpe (best.nr. 367504) koster ca 1900,- inkl. mva/porto.

 

Men det går sikkert bra med litt gjennomkjøring av rødsprit. Wallas tåler godt å brukes - mye - og da er det mindre problemer. Når det ikke er i bruk over lang tid, kan parafinen danne voks i pumpen. Voksen legger seg på de små ventilene i pumpen. Og det er denne voksen som gjør at pumpen ikke suger, eller at parafinen renner tilbake til tanken.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Tror du kan glemme AUF-pumpene til din Wallas 1800 S. De vil neppe ikke virke som de skal. AUF-pumpene er membranpumper og trenger strøm kontinuerlig for å virke. På en Wallas 1800 B virker de, men vil ikke virke med de nye pumpene. Originale pumper fra Wallas er magnetpumper, og virker på pulser fra kretskortet. Ny pumpe (best.nr. 367504) koster ca 1900,- inkl. mva/porto.

 

Men det går sikkert bra med litt gjennomkjøring av rødsprit. Wallas tåler godt å brukes - mye - og da er det mindre problemer. Når det ikke er i bruk over lang tid, kan parafinen danne voks i pumpen. Voksen legger seg på de små ventilene i pumpen. Og det er denne voksen som gjør at pumpen ikke suger, eller at parafinen renner tilbake til tanken.

 

Takk for utyllende svar! Da satser jeg på rødsprit, og hvis ikke det funker blir det ny pumpe. Hvor kan jeg bestille den? Direkte fra Wallas?

Link to post
Share on other sites

Takk for utyllende svar! Da satser jeg på rødsprit, og hvis ikke det funker blir det ny pumpe. Hvor kan jeg bestille den? Direkte fra Wallas?

 

 

Deler til Wallas kan bestilles hos en lokal forhandler - eller hos meg :yesnod:

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Beklager at jeg som trådstarter ikke har meldt tilbake feilen på min Wallas 1800 - varmetråden var røket.

 

I vinter kjøpte jeg forøvrig også en brukt Wallas 1800 for en rimelig penge. Den tenkte jeg enten å montere i min Skibsplast 450VS eller ha som reserve for den fra 2001 i Skibsplast 655'en. Den manglet den eksterne styremodulen, men var ellers komplett. Den har imidlertid også en feil da det ikke er noen vifte som starter når jeg setter den på ventilasjon uten varme (høyre bryter). Faktsik hører jeg absolutt ingen viftelyd i ventilasjonsmodus. Starter jeg den med den venstre bryteren (med varme) hører jeg pumpen tikke og en svak viftelyd, men fremdeles ingen luft ut gjennom varmluftutblåsningene. Noen med ideer om hva som er feil?

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme varmer, Wallas 1800 på en Scand 25 jeg hadde.

 

Den hadde eksosutløp i dekket (alså vertikalt), med et utløp som kunne stenges.

 

Det som skjedde var at når det regnet så kom det regnvann inn i eksosslange og dette vann rant gjennom varmer og ned i 5 liter kanne med parafin, som fungerte som drivstofftank.

Det førte til at jeg hadde masse problem med varmer :headbang: , byttet både kretskort, glødetråd mm før jeg til slutt fant feil.

 

Monterte så utløp eksos i skrogside i stedet og problemet var løst. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Beklager at jeg som trådstarter ikke har meldt tilbake feilen på min Wallas 1800 - varmetråden var røket.

 

I vinter kjøpte jeg forøvrig også en brukt Wallas 1800 for en rimelig penge. Den tenkte jeg enten å montere i min Skibsplast 450VS eller ha som reserve for den fra 2001 i Skibsplast 655'en. Den manglet den eksterne styremodulen, men var ellers komplett. Den har imidlertid også en feil da det ikke er noen vifte som starter når jeg setter den på ventilasjon uten varme (høyre bryter). Faktsik hører jeg absolutt ingen viftelyd i ventilasjonsmodus. Starter jeg den med den venstre bryteren (med varme) hører jeg pumpen tikke og en svak viftelyd, men fremdeles ingen luft ut gjennom varmluftutblåsningene. Noen med ideer om hva som er feil?

 

Først ville jeg sjekket om bryterpanelet er koblet riktig. Utover dette tyder feilene på at kretskortet må byttes/repareres, og da ville jeg også prøvd å finne årsaken til at kretskortet er defekt.

De fleste årsakene til dette finnes i brennkammeret. Om det mangler, eller er defekte pakninger over og under glødespiral, blir det kortslutning og kortet blir skadelidende. Likeså er det defekte kabler fra kretskortet og inn til gløder som kanskje bør byttes ut. Disse vil etter tid miste isolasjonen, og kommer de i kontakt med metall oppstår også kortslutning. Ikke reparer ledningene med isolasjonstape (det har jeg sett mange ganger) - de tåler ikke varmen. Bruk silikonbaserte ledninger eller kjøp nye originale.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Først ville jeg sjekket om bryterpanelet er koblet riktig. Utover dette tyder feilene på at kretskortet må byttes/repareres, og da ville jeg også prøvd å finne årsaken til at kretskortet er defekt.

Koblet den gamle Wallas 1800 (svart label mellom topp og bunn) jeg kjøpte brukt på den litt nyere Wallas 1800 (2001, grønn label) sitt bryterpanel. Multipluggen som plugges i kretskortet så helt like ut. Skulle da tro at bryterpanelt er koblet riktig!

 

De fleste årsakene til dette finnes i brennkammeret. Om det mangler, eller er defekte pakninger over og under glødespiral, blir det kortslutning og kortet blir skadelidende. Likeså er det defekte kabler fra kretskortet og inn til gløder som kanskje bør byttes ut. Disse vil etter tid miste isolasjonen, og kommer de i kontakt med metall oppstår også kortslutning. Ikke reparer ledningene med isolasjonstape (det har jeg sett mange ganger) - de tåler ikke varmen. Bruk silikonbaserte ledninger eller kjøp nye originale.

Brennkammeret på min "nyeste" Wallas 1800 så bra ut, isolasjonen på ledningene så bra ut, men glødetråden var av.

 

Den litt eldre varmeren har jeg ikke foreløpig "operert" for å se etter feil. Men jeg målte glødetråden med fraboblet plugg fra kretskortet og motstanden virket noenlunde fornuftig. Er det 2 vifter i varmeren eller bare 1?

Link to post
Share on other sites

Koblet den gamle Wallas 1800 (svart label mellom topp og bunn) jeg kjøpte brukt på den litt nyere Wallas 1800 (2001, grønn label) sitt bryterpanel. Multipluggen som plugges i kretskortet så helt like ut. Skulle da tro at bryterpanelt er koblet riktig!

 

 

Brennkammeret på min "nyeste" Wallas 1800 så bra ut, isolasjonen på ledningene så bra ut, men glødetråden var av.

 

Den litt eldre varmeren har jeg ikke foreløpig "operert" for å se etter feil. Men jeg målte glødetråden med fraboblet plugg fra kretskortet og motstanden virket noenlunde fornuftig. Er det 2 vifter i varmeren eller bare 1?

Ikke uvanlig at ledningene på bryterpanelet blir tatt av ved installasjon/demontering for at det blir lettere å trekke kabelen gjennom rørgjennomføringer og kabelgater. Lett at de kommer på feil plass selv om de er merket enten med nummer eller har forskjellig farge.

Multipluggen er lik på varmerene 1800/2400/3200 og det er samme bryterpanel på disse. Har sett i minst ett tilfelle at multipluggen er "presset" inn på kretskortet feil, det er faktisk mulig. Sier ikke at du har gjort det, men som en generell informasjon til de som følger tråden.

 

Det er 2 viftemotorer i alle Wallas varmere. En for ventilasjonsluft (også varme), den er lett synlig. Den andre er brennluftvifta som sitter oppe i toppen på motsatt side av der brenneren befinner seg. For å se denne må endedekselet på varmeren skrues av. Bruk en tvinge for å holde apparatet sammen mens lokket tas av. For å skifte denne viftemotren må apparatet deles i "atomer" som en annen trådleser kalte det.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Ikke uvanlig at ledningene på bryterpanelet blir tatt av ved installasjon/demontering for at det blir lettere å trekke kabelen gjennom rørgjennomføringer og kabelgater. Lett at de kommer på feil plass selv om de er merket enten med nummer eller har forskjellig farge.

Multipluggen er lik på varmerene 1800/2400/3200 og det er samme bryterpanel på disse. Har sett i minst ett tilfelle at multipluggen er "presset" inn på kretskortet feil, det er faktisk mulig. Sier ikke at du har gjort det, men som en generell informasjon til de som følger tråden.

Jeg brukte bryterpanelet i båten (til den nyeste varmeren) og kabelen/multipluggen til denne. Jeg synes det er ganske lett å se hvilken vei multipluggen skal på da utsparingen i pluggen er større på den ene siden og har der en liten mothake. Har egentlig en god del erfaring med kretskort og multiplugger gjennom både selvbygg av flere PC'er samt reparasjon/skifte av kretskort på flere andre elektriske apparater inkludert oppvaskmaskin og Cindarella forbrenningstoalett med mer. Tror nok ledningene fra bryterpanelet var riktig tilkoblet under testen.

 

Det er 2 viftemotorer i alle Wallas varmere. En for ventilasjonsluft (også varme), den er lett synlig.

Denne tror jeg er den eneste viften som går i den eldste varmeren min.

 

Den andre er brennluftvifta som sitter oppe i toppen på motsatt side av der brenneren befinner seg. For å se denne må endedekselet på varmeren skrues av. Bruk en tvinge for å holde apparatet sammen mens lokket tas av. For å skifte denne viftemotren må apparatet deles i "atomer" som en annen trådleser kalte det.

Vet ikke hva som er verst i kompromisset mellom pris og arbeidstid, skifte vifte om den er defekt eller skifte kretskort.... :nonod:

Link to post
Share on other sites

Du som driver med service på wallas kan kanskje dele med deg et skjema på kretskortet til en Wallas 1800 Sail?

Kan selvfølgelig sende kretskortskjema med komponentliste over de fleste kretskort til Wallas.

Bare send IM/epost så skal se hva jeg finner

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Var en tur ut i Skibsplast 655'en i dag og fyrte opp Wallas'en (den nyeste av de to Wallas 1800 sail som jeg har). Dette var faktisk første oppstart av varmeren siden den dagen jeg monterte den inn etter å ha byttet glødetråd med pakninger og veke. Jeg anså det ikke som unormalt at det luktet litt brent når jeg startet og kjørte varmeren i ca 20 minutter rett etter at den var reparert. Men når jeg kjørte den i dag luktet det fortsatt litt brent. Ble derfor til at jeg stoppet den etter mindre enn en halv time. Eksosutløpet er korrekt montert ned på varmeren med alurør innerst og "impregnert rør" utenpå alurøret. Eksosavløpet går så opp i en svanehals og ned igjen til den rustfrie eksosgjennomføringen i siden på overbygget. Lukten må vel enten komme av at varmeren trenger å gå en del etter overhaling for å få bort lukten eller så må det rett og slett være en lekkasje mellom brennkameret og og kanalene som luften til båten blåser gjennom. Hvordan kan en eventuell slik lekkasje oppstå bare ved å bytte veke og glødetråd m/pakninger?

Link to post
Share on other sites

Var en tur ut i Skibsplast 655'en i dag og fyrte opp Wallas'en (den nyeste av de to Wallas 1800 sail som jeg har). Dette var faktisk første oppstart av varmeren siden den dagen jeg monterte den inn etter å ha byttet glødetråd med pakninger og veke. Jeg anså det ikke som unormalt at det luktet litt brent når jeg startet og kjørte varmeren i ca 20 minutter rett etter at den var reparert. Men når jeg kjørte den i dag luktet det fortsatt litt brent. Ble derfor til at jeg stoppet den etter mindre enn en halv time. Eksosutløpet er korrekt montert ned på varmeren med alurør innerst og "impregnert rør" utenpå alurøret. Eksosavløpet går så opp i en svanehals og ned igjen til den rustfrie eksosgjennomføringen i siden på overbygget. Lukten må vel enten komme av at varmeren trenger å gå en del etter overhaling for å få bort lukten eller så må det rett og slett være en lekkasje mellom brennkameret og og kanalene som luften til båten blåser gjennom. Hvordan kan en eventuell slik lekkasje oppstå bare ved å bytte veke og glødetråd m/pakninger?

Ingenting er umulig, men det skal ikke være mulig at en slik lekkasje oppstår med mindre sidepanelene på varmeren har vært tatt av. Da kan varmeveksleren og brenneren havne i feil spor i sidepanelene og få en avstand på ca 1,5-2 mm. Men det er ikke mulig om det bare er brenneren som er demontert/åpnet for å skifte gløder/veke.

En annen ting kan være returslangen. Ligger den riktig, og har den fritt løp ned til tanken uten å ligge i bukter og bender? Er returslangen tett slik at det bygger seg opp returparafin og at det renner over utenfor brenneren?

Mest vanlige årsak til at det kommer lukt (av varm uforbrent parafin) inn i varmluftslangene, er nettopp at returslangen ikke ligger rett, eller at denne er tett. Kommer det eksoslukt i slangene ville jeg sjekket forbindelsen mellom brenner og varmeveksler. Kan også være at det er irret hull i varmeveksleren.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Ingenting er umulig, men det skal ikke være mulig at en slik lekkasje oppstår med mindre sidepanelene på varmeren har vært tatt av. Da kan varmeveksleren og brenneren havne i feil spor i sidepanelene og få en avstand på ca 1,5-2 mm. Men det er ikke mulig om det bare er brenneren som er demontert/åpnet for å skifte gløder/veke.

Det jeg har gjort er å ta varmene ut av båten og i den prosessen ta av bunndekselet for å koble fra multipluggen fra kontrollpanelet, + og - ledningene, returslangen og tilførselslangen. Kjørte hjem med varmeren der jeg av nysgjerrighet skrudde av 4 skruer og løftet av den smale kortsideplaten med utblåsningsstussene for den oppvarmede varmluften for å inspisere varmeveksler. Demonterte bunnen av brenneren og skiftet glødetråd og veke og monterte sammen igjen. Loddet fast gul ledning til tilhørende kabelsko i multipluggen (da gul ledning var løsnet) og monterte resten av varmeren sammen og inn i båten.

 

En annen ting kan være returslangen. Ligger den riktig, og har den fritt løp ned til tanken uten å ligge i bukter og bender? Er returslangen tett slik at det bygger seg opp returparafin og at det renner over utenfor brenneren?

Her må jeg nok ta en sjekk på om den litt korte retuirslangen kan ha blitt liggende i klem rundt en kant/hull i gjennomføring fra cockpit inn i kabinen.

 

Kommer det eksoslukt i slangene ville jeg sjekket forbindelsen mellom brenner og varmeveksler. Kan også være at det er irret hull i varmeveksleren.

Har selv ikke så stor tro på akkurat dette på en 2001 Wallas 1800 Sail, men skal vel aldri si aldri.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har prøvd trikset med rødsprit i pumpa på min Wallas 1800 sail. Det hjalp ikke nevneverdig. Når jeg slår den på hører jeg en vifte gå (uten at ventilasjonen er slått på). Hvis jeg hever parafintaken over varmeren hender det at den starter, og det kommer rødt lys i kontrollampa, noen ganger skjer det ikke. Da må jeg vel konkludere med at pumpa er gåen?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...